عصر بازار

شرایط بیمه دانشجویان و زنان خانه دار اعلام شد

عصر اعتبار- شکوری جزئیات شرایط بیمه دانشجویان و زنان خانه دار را اعلام کرد.

شرایط بیمه دانشجویان و زنان خانه دار اعلام شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،مهدی شکوری مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت:بستر پوشش بیمه‌ای برای تمام دانشجویان فراهم است و می‌توانند با ثبت نام در سامانه خدمات غیرحضوری از این امکان بهره مند شوند.

    وی افزود:سه نرخ حق بیمه 12 درصد (بازنشستگی)، 14 درصد (بازنشستگی وفوت) و 18 درصد (بازنشستگی، فوت و ازکارفتادگی) برای برقراری این بیمه قابل انتخاب هستند.

    شکوری بیان کرد:اگر دانشجویان و یا زنان خانه دار به عنوان افراد تبعی تحت پوشش همسر یا پدر خود هستند لازم نیست حتماً سرانه درمان را بپردازند و می‌توانند از خدمات درمانی تحت پوشش همسر و پدر خود استفاده کنند و حق بیمه‌شان را به صورت خاص با نرخ‌هایی که انتخاب می‌کنند بپردازند.

    مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت:همچنین اگر بانویی خودش را بیمه کرد، همسرش هم بیمه پرداز بود و بازنشسته شد، همسرش حقوق خودش را می‌گیرد و ایشان هم حقوق مستمری خودش را به صورت مستقل دریافت می‌کند.

    شکوری بیان کرد:نرخ 12 درصد فقط برای سابقه بازنشستگی است و حمایت دیگری ندارد. عمدتاً از سوی دختران و پسران جوان و مجرد مورد استقبال قرار می‌گیرد. این نرخ را برای افراد متأهل و متکفل توصیه نمی‌کنیم. نرخ 14 درصد بازنشستگی و فوت دارد و در صورت فوت بیمه شده حقوقش را به خانواده و فرزندانش می‌پردازند. نرخ 18 درصد علاوه بر بازنشستگی و فوت، از کارافتادگی را هم پوشش می‌دهد که افراد می‌توانند از مستمری از کارافتادگی کلی نیز برخوردار شوند.

    وی گفت:در بیمه مشاغل آزاد اگر فرد تمایل دارد که از درمان استفاده کند باید جداگانه سرانه‌اش را بپردازد که امسال 71 هزار و 600 تومان بوده است.

    مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه «زن خانه داری هستم که تحت پوشش بیمه زنان خانه دار قرار گرفته‌ام، اگر همسرم فوت کند، می‌توانم حقوق خودم و همسرم را با هم دریافت کنم؟» گفت: بله، هر دو را می‌توان در قالب دو بیمه دریافت کرد. اگر دو بیمه از بابت زن و از قبَل همسر پرداخت شده باشد دریافت هر دو مستمری امکان پذیر است.

    شکوری افزود:شرایط عمومی بازنشستگی برای زنان خانه دار بیمه شده نیز برقرار است. به طور کلی شرایط بازنشستگی به این ترتیب است که درخواست بازنشستگی برای مران 50 سال سن و 30 سال سابقه و برای زنان 45 سال سن و 30 سال سابقه بیمه است. افراد با 35 سال سابقه بدون شرط سنی بازنشسته می‌شوند. مردان با 60 سال سن و حداقل 20 سال سابقه پرداخت بیمه و زنان با 55 سال سن و 20 سال سابقه بیمه می‌توانند بازنشسته شوند. همچنین مران 60 سال سن و زنان 55 سال سن که سابقه 10 تا 20 سال دارند نیز به نسبت مدت بیمه پردازی از مستمری برخوردار می‌شوند.

    وی ادامه داد:سن بیمه زنان خانه دار و دانشجویان نیز 18 تا 50 سال است. برای زنان خانه دار اگر گواهی رشد از 15 سال به بالا از مقامات صالحه در مراجع قضایی داشته باشند می‌توانند زیر 18 سال هم بیمه شوند اما عرف، همان 18 تا 50 سال است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی