عصر بازار

افزایش بیش از ۲ برابری پرداخت تسهیلات بانکی به بخش خدمات

عصر اعتبار- جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش خدمات در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از دو برابر شده و بخش خدمات، صنعت و معدن و بازرگانی به ترتیب بیشترین سهم از تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده‌اند.

افزایش بیش از ۲ برابری پرداخت تسهیلات بانکی به بخش خدمات
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طبق این آمار در 9 ماهه نخست امسال در مجموع بیش از 1219 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، ‌ مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش‌های متفرقه پرداخت شده که نسبت به تسهیلات 626 هزار و 270 میلیارد تومانی در مدت مشابه سال قبل 94.8 درصد افزایش داشته است.

    در این میان تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن با افزایش 90.1 درصدی در 9 ماهه نخست امسال، به 362 هزار و 110 میلیارد تومان رسیده است. مقدار این تسهیلات در 9 ماه اول سال گذشته 190 هزار و 440 میلیارد تومان بوده است.

    همچنین سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش صنعت و معدن از کل تسهیلات پرداخت شده به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، ‌ مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش‌های متفرقه در 9 ماهه نخست سال گذشته،  30.4 درصد بوده که امسال این رقم به 29.7 درصد رسیده است.

    این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه، بانک مرکزی (شورای پول و اعتبار) مکلف است سیاست های پرداخت تسهیلات بانکی را به گونه ای تنظیم کند که سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی سالانه طی اجرای قانون برنامه حداقل 40 درصد باشد.

    تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش بازرگانی نیز در در 9 ماهه نخست سال گذشته 120 هزار و 930 میلیارد تومان بوده که با 83.3 درصد افزایش به 221 هزار و 630 میلیارد تومان در 9 ماهه نخست سال جاری رسیده است.

    با این حال سهم بخش بازرگانی از کل تسهیلات پرداختی به بخش‌های یاد شده از 19.3 درصد در 9 ماهه ماه اول سال 1398 به 18.2 درصد در سال جاری افزایش یافته است.

    در این میان بیشترین تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش خدمات اختصاص یافته که در 9 ماهه نخست امسال سهم 39.5 درصدی از کل تسهیلات پرداختی، معادل 481 هزار و 340 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 123.8 درصد افزایش داشته است.

    بعد از بخش خدمات، صنعت و معدن وبازرگانی به ترتیب بخش کشاورزی و مسکن 6.9 و 5.7 درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری را دریافت کرده‌اند.

    البته تسهیلات پرداختی به دو بخش کشاورزی و مسکن به ترتیب 58.1 و 52.1 درصد نسبت به 9 ماهه اول سال گذشته افزایش داشته و به 84 هزار و 140 میلیارد و 70 هزار و 160 میلیارد تومان رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی