عصر بازار

رئیس سازمان بهزیستی:

یارانه مراکز بهزیستی و حق‌پرستاری ضایعه‌نخاعی افزایش می‌یابد

عصر اعتبار- رئیس سازمان بهزیستی کشور از افزایش یارانه مراکز بهزیستی و همچنین حق‌ پرستاری افراد دارای ضایعه‌نخاعی شدید و خیلی‌شدید وابسته به بستر خبر داد و گفت: از این هفته به ازای هر فرد نگهداری‌شده در مرکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان، معلولان و روان مزمن، دو میلیون تومان پرداخت می‌شود.

یارانه مراکز بهزیستی و حق‌پرستاری ضایعه‌نخاعی افزایش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، وحید قبادی دانا روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت چهل و یکمین سالروز تاسیس سازمان بهزیستی کشور افزود: سه سال پیش، مبلغ یارانه مراکز به صورت دستی بالغ 640 هزار تومان در ماه بود که گاهی دچار تاخیر می‌شد اما این مبلغ در سال 97 به 770 هزار تومان و از این هفته به دو میلیون تومان می‌رسد.

    وی خاطرنشان کرد: این مبلغ به ازای هر فرد مجهول الهویه در مراکز بهزیستی دو میلیون و 400 هزار تومان خواهد بود که در کیفیت زندگی تاثیر گذار خواهد بود. در سال 97، 39 هزار نفر این یارانه را دریافت می کردند که امسال این تعداد به 47 هزار نفر افزایش یافته است.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خانواده محوری یکی از سیاست های اصلی بهزیستی است، افزود: افراد دارای معلولیت باید حمایت شده و خانواده توانمند شود. بنابراین یارانه مراکز روزانه توانبخشی نیز که در سال 97، 122 هزار تومان بود، امسال به یک میلیون و 450 هزار تومان افزایش یافته و 177 درصد رشد داشته است.

    قبادی‌دانا با اشاره به افراد دارای ضایعه‌نخاعی شدید و خیلی شدید وابسته به بستر نیز گفت: هر سال بر اثر تروما و تصادف جاده ای حدود دو هزار نفر به این افراد اضافه می شود. در سال 97، 20 هزار نفر از این افراد را تحت پوشش حق پرستاری در منزل داشتیم که مبلغ 200 هزار تومان پرداخت می‌شد و در سال 99 به 610 هزار تومان یافت و از این هفته به یک میلیون تومان افزایش می‌یابد.  به عنوان سرانه لوازم بهداشتی مبلغ 300 هزار تومان نیز روی کارت بانکی آنها شارژ خواهد شد.

    وی تصریح کرد: از حیث تعداد نیز از 20 هزار نفر در سال 97، امروز 27 هزار معلول ضایعه نخاعی و 55 هزار معلول وابسته به بستر هستند. افزایش حق‌پرستاری تاکید بر محوریت خانواده است تا تعداد افراد دارای معلولیتی در خانه نگهداری می‌شوند، افزایش یابد.

    قبادی‌دانا گفت: تعداد افراد دارای معلولیت نگهداری‌شده در مراکز 51 هزار نفر است اما آمار تعداد افراد معلولیت در خانواده‌ها، 55 هزار نفر هستند و از آمار ساکنان در مراکز پیشی گرفته اند.

    افزایش یارانه پرداختی به فرزندان بی‌سرپرست

    رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی از گروه هایی که بهزیستی افتخار خدمات رسانی به آنها را دارد، فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست است. اکنون 27 هزار فرزند تحت پوشش بهزیستی قرار دارد و در سال‌های اخیر بیش از 10 هزار فرزند بی‌سرپرست به فرزندخواندگی سپرده شده‌اند.

    قبادی‌دانا با یادآوری اینکه سامانه فرزندخواندگی سال گذشته افتتاح شد، افزود: ترجیح ما برای فرزندانی که امکان فرزندخواندگی ندارند، این است که آنها در خانواده‌های جایگزین و امین موقت نگهداری شوند که 17 هزار کودک این شرایط را دارند.

    وی درباره مراکز شبه‌خانواده نیز گفت: حدود 600 مرکز شبه خانواده داریم که به‌ طورمیانگین در آنها 10 تا 15 فرزند نگهداری می‌شوند که بهزیستی به آنها یارانه می‌دهد. در سال 97 به ازای هر فرزند مبلغ 420 هزار تومان پرداخت می شد که در سال 1400 این مبلغ به یک میلیون تومان برای فرزندان کمتر از 12 سال و یک میلیون و 500 هزار تومان برای فرزندان بالای 12 سال و برای کودکان دارای معلولیت نیز این مبلغ به یک میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافت. 

    رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: از پایان تیر ماه این تغییرات اعمال و به صورت شفاف روی کارت خیریه ها شارژ می شود. این مبلغ بین 138 تا 257 درصد افزایش یافته است.

    قبادی‌دانا افزود: کودکانی هستند سرپرست موثر ندارند اما نزدیکانی دارند که می توانند از آنها نگهداری کنند، بنابراین بهزیستی برای این دست از قوم و خویش‌ها مبلغ امداد درنظر گرفته که این مبلغ در سال 97، 350 هزار تومان بود که به یک میلیون و 200 هزار تومان در پایان تیر ماه افزایش می‌یابد و نسبت به گذشته 200 درصد افزایش یافته است.

    اجرای برنامه غربالگری بینایی دو میلیون کودک

    رئیس سازمان بهزیستی کشور به برنامه‌های پیشگیرانه بهزیستی در حوزه اعتیاد و برنامه‌های غربالگری اشاره کرد و گفت: این سازمان اقدامات گسترده‌ای به عنوان سازمان تخصصی در حوزه پیشگیری انجام داده است. به‌طورمثال در حوزه اعتیاد مراکز ماده 15 یعنی مراکز پیشگیری و بازتوانی اعتیاد فعال هستند.

    قبادی‌دانا خاطرنشان کرد: سال گذشته 33 مرکز جامع بازتوانی اعتیاد در سراسر کشور با رویکرد استمرار درمان و درمان تک نسخه ای باحضور پزشک، روانشناس و خانواده فرد دارای اعتیاد آغاز به کار کرد. معتادان در این مراکز به مدت چهار ماه اقامتی و هشت ماه سرپایی تحت درمان هستند و برنامه جامعه‌پذیری برای آنها انجام می شود.

    وی با اشاره به اجرای برنامه‌های غربالگری شنوایی نوزاردان و غربالگری بینایی کودکان سه تا 6 سال گفت: در سال 99، حدود دو میلیون نفر کودک سه تا 6 سال مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند که 33 هزار نفر از آنها مشکلات بینایی داشتند.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حوزه ژنتیک فعالیت ارزنده های در دستور کار است. زیبنده نیست که خانواده‌های ما پنج تا 6 معلول داشته باشند و باید جلوی آن گرفته شود.

    قبادی‌دانا افزود: اگر خانواده‌ای یک معلول دارد باید علت آن مشخص شود که  اگر در اثر حوادث حین زایمان باشد باید به آنها اطمینان داده شود که می‌توانند فرزند دیگر داشته باشند و اگر ژنتیکی باشد باید به آنها آگاهی داد.

    کاهش میزان تلفات و ابتلا به کرونا در مراکز بهزیستی

    رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در کمیته پیشگیری از کرونا حدود 95 هزار دوز واکسن برای کسانی در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند، تزریق کردیم به آن معنا که بیش از 80 درصد کسانی که در مراکز شبانه روزی هستند واکسن کرونا را دریافت کردند و مقایسه آمار چهار ماهه امسال با مدت مشابه سال گذشته - که واکسیناسیون انجام نشده بود - نشان می‌دهد میزان ابتلا و فوت در مراکز بهزیستی ناشی از کرونا کاهش یافته است.

    قبادی‌دانا خاطرنشان کرد: میزان فوتی ها 83 درصد و میزان ابتلا به ویروس کرونا طی چهار ماه نخست امسال 91 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

    وی با بیان اینکه 70 درصد مددجویان دوز دوم را نیز دریافت کردند، افزود: متاسفانه 529 نفر از 51 هزار نفر ساکن در مراکز بهزیستی به علت کرونا جان خود را از دست دادند. همچنین 8500 نفر به کرونا مبتلا شدند که بسیاری از آنها بهبودی کامل یافتند.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون تعداد فوتی ها در مراکز بهزیستی 49 نفر بوده است. نگرانی ما برای عدم تخصیص واکسن ویژه برای معلولان و مددجویان بهزیستی است که در منازل هستند و در مراکز نگهداری نمی شوند. بارها در این زمینه مکاتبه کردیم اما متاسفانه هنوز سهمیه ویژه ای برای آنان  اختصاص داده نشده است.

    انتقال 24 ساعت کودک کار از افغانستان به تهران

    وی گفت: از نظر ما جای کودک در خیابان نیست و طبق قوانین موجود اگر فردی بخواهد از حضور کودک سوءاستفاده و بهره‌کشی کند، از مصادیق بزه و زیرپاگذاشتن قانون است و مشمول مجازات اسلامی قرار خواهد گرفت.

    قبادی‌دانا با تاکید براینکه هدف بهزیستی این است که کودک در خیابان نباشد، افزود: طرحی به صورت آزمایشی در تهران در سال جاری انجام شد و اطلاعاتی  در این طرح برای ما استخراج شده که به ما دانشی می‌دهد تا درک صحیح از کار کودک داشته باشیم.

    وی خاطرنشان کرد: طبق آمار دقیق استخراج شده،  949 کودک کار در تهران شناسایی و ساماندهی شدند که 170 نفر از آنها ایرانی و 764 اهل افغانستان و 15 نفر پاکستانی بودند یعنی بیش از 80 درصد کودکان کار تابعیت ایران ندارند و اهل یکی از کشورهای خارجی هستند.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: تا زمانی‌که مرزهای ما طوری باشد که کودک افغانستانی ظرف 24 ساعت از افغانستان در تهران به کار گمارده شود، بهزیستی چه اقدامی می تواند انجام دهد و تا زمانی که باندهای قاچاق بین المللی کودک فعال باشد حضور این کودکان ادامه خواهد داشت. اما تعدادی از آنها ایرانی هستند که با آنها بایدبرخورد قانونی صورت گیرد اما ریشه این مساله فقر است.

    قبادی‌دانا افزود: مبلغ سه میلیارد تومان فقط برای توانمندسازی خانواده های آنان اعم از ایرانی و غیرایرانی اختصاص داده شده و به جای طرحهای ضربتی موضوع ساماندهی در دستور کار قرار گرفته است. در طرح های گذشته برای ساماندهی کودکان کار، آنها جمع آوری می شدند و بعد رهاسازی می‌شدند.

    وی خاطرنشان کرد: در طرح جدید که در 13 کلانشهر کشور اقدامات اجرایی در حال آغاز است، افراد ساماندهی‌شده از طریق اطلاعات بیومتریک تشخیص و تعیین هویت داده می‌شوند. براساس مشخصات عینبیه، مشخصات آنها ثبت شده و باتوجه به اینکه اوراق هویتی مشخص ندارند و کنترل ثبت صورت می‌گیرد.

    حدود یک میلیون خانوار پشت دریافت مستمری از بهزیستی و کمیته امداد

    رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: تا سال 97 تعداد مستمری بگیران حدود 500 هزار خانوار بود و تعداد مستمری‌بگیران در کمیته امداد نیز یک میلیون خانوار بود و به همین میزان پشت‌نوبتی وجود داشت که از محل هدفمندی یارانه‌ها برای افراد پشت نوبت مستمری در نظر گرفته شده و به تدریج برقرار شد و در سال 97 هیچ پشت‌نوبتی نداشتیم.

    قبادی‌دانا افزود: اما 500 هزار نفری که از قبل مستمری می گرفتند هم از محل بودجه بهزیستی و هم از محل هدفمندی مستمری می گرفتند اما از سال 1400 یکسان سازی انجام گرفت و همه مددجویان قدیمی و جدید میزان مستمری آنها یکسان و براساس بعدخانوار است.

    وی تصریح کرد: اما در این فاصله افرادی دچار مشکل شدند و پشت‌نوبتی های جدید هستند که اکنون 300 هزار خانوار پشت نوبت هستند و دو برابر این میزان پشت نوبت کمیته امداد هستند. با توجه به اینکه در سال 1400 بودجه، درنظر گرفته شده که پشت‌نوبتی ها مستمری دریافت کنند بسته ای در بهزیستی در حال آماده شدن است که اولویت‌ها مشخص شود تا با توجه به محدودیت منابع با توجه به شدت معلولیت تعداد زنان سرپرست خانوار و بعد خانوار، مستمری آنها ضریب خاصی خواهد گرفت.

    فعالیت 2527 مرکز مثبت‌زندگی در کشور
    رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: 2527 مراکز مثبت‌زندگی در کشور فعالیت دارند که به مثابه بهزیستی‌های کوچکی هستند که در مناطق شکل گرفته است.

    قبادی‌دانا افزود: مددکاران اجتماعی در این مراکز از خانواده‌ها در محلات بازدید داشتند و بازدیدهایی که در مراکز مثبت از یک میلیون و 80 نفر انجام شده، اگر توانمند شده باشند از چرخه دریافت مستمری خارج خواهند شد.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: حضور ما در محلات با حضور 13 هزا مددکار در مراکز مثبت زندگی خواهد بود که 22 خدمت را ارائه می دهند.

    وی اضافه کرد: 21 هزار پرسنل فعال در بهزیستی داریم. بیش از صد هزار نفر دیگر نیز به عنوان شرکای اجتماعی در مراکز غیردولتی ماده 26 به عنوان پدریاران، مادریاران، پزشکان و پرستاری در مراکز فعالیت دارند.

    قبادی‌دانا ادامه داد: براساس هدف، طبق سیاست‌های کلی نظارت به‌صورت متمرکز انجام شود و تصدگری بخش دولتی به غیردولتی انجام شود که 95 درصد آن انجام شده است. شعار بهزیستی در گام دوم انقلاب، «هوشمندسازی، محله محوری و ارتقای سلامت اجتماعی در بستر خانواده» است.

    تامین اعتبار خرید 100 نوت‌تیکر
    رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای خرید تعداد 100 دستگاه نوت‌تیکر (دستگاه برجسته‌نگار هوشمند ویژه نابینایان)، تامین اعتبار شده اما یک شرکت در کشور به صورت تنها تولیدکننده آن است و تعداد موجود آن 30 مورد بوده است.

    قبادی‌دانا افزود: مسائلی برای افزایش قیمت مطرح شده بود که منطقی نبود امید است به نتیجه ای برسیم تا این اقلام گران‌تر از قیمت موجود خریداری نشود اگر مشکلات برطرف شود 70 دستگاه دیگر خریداری خواهد شد.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره برخی مشکلات استخدام نابینایان گفت: جایی که حقوق افراد دارای معلولیت تضییع شود پیگیری می کنیم اما اگر شرایط ماهوی شرایط کار ندهد، چاره‌ای نیست اما مشکل استخدام برای نابینایان حل خواهد شد و همکاران در دبیرخانه پیگیری و اجرای قانون در حال پیگیری آن است.

    افزایش هشت تا 11 درصدی مستمری‌های بهزیستی و کمیته امداد
    رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: درباره مستمری خانواده تحت پوشش افزایش قابل توجهی شاهد بودیم. در شرایط که در سال 92 میزان مستمری 53 تا 100 هزار تومان بود امروز به 350 هزار تا یک میلیون و 100 هزار تومان افزایش یافته که می توانند تامین کننده حداقل های نیاز باشد.

    قبادی‌دانا افزود: مبلغ مستمری باید 20 درصد حداقل دستمزد در سال باشد که در سنوات گذشته مبالغ مستمری در سال 92 ، 12 درصد حداقل حقوق بوده که در سال 1400 به 19 درصد حداقل حقوق رسیده و به رغم تورم، شیب افزایش مبالغ مستمری بهزیستی و کمیته افزایشی بوده است.

    وی تصریح کرد: مبلغ میانگین مستمری دریافتی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد نسبت به سال 92 بین هشت تا 11 درصد افزایش یافته درحالیکه حداقل دستمزد افزایش پنج برابری داشته است و افتخار داریم هدف برنامه ششم توسعه را به دستیابی نزدیک کنیم که جای تشکر از مجلس دارد.

    افزایش بودجه بهزیستی
    رئیس سازمان بهزیستی کشور با قدردانی از دولت و سازمان برنامه و بودجه برای افزایش بودجه بهزیستی در سنوات اخیر گفت: بودجه جاری بهزیستی در سال 97 بالغ بر 2500 میلیارد تومان بوده که این میزان در سال 98 بالغ بر 2800 میلیارد تومان، در سال 99 بالغ بر 3100 میلیارد تومان و در 1400 به 9 هزار و 500 میلیارد تومان رسید.

    قبادی‌دانا تصریح کرد: بودجه بهزیستی رشد 271 درصدی در شرایط سخت اقتصادی داشته است. همچنین براساس آیین‌نامه اجرایی تبصره 14 ماده واحده قانون بودجه سال 1400 مبنی بر کاهش فقر مطلق مبالغی به مستمری افزوده شده که در سال 97 بالغ بر 1700 میلیارد تومان، در سال 98 بالغ بر 2760 میلیارد تومان، در سال 99 بالغ بر 3140 و امسال نیز بالغ بر 3500 میلیارد تومان مبالغی جهت مستمری برای کاهش فقر مطلق روی کارت بانکی مستمری‌بگیران شارژ می‌شود که افزایش 101 درصدی نسبت به سال 97 دارد.

    وی درباره قانون حمایت از افراد معلولیت نیز گفت: قانون جامع معلولان در سال 83 در مجلس مصوب شد و  در سال 97 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به تصویب رسید اما تا سال 97 هیچ بودجه ای تخصیص داده نشد تا سال 97 بعد از تصویب و ابلاغ قانون حمایت، 200 میلیارد تومان در قانون در نظر گرفته شد که متاسفانه تخصیص صفر داشت. در سال 98، مبلغ 1100 میلیارد تخصیص داشت که 776 میلیون تومان آن محقق شد و امسال این بودجه 2000 میلیارد تومان افزایش داشته و 900 درصد افزایش یافته است.

    رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در مجموع بودجه جاری، بودجه قانون حمایت از معلولان و بودجه مستمری 228 درصد طی سه سال افزایش داشته است و یکی از عوامل افزایشی، شفافیت اقدامات بهزیستی  استقرار دولت الکترونیک بوده است.

    قبادی دانا افزود: اکنون یک میلیون و 80 خانوار مستمری بگیر، یک میلیون و 550 هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی هستند و 51 هزار فرد دارای معلولیت، سالمند و بیمار روان مزمن که شرایط نگهداری در خانواده را ندارند در مراکز شبانه روزی توانبخشی بهزیستی هستند.

    وی خاطرنشان کرد: 100 هزار نفر از خدمات مراکز روزانه توانبخشی بهزیستی بهره‌مند می‌شوند. همچنین 27 هزار کودک و فرزند دارای سرپرست غیرموثر در مراکز و خانواده‌های شبه جایگزین هستند و 240 هزار زن سرپرست خانوار بار خانواده در شرایط سخت را به دوش می کشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی