عصر بازار

۵ اولویت اصلی اقتصاد برای دولت سیزدهم

عصر اعتبار- مدیر اندیشکده کسب و کار شریف گفت: دولت آینده باید ۵ اولویت اصلی اقتصاد از جمله اشتغال زایی و فقر زدایی را محور برنامه های خود قرار دهد.

۵ اولویت اصلی اقتصاد برای دولت سیزدهم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، علی مروی امروز در همایش رونمایی از بسته نجات اقتصادی ایران (بنای ایران) با بیان اینکه دهه 90 ایران دهه سوخت شده ایران است، گفت: ما این دهه را از دست دادیم و در این دهه میانگین سرانه قدرت خرید ایرانیان 40 درصد کاهش یافت.

    این اقتصاددان بیان داشت: اگر قرار باشد از این دست آمارها ارائه کنیم بهانه ناامیدی را به جامعه می دهیم اما باورمان این است که فرصتی که در بحران ها برای جراحی و اصلاحات ساختار اقتصاد وجود دارد در شرایط عادی وجود ندارد لذا همین باور کماکان ما را استوار نگاه داشته است.

    مدیر اندیشکده کسب و کار شریف افزود: در دولت روحانی در مورد بروز تورم بالا به دلیل خطر بمب نقدینگی و همچنین وقوع شوک ارزی به دلیل سیاست های ارزی اشتباه هشدارهایی داده بودیم.

    این کارشناس با بیان اینکه تعامل با سیاستگذار اثربخش نبوده است، گفت: ترمز اصلی توسعه اقتصادی تعارضات منافع است نه جهل دانش سیاستگذار لذا لازم است تا ترمز توسعه را از طریق مطالبه گری اجتماعی و همچنین طیف های فعال در عرصه های مختلف اجتماعی قطع کنیم بنابراین طرح بنای ایران در درجه اول عموم مردم هستند.

    وی افزود: امیدوار هستیم تا طرح بنای ایران فرصت خوبی برای گفت‌وگوی بیشتر درباره مسائل اقتصادی را فراهم کند تا هزینه اجتماعی تصمیمات اشتباه و تعلل در اخذ تصمیمات ضروری برای دولت بعدی، دولتی که هر جناحی باشد، افزایش یابد.

    وی در ادامه به 5 اولویت اصلی برای دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: دولت بعدی لازم است تا 5 اولویت را در دستور کار خود قرار دهد که ایجاد رشد اقتصادی اشتغال زا اولین اولویت اقتصادی دولت آینده باید باشد.

    مدیراندیشکده کسب و کار شریف اظهار داشت: فرصت پنجره جمعیتی طی دو دهه گذشته باشد شده اما تبدیل به تهدید ملی شد در این دو دهه بیش از 17 میلیون نفر وارد جمعیت سن کار شدند اما تنها برای سه میلیون نفر شغل ایجاد شد.

    این کارشناس اقتصادی به اولویت دوم اشاره کرد و گفت: دولت باید مهار پایدار تورم را در دستور کار قرار دهد، اگر تورم با شیوه های غیراصولی کاهش پیدا کند بمب نقدینگی ایجاد می شود و لذا همان اتفاق دولت روحانی در دولت سیزدهم نیز تکرار خواهد شد.

    مروی افزود: فقرزدایی باید اولویت سوم دولت آینده باشد، کاهش 40 درصدی قدرت خرید مردم ایران همزمان با افزایش ضریب جینی و نابرابری باعث شد دهک های پایین درآمدی ضربه بیشتری را متحمل شوند بخصوص در دو سال اخیر که بعضی از مردم به زیر خط فقر مطلق کشیده شدند.

    وی بیان داشت: خط فقر مطلق باعث می شود که افراد برای خواسته های کوچک و ناچیز تن به کارهای عجیبی دهند بنابراین باید فقرزدایی غیرتورمی در دستور کار دولت آینده قرار گیرد.

    رئیس اندیشکده کسب و کار شریف اظهار داشت: فقرزدایی از محل افزایش پایه پولی و یا استقراض دولتی از بانک مرکزی نه تنها باعث افزایش تورم می شود بلکه ما را به سمت ابرتورمی شدن و ونزوئلایی شدن سوق می دهد لذا فقرزدایی اصولی و غیرتورمی از نان شب برای کشور واجب تر است.

    این اقتصاددان به مبارزه با فساد به عنوان چهارمین اولویت در دولت آینده اشاره کرد و گفت: اگرچه حکمرانان منکر وجود فساد گسترده می شوند اما شاخص ادراک فساد نشان می دهد که مردم نگاه خوبی به این موضوع ندارند و معتقد به فساد گسترده در اقتصاد کشور هستند.

    وی افزود: موضوع فساد گسترده مانند خوره به جان سرمایه های اجتماعی افتاده است بنابراین با این سطح از ادراک فساد به هیچ وجه نمی توان انتظار همراهی اجتماعی را از اصلاحات اقتصادی داشت.

    مروی  با بیان اینکه در حال حاضر سه تا  پنج میلیون بیکار بلند مدت در کشور داریم، گفت: اشتغال زایی باید اولویت پنجم دولت باید باشد.

    وی افزود: مشکلات و مسائل ذکر شده در کشور حل نخواهد شد مگر اینکه از فرصت های بین الملل استفاده کنیم و با تعامل درست در عرصه بین المللی به بهتر شدن و بهبود رتبه ایران در اقتصاد دنیا کمک کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی