عصر بازار

مشکلات تولید و تجارت، چالش اصلی رشد اقتصادی کشور

عصر اعتبار- آمارهای اقتصادی بیان گر مثبت شدن رشد اقتصادی ایران در نیم سال نخست سال جاری است که این فرصت را فراهم می‌کند تا با حل مشکلات تولید و تجارت به رشد اقتصادی پایدار دست یابیم.

مشکلات تولید و تجارت، چالش اصلی رشد اقتصادی کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، به گونه ای که بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه (به قیمت‌های ثابت سال 1390) در نیمه نخست سال 1399 به عدد 3228.9 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان 1.3 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که رشد تولید ناخالص داخلی در بهار سال جاری منفی 2.9 درصد بود که این رقم در تابستان به 5.1 درصد افزایش یافته است. رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز که در بهار سال جاری منفی 0.6 درصد بود در فصل تابستان به 3.2 درصد افزایش یافته است و بر این اساس رشد اقتصادی بدون نفت کشور در نیمه اول سال جاری معادل 1.4 درصد حاصل گردیده است.

    روند مثبت رشد اقتصادی کشورمان در شرایط تحریم و کرونا، فضای امیدواری را پیش روی اقتصاد کشورمان قرار داده است. اما آنچه مهم است برنامه ریزی نهادها و دستگاه‌های مرتبط برای تداوم روند مثبت رشد اقتصادی است. موضوعی که رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات، آن را به رعایت و پایبندی به اصول متعددی همچون توسعه اقتصادی و زیرساخت‌های اقتصادی، وابسته می‌داند.

    فرشید فرزانگان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در این باره در گفتگو با خبرنگار ایبِنا اظهار داشت: با پتانسیلی و استعدادی که در داخل کشورمان داریم؛ اگر زیرساخت مناسب را فراهم کنیم، تجارت رویه پیدا کند و توسعه اقتصادی در اولویت توسعه سیاسی باشد، قطعا رشد اقتصادی مستمر خواهیم داشت.

    فرزانگان خاطرنشان کرد: تا زمانی که رویکرد تعاملی با دنیا نداشته باشیم، تجارت و صادرات و واردات کشورمان فعال نشود، پنجره‌های ارتباط با جهان گسترش پیدا نکند، رویکرد جهانی نداشته باشیم، زیرساخت‌مان در خدمت تجارت نباشد، دولت درآمدش را در ظرفیت‌سازی بخش خصوصی و در تهیه زیرساخت ها و بسترها افزایش ندهد، تا زمانی که بخشنامه‌های محدودکننده داشته باشیم و هر روز با یک چالش جدید مواجه شویم، وضعیت اقتصادی کشورمان همین خواهد بود.

    وی تاکید کرد: بنابراین آنچه در اقتصاد مهم است تجارت است. یعنی عامل تعیین کننده در اقتصاد، تجارت است. تجارت است که تولید و تولیدکنندگان را فعال می کند و ظرفیت و اشتغال ایجاد می کند. به عبارت دیگر، چالش اصلی رشد اقتصادی کشورمان، در عرصه تولید و تجارت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی