عصر بازار

۱۲ میلیون ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال

چرا بازار رمزارزها ریسک بالایی دارد؟

عصر اعتبار- ارزش بازار بیت کوین ممکن است ۵ تا ۶ ماه آینده دوبرابر شود.شاید این خبر در روزهای اخیر عجیب باشد ، روزهایی که بیت کوین در حال ریزشی سنگین است اما برخی همچنان بر این خط خبری مانور می‌دهند تا روشن شود ریسک این بازار بسیار بالاست.

چرا بازار رمزارزها ریسک بالایی دارد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، بررسی رویدادهای چند هفته گذشته بازار رمزارز نشان می دهد که همچنان بسیاری از سرمایه گذاران برای ورود به بازار رمزارز و خرید بیت کوین محتاط هستند.زیرا آنها دیده اند که چطور یک توییت از یک میلیاردر در توییتر باعث می شود که نزدیک به 15 درصد قیمت یک ارز دیجیتال بریزد و به دنبال آن البته خوشحالی سرمایه گذارانی را دیده اند که در کمترین زمان ممکن ارزش سرمایه هایشان چندین برابر شده است.

    تقریبا این روزها خیلی ها به دنبال راهی بر شرط بندی بر روی آینده کریپتوکارنسی (ارزهای دیجیتال) هستند.

    12 میلیون ایرانی در بازار رمزارز

    در ایران نیز بازار رمزارز با استقبال عجیب سرمایه‌گذارانی روبرو شده است که از بازارهای سنتی ناامید هستند و دیگر سودی را در سرمایه‌گذاری در بازارهای ارز و طلا و سکه و مسکن و خودرو برای خود متصور نیستند . ریزش بورس نیز سهامداران را با بحران روبرو کرده است اما در این بازار عجیب و پرریسک، تعداد زیادی از ایرانیان ورود کرده اند . رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به فعالیت سایت‌هایی در کشورمان بدون نظارت بانک مرکزی در حوزه رمزارزهایی با منشاء خارجی، گفته است: برآورد ما این است این سایت‌ها روزانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان تبادل دارند و این موضوع نشان می‌دهد که ضابطه‌مند کردن آن‌ها ضروری است و بانک مرکزی باید در این باره ورود کند.

    محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه در ضابطه‌مند کردن مبادلات رمزارزها با منشاء خارجی و وظایف بانک مرکزی ورود کردیم، گفت: شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما باید در این باره اطلاع رسانی کنند.

    از سوی دیگر طبق براورد اتاق بازرگانی 12 میلیون ایرانی وارد بازار رمز ارزها شده‌اند؛ 77 درصد آنها با هدف حفظ ارزش پول پا به این بازار گذاشته‌اند.فرزین فردیس، نایب رئیس‌کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران گزارشی درباره رمزارزها ارائه کرده و در جریان ارائه این گزارش گفت: ارزش کل بازار رمزارزها در جهان تا 8 می 2021 به 2460 بیلیون دلار رسیده و ارزش کل بازار بیت کوین طی همین مدت 1110 بیلیون دلار برآورد شده است. همچنین تعداد رمزارزهای پذیرش و لیست شده در صرافی‌های معروف دنیا تا 15 آوریل 2021 عدد 4701 را نشان می‌دهد. در حالی که تعداد رمزارزها در سال 2013 تنها 66 عدد بود.

    او با اشاره به کوچ 50 میلیون دلار سرمایه از پلت فرم‌های داخلی در 90 ساعت به دنبال ابلاغ بخشنامه شاپرک به شرکت‌های پرداخت یار گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که 2.5 میلیون حساب کاربری رمز ارز در صرافی‌های داخلی وجود دارد که با احتساب کارکرد چهار یا پنج به یک، حدوداً دوازده میلیون نفر در ایران رمز ارز دارند.

    بیت کوین در همه جهان ریسک دارد

    ممکن است شما هیچ چیزی درباره بیت کوین ندانید ولی علاقه داشته باشید که رشد این ارزهای جدید را دنبال کنید یا شاید اطلاعات زیادی درباره بیت کوین می دانید ولی نمی خواهید با آن در تماس باشید و تنها روند قیمتی آن را دنبال می کنید؛ یا شاید هم بیت کوین دارید و به دنبال سرمایه گذاری بر روی دیگر ارزهای دیجیتال هستید و البته در پی یافتن ارزهای دیگری که مثل بیت کوین رشد کنند. صرف نظر از اینکه در کدام گروه یاد شده قرار دارید،باید توجه داشته باشید که سرمایه گذاری در بسترارزهای دیجیتال ریسک گریز نیست.

    حتی اگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تصمیم بگیرد که قوانینی که موجب بهبود معاملات آتی بیت کوین می شود،را برقرار کند باز هم به گفته تحلیلگران بازارهای مالی ارزهای دیجیتال ریسک های زیادی دارند.

    برای کمپانی های بزرگ که سالانه انواع و اقسام سرمایه گذاری ها را بررسی می کنند و یا سرمایه گذاری می کنند،رمزارزها یک بازار جذاب به نظر می رسد. در همین اخیرا،چندین شرکتی که کریپتو دارند، یا مقدار زیادی بیت کوین خریده اند،عمومی شده اند و همین موضوع باعث شده که سهام آنها تحت تاثیر قرار بگیرد.

    هرچند که هنوز در کارگزاری های سنتی، رمزارزها معامله نمی شوند، اما با تقاضا و استقبال از این بازار  انتظار این است که اکوسیستم مالی رمزارزها گسترش پیدا کند زیرا کوین ها و فناوری پشت سرآنها به زودی به جریان اصلی تجارت جهانی تبدیل می شوند.

    خرید بیت کوین از یک شرکت سنتی

    ساختار بسیاری از شرکت ها برای سرمایه گذارانی که در بورس فعالیت می کنند،تقریبا شناخته شده است.روال این است که تیم های اجرایی در این شرکت ها برای رشد شرکت شان تصمیم های مالی می گیرند و در نهایت نتایج تصمیم های مالی خود را افشا می کنند.

    ورود شرکت های بزرگ به بازار رمزارزها، حالا  یک دلیلی برای برخی سرمایه گذاران شده که نمی خواهند خودشان مستقیم به تجارت بیت کوین وارد شوند و ترجیح می دهند ریسک ناشی از افت قیمت،کارمزد کیف های نگهداری  پول دیجیتال یا خطر هک شدن را شرکت هایی بپیرند که سهامش را خریده اند. این اتفاق به خصوص بعد از نوسان شدید قیمتی  بیت کوین بیشتر خود را نشان می دهد و سرمایه گذاران در بازارهای مالی تشویق شده اند سهام شرکت هایی را بخرند که در ساختار مالی خود مقداری بیت کوین یا دیگر ارزها مثل اتریوم را دارند.

    یک مشاور مالی در فیلادفیا می گوید: البته تمایل بیشتر سرمایه گذاران به سمت خرید سهام صنایعی که از قبل می شناسند،زیرا آنها درک درستی از فناوری های جدید ندارند و ترجیحا می خواهند سهامدار شرکتی باشند  که ساختار مالی آن را می شناسند.

    ماه گذشته شاخص نزدک این موضوع را به محک گذاشت.در گزارش کمیسیون اوراق بهادار اعلام شد که درآمد خالص این بازار ناشی از کارمزد خرید و فروش رمز ارز حجم قابل توجهی پیدا کرده است. متعاقبا استراتژیست های بورس نزدک بر این موضوع تاکید کردند که سرمایه گذاران بر روی شرکت هایی تمرکز کرده اند که حجم قابل توجهی بیت کوین داشتند.

    به عنوان مثال تسلا 1.5 میلیارد دلار بیت کوین دارد یا یک شرکت نرم افزای مثل ماکروسافت اینسایدر که میلیاردها دلار بیت کوین خریداری کرده است،مورد استقبال سهامداران نزدک قرار گرفته است.

    مایک کلی تحلیلگر بورس می گوید: بازده ریسک رمزارزها دقیقا مشخص نیست و شرکت ها براساس استراتژی های خود تصمیم می گیرند که چقدر ریسک کنند.اما اینکه سرمایه گذار همه چیز را به شرکت ها بسپارد یک رفتار جدید در بازارهای مالی از سوی سرمایه گذاران است.

    ای تی اف ها می آیند

    رونق بازار بیت کوین سبب شده تا ناشران ETF (صندوق های سرمایه گذاری) مشتاق شوند که به بازار ارزهای دیجیتال ورود کنند.هرچند کمیسیون بورس و اوراق بهادرا آمریکا هنوز ساختار مربوط به ورود صندوق های سرمایه گذاری به بازار رمزارزها را تایید نکرده اما چند ناشر تقاضای خود را ارایه کرده اند.

    جالب اینکه ناشران این صندوق ها در تقاضای خود به کمیسیون بورس و ارواق بهادار آمریکا گفته اند که  بیت کوین ای تی اف راحت تر خرید و فروش می شود و پیچیدگی های اوراق بهادار را ندارد.

    مجموعا این رفتارها نشان می دهد که بازارهای مالی دنیا دیگر نمی توانند پدیده رمز ارزها را جدی نگیرند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی