عصر بازار

شرایط برخورداری کارفرمایان از بخشودگی جرائم بیمه‌ای +نحوه محاسبه جرایم

عصر اعتبار- سازمان تامین اجتماعی به منظور حمایت از کارفرمایان کارگاه‌های فعال تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی و اصناف اعم از حقیقی و یاحقوقی، دولتی و غیردولتی کشور، طرح بخشودگی جرائم بیمه ای کارفرمایان را در سال ۱۴۰۰ اجرا می کند و تولیدکنندگان برای استفاده از مزایای این طرح تا ۳۱ تیرماه فرصت دارند.

شرایط برخورداری کارفرمایان از بخشودگی جرائم بیمه‌ای +نحوه محاسبه جرایم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مهرداد قریب، معاون بیمه ای این سازمان به پرسش های پرتکرار در این زمینه پاسخ داده است:

    دلیل اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه ای کارفرمایان از سوی سازمان تامین اجتماعی چیست؟


    با توجه به نامگذاری سال1400 به عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها از سوی مقام معظم رهبری و به‌منظور مساعدت با کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی و اصناف در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مقابله با تحریم‌های ظالمانه، مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و بند (ث) تبصره 5 قانون بودجه سال 1400 کل کشور، این سازمان نسبت به اجرای بخشودگی جرائم، آن بخش از بدهی کارفرمایان که لغایت اسفند ماه 1399 به مرحله قطعیت رسیده است اقدام کرد.

    کارفرمایان متقاضی این طرح چگونه باید اقدام کنند؟


    کارفرمایان باید درخواست خود را از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانیeservices.tamin.ir حداکثر لغایت 31‏‏/04‏‏/1400 ثبت کنند. توصیه می کنیم برای سهولت کار درخواست خود را به روزهای پایانی مهلت ذکر شده موکول نکنند.


    واحدهای اجرایی این سازمان حداکثر ظرف مدت 7 روز از تاریخ  ثبت درخواست کارفرما، مراتب پذیرش یا عدم پذیرش درخواست ثبت شده را از طریق صندوق شخصی سامانه خدمات غیر حضوری به متقاضی اعلام خواهند کرد. چنانچه کارفرما حداکثر ظرف مدت10 روز از تاریخ اعلام پذیرش درخواست، نسبت به پرداخت یکجای (دفعتا) بدهی و یا ترتیب پرداخت (تقسیط) اقدام نکند، این امر به‌منزله انصراف کارفرما تلقی خواهد شد.

    نحوه محاسبه بخشودگی جرائم در صورت تقسیط بدهی( اصل حق بیمه و بیکاری) چگونه است؟


    در صورتی که برای پرداخت بدهی تعداد اقساط ماهیانه 12 ماه انتخاب شود کارفرما از صد درصد بخشودگی جرائم برخوردار می شود در صورتی که در 18 ماه قسط بدهی خود را پرداخت کند از 85 درصد بخشودگی جرائم استفاده می کند و در صورتی که تعداد را اقساط را 24، 30 و 36 ماه انتخاب کند به ترتیب از 75 درصد، 60 درصد و 50 درصد بخشودگی بهره مند می شود.

    چنانچه کارفرما قسط ها را سرموعد مقرر پرداخت نکند، وضعیت بدهی چگونه محاسبه می شود؟


    چنانچه هریک از اقساط بدهی های تقسیط شده در سررسید مقرر پرداخت نشود بدهی تبدیل به حال شده و جرائم متعلقه، نسبت به مانده بدهی مطالبه و مجدداً قابل تقسیط نخواهند بود.

    شرایط شمول برای کارفرمایان متقاضی طرح بخشودگی جرائم بیمه ای چیست؟


    1- حداقل به مدت یک سال از زمان تقسیط نسبت به حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه بر مبنای لیست بهمن ماه سال 1398 و ارسال لیست و پرداخت کامل حق بیمه کارکنان شاغل کارگاه در دوره تقسیط اقدام کنند.


    2- کارگاه هایی که بر مبنای لیست بهمن ماه 1398 داری تعدیل بیمه‌شدگان باشند، بعد از بازگشت نیروی کار تعدیل شده یا جایگزینی آنها در زمان درخواست و رعایت حفظ اشتغال در دوره تقسیط، از بخشودگی جرایم برخوردار خواهند شد.


    3- کارگاه هایی که در بهمن ماه 1398 فاقد لیست و پرداخت حق بیمه و یا در سال 1399 ایجاد شده باشند، لیست ماهی که بیشترین تعداد بیمه شدگان تا اسفند 1399را دارا باشد ، مبنای تعیین نیروی انسانی آن ها قرار خواهد گرفت.


    4- کارگاه هایی که در سنوات قبل ایجاد و فاقد فعالیت بوده و در سال 1399 به بعد مجددا شروع به فعالیت کرده و لیست و حق بیمه کامل کارکنان شاغل خود را ارسال و پرداخت کنند، بیشترین تعداد بیمه شدگان لیست ارسالی در یکسال منتهی به قبل ‌از آخرین لیست پیش از تعطیلی کارگاه،  مبنای احتساب سطح اشتغال خواهد بود.


    5- درصورتیکه در طول دوران تقسیط(در مواردی که تقسیط بیشتر از یک سال است) نسبت به کاهش سطح اشتغال مقرر در بندهای فوق اقدام گردد، بدهی تبدیل به حال شده و جرائم متعلقه، نسبت به مانده بدهی از تاریخ تبدیل به حال محاسبه ، مطالبه و مجدداً قابل تقسیط نخواهند بود.

    آیا تسهیلات ویژه ای جهت کارگاه های آسیب دیده از بیماری کرونا پیش بینی شده است ؟


    بله. برای مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از بیماری کرونا که فعالیت آنها منطبق با فهرست اعلام شده از سوی کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا می باشد، شرط حفظ سطح اشتغال نیروی انسانی براساس لیست بهمن ماه 1398 برداشته شده است و برای آنها الزامی نخواهد بود.


    آیا کارفرمایان دارای قراردادهای پیمانکاری نیز می توانند از مزایای قانون مزبور بهره مند شوند؟


    تمامی کارفرمایان کارگاههای مشمول این قانون درصورت درخواست بهره مندی از بخشودگی جرائم جهت ردیفهای پیمان دارای بدهی قطعی لغایت اسفند 1399چنانچه درخواست خود راجهت دفتر مرکزی و یا کارگاه که لیست حق بیمه ارسال می نمایند (صرف نظر از وجود بدهی قطعی ) در سامانه ثبت نمایند، در صورت احراز شرایط، متعاقبا درخواست خود را جهت ردیف پیمان دارای بدهی قطعی مورد نظر لغایت اسفند 99 به صورت جداگانه در مهلت مقرر ثبت نمایند، می توانند از مزایای قانون یادشده استفاده و برخوردار شوند.


    به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی وی در پایان تاکید کرد که از کارفرمایان مجدداً درخواست می کنم که ثبت تقاضای خود را به روزهای پایانی مهلت مذکور که منجر به بار ترافیکی در سیستم های مکانیزه می شود و همچنین جلوگیری از مواجه شدن با قطعی برق که این روزها با گرم شدن هوا شدت یافته است، موکول نکنند. همچنین لازم به یادآوری است که کارفرمایانی که تعداد بیمه شدگان آنها به علت بازنشستگی و یا فوت تقلیل یافته باشد، این موضوع مانع بهره مندی آنان از مزایای قانون بخشودگی جرائم بعلت کاهش سطح اشتغال نمی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی