عصر بازار

بازار کار بی رمق اتحادیه اروپا

عصر اعتبار- مطالعات نشان داد کشورهای اتحادیه اروپا نزدیک به ۶ میلیون شغل با همه‌گیری Covid-۱۹ از دست دادند.

بازار کار بی رمق اتحادیه اروپا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایبِنا، موسسه اروپایی بهبود شرایط کار و زندگی (Eurofound) در گزارشی جدید گفت: بحران کرونا تاثیر بی سابقه ای بر اقتصاد اتحادیه اروپا و همچنین بازار کار و جامعه داشته است.

    به گفته  این موسسه، تا بهار سال 2020 در اتحادیه اروپا 5.7 میلیون نفرکمتر نسبت به پایان سال 2019 شاغل بودند، نرخ بیکاری در تمام این 27 کشور از 6.6 درصد به 6.7 درصد نسبت به مدت مشابه افزایش یافته است.

    در 12 ماه منتهی به بهار سال 2020، اشتغال در اتحادیه اروپا 2.4 درصد کاهش یافت و سهم کارگران شاغل اما بدون کار بیش از دو برابر شد و تا جولای 2020 به 17 درصد رسید. تقریباً 50 درصد از کارگران اتحادیه اروپا به کار تلفنی انحصاری یا جزئی پرداخته اند، وبا گشایش این روزنه جدید در بازار کار با داشتن تحصیلات عالی و حضور در مناطق شهری بهتر می توانند از خانه دورکاری کنند.

    جوانان بیشترین بیکاری را تجربه کردند، در حالی که کارگران 54- 25 سال و کارگران مذکر مسن با احتمال بیشتر شاهد کاهش ساعات کار خود بودند. بر اساس این گزارش، از نظر شرایط کاری بین کشورهای عضو نیز اختلافات قابل توجهی وجود داشت، فرانسه، لهستان، ایتالیا و یونان بیشترین آسیب را از این همه گیری دیده اند.

    بحران 2010-2008 بیشترین ضرر را در توزیع دستمزد داشت در حالی که تا سه ماهه دوم 2020، بحران Covid-19 عمدتا بر کارگران با حقوق های پایین تر تاثیر گذاشته بود. این موسسه پیش بینی کرده است که نرخ بیکاری در سال 2021 به 8.6 درصد برسد و در سال 2022 هشت درصد بماند. علیرغم تأثیرات گسترده همه گیری برشرایط زندگی و کار و بخش های مختلف اقتصاد، این نرخ ها دربرابر تجربه های بحران مالی و اقتصادی جهانی 2010-2008 کم اهمیت هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی