عصر بازار

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

برای تقویت ارزش پول ملی باید صادرات از واردات پیشی بگیرد

عصر اعتبار- سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:راهکارهایی که در مجلس برای تثبیت نرخ ارز وجود دارد، بودجه‌ای نیست و تنها کار برای تقویت پول ملی این است که سطح آن موازنه شود یعنی بیشتر از واردات، صادرات صورت گیرد.

برای تقویت ارزش پول ملی باید صادرات از واردات پیشی بگیرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، مهدی طغیانی درباره تقویت ارزش پول ملی و کاهش اثرات منفی دلار بر اقتصاد ایران، اظهار کرد: ارز مسئله ای نیست که بتوان در بودجه کشور و همچنین اقتصاد تاثیر گذار باشد مثلاً اگر در بودجه نرخ ارز را دو هزار تومان بگذاریم در واقعیت قیمت ارز دو هزار تومان نمی‌شود.

    وی ادامه داد: عواملی که می‌تواند بر نرخ ارز تأثیر بگذارد اساساً بودجه ای نیست مگر دولت چه مقدار ارز دارد که بخواهد در بازار بفروشد که بتواند نرخ ارز را کنترل کند.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مسئله اصلی ما در بازار و اقتصاد نرخ ارز در بودجه یا وجود آن در اقتصاد نیست بلکه مسئله اصلی ما عرضه و تقاضا ارز در بازار است یعنی اگر دولت 50 میلیارد دلار درآمد داشته باشد -شامل درآمدهای دولتی و غیر دولتی- آن زمان باعث می شود نرخ ارز ثابتی در بازار و اقتصاد داشته باشیم.

    طغیانی افزود: به شرطی که دولت این مبلغ را ریخت و پاش نکند و از سوی دیگر واردات بیش از حد به کشور نداشته باشد که اگر این اتفاق بالعکس شود آن زمان 200 میلیارد هم برای کشور کم است.

    وی بیان کرد: اگر واردات فقط منوط به نهاده های دامی، مواد اولیه خطوط تولید و قطعات ماشین آلات شود با توجه به اینکه اگر درآمد شما 40 تا 50 میلیارد دلار هم باشد آن موقع می توان نرخ ارز را در اقتصاد ثابت نگه داشت و تاثیرش را کم یا خنثی کرد. 

    سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به راهکارهای تقویت پول ملی، گفت: اگر صادرات کشور افزایش پیدا کند این اتفاق می‌تواند پول ملی را با ارزش کند. یعنی اگر عرضه تولید خوب صورت گیرد می‌توان شاهد بود که حتی پول ملی با ارزهای خارجی برابری کند.

    طغیانی تاکید کرد: در انتظام بخشی تقاضا در کشور اقدامات خوبی صورت گرفته است که این مورد نیز مهم است مثلا اگر بخواهید یک آبی را در مخزن نگهداری کنید باید تمام درزهای آن را بپوشانید تا آبی تخلیه نشود اکنون در بستن شکاف ها اقدامات موثری در کشور صورت گرفته شده است یعنی بانک مرکزی انصافاً از یک سال و نیم پیش تاکنون اقدامات خوبی صورت داده است.

    وی ادامه داد: اما نکته مهمی که وجود دارد این است که هنوز کماکان نشتی هایی موجود است ولی در این مخزن باید آب ریخته شود تا بتوان سطح آن را نگهداشت که هنوز به صورت عالی اتفاق نیفتاده است. 

    این نماینده مجلس  با اشاره به کمک های مجلس در مسیر بهبود وضعیت قیمت ارز بیان کرد: راهکارهایی که در مجلس برای تثبیت نرخ ارز وجود دارد بودجه ای نیست و تنها کار برای تثبیت بازار ارز و تقویت پول ملی این است که سطح آن  موازنه شود یعنی باید بیشتر از واردات صادرات صورت بگیرد.

    طغیانی افزود: راهکار بعدی آن است که باید گلوگاه‌های صادراتی نیز برداشته شود و همچنین مشوق های صادراتی گذاشته شود تا صادرکننده ترغیب به صادر کردن کالاهای خود شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی