عصر بازار

جزئیات مصوبات مالیاتی مجلس؛ از حذف معافیت ارزش افزوده مناطق آزاد تا اخذ مالیات از شاخ های اینستاگرامی

عصر اعتبار- نمایندگان مجلس شورای اسلامی همزمان با بررسی لایحه بودجه، احکام بسیار مهم مالیاتی در زمینه های مختلف از جمله کالای لوکس، مناطق آزاد و... را تصویب کردند.

جزئیات مصوبات مالیاتی مجلس؛ از حذف معافیت ارزش افزوده مناطق آزاد تا اخذ مالیات از شاخ های اینستاگرامی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، "لوکس‌سواران در سال 1400 مالیات می‌دهند" این خبری از مصوبات بودجه ای مجلس  بود که روز گذشته بازتاب زیادی پیدا کرد. بر این اساس نمایندگان مجلس میزان دریافت مالیات از انواع خودروهای لوکس را مشخص کردند. موضوع مالیات از کالای لوکس یکی از نکات چالش برانگیز در بحث مالیات ستانی است. در ابتدای بحث باید به این نکته اشاره کرد  که هدف وضع مالیات می تواند کاهش مصرف یک کالای خاص باشد مانند وضع مالیات بر کارخانه هایی که آلودگی ایجاد می‌کنند. گاهی نیز وضع مالیات برای توزیع درآمد است؛ یعنی از دهک بالا مالیات اخذ می شود و به دهک پایین تر پرداخت می شود.

    به این ترتیب ابتدا باید خودروهای لوکس تعریف شوند. اگر منظور از خودروهای لوکس، خودروهایی با قیمت های خاص است، باید گفت این خودروها در خارج از کشور نیز مالیات های کلانی دارند و حتی گواهینامه این ماشین های لوکس نیز متفاوت است و افرادی خاص می توانند آن‌ها را خریداری کنند.
    این مالیات می تواند بدون اینکه خدشه ای به منافع ملی وارد شود برای دولت درآمدزایی داشته باشد و فرد ثروتمند هم مشکلی با پرداخت این مالیات ندارد. این مالیات ضمن اینکه برای دولت منافع مالی ایجاد می کند، بر روی خودروهای ارزان قیمت تأثیری نمی گذارد.
    بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است،  این مالیات می تواند یک پایه مالیات جدید باشد و برای کشور و دولت درآمد ایجاد کند و از سوی دیگر مردم را از نظر روانی تسکین می دهد که از افراد ثروتمند مالیات بیشتری دریافت می شود.

    گفتنی است، در بند الحاقی (7) این تبصره آمده است:کلیه مالکین(اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل که در پایان سال 1400 مجموع ارزش آنها بیش از ده میلیارد( 000/  000/  000/ 10) ریال باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو می باشند:


    1- تا مبلغ پانزده میلیارد( 000/  000/  000/ 15) ریال نسبت به مازاد ده میلیارد( 000/  000/  000/ 10) ریال یک درصد (1%)

    2- تا مبلغ سی میلیارد( 000/  000/  000/ 30) ریال نسبت به مازاد پانزده میلیارد( 000/  000/  000/ 15) ریال دو درصد (2%)

    3- تا مبلغ چهل و پنج میلیارد( 000/  000/  000/ 45) ریال نسبت به مازاد سی میلیارد( 000/  000/  000/ 30) ریال سه درصد (3%)

    4- نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد( 000/  000/  000/ 45) ریال چهار درصد (4%)

    ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال 1399 تعیین و اعلام می شود.

    جریمه سنگین مالیاتی برای وکلای فراری از مالیات

    گفتنی است مجلس شورای اسلامی احکام  بسیار مهمی را در خصوص اخذ مالیات همزمان با  بررسی لایحه بودجه به تصویب رسانده است. بر اساس بند ع تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه، که دیروز تصویب شد، قوه قضائیه مکلف است ظرف مدت یک‌ماه پس از ابلاغ این قانون، سامانه تنظیم قرارداد الکترونیکی بین وکیل و موکل را تکمیل کند.

    تمام افراد فعال اعم از مشاوران و وکلای عضو مراکز وکلا، و کانون‌های وکلای دادگستری موظفند قراردادهای مالی خود با موکل را در این سامانه ثبت و تنظیم نمایند. شناسه(کد) یکتای صادر شده برای هر قرارداد توسط سامانه قرارداد الکترونیک، مبنای شناسایی مشاوران، وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری در سامانه خدمات قضائی به منظور استخراج اطلاعات مالی مندرج در قرارداد و ابطال تمبر مالیاتی خواهد بود.

    بر این اساس سازمان امور مالیاتی در صورت اثبات خلاف گویی وکیل علاوه بر پیگیری موضوع در مراجع قضائی، نسبت به اعمال جریمه مالیاتی تا سقف پنج برابر اختلاف کشف شده اقدام می‌کند.

    اینفلوئنسرهای اینستاگرامی هم مشمول مالیات شدند

    این پایان کار نبود و  بر اساس دیگر مصوبات مجلس اینفلوئنسرها در سال 1400 مالیات پرداخت می کنند. بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس، درآمدهای کاربران دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

    براساس این بند الحاقی، درآمدهای کاربران دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه ای رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه و به تائید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آن ها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد.

    حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد

    اما یکی دیگر از مصوبات بسیار مهم مجلس حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد بود. هرچند دبیر شواری عالی مناطق آزاد در خصوص لغو مصوبه اولیه کمیسیون تلفیق با رئیس مجلس مکاتبه ای انجام داد اما در نهایت این حکم نیز به تصویب صحن علنی مجلس رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی