عصر بازار

یارانه‌ها باید به دهک‌های پایین جامعه تعلق گیرد

عصر اعتبار- نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق کشور گفت: با اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها حجم زیادی از منابع مالی کشور برای توسعه زیرساخت‌ها آزاد خواهد شد.

یارانه‌ها باید به دهک‌های پایین جامعه تعلق گیرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، پیام باقری در گفتگو با رسانه ملی با اشاره به حجم زیاد مصرف یارانه‌های دولتی توسط ثروتمندان و اقشار پردرآمد گفت: در حال حاضر اقتصاد کشور بویژه در بخش انرژی، یارانه‌ای است و بخش زیادی از این یارانه‌ها توسط ثروتمندان و اقشار پردرآمد مصرف می‌شود و نه تنها برای عموم مردم فوایدی نداشته بلکه بلای جان اقتصاد کشور هم شده و منابع عظیم مالی کشور تحت عنوان یارانه نصیب اقشار ثروتمند و پردرآمد شده است.

    وی تاکید کرد: یارانه‌ها باید هدفمند باشد و فقط به دهک‌های پایین جامعه داده شود و اختصاص یارانه یکسان به ثروتمندان ظلم است و این از ساختار غلط اداری و اجرای نادرست قوانین مربوطه، ناشی می‌شود.

    این کارشناس صنعت برق و انرژی به رتبه یک ایران در جهان در اختصاص یارانه دولتی به انرژی اشاره کرد و افزود: کشورمان بیشترین یارانه انرژی دنیا را به خود اختصاص داده و این یعنی ایجاد زمینه برای مصرف بیشتر و هدر رفت منابع مالی کشور درحالیکه با اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها حجم زیادی از منابع مالی کشور آزاد می‌شود که این منابع می‌تواند به دهک‌های پایین و محرومان و نیز توسعه زیرساخت‌های کشور اختصاص یابد.

    وی افزود: در حال حاضر 76 میلیارد دلار یارانه در سال به بخش‌های مختلف اختصاص می‌یابد و نرخ تکلیفی برق کیلوواتی 82 تومان است در صورتیکه قیمت تمام شده برای دولت کیلوواتی 192 تومان می‌باشد و این یعنی اختصاص حجم زیادی از یارانه‌ها به ثروتمندان و اقشار پردرآمد و پر مصرف که عادلانه نیست.

    باقری متوسط مصرف ماهانه برق خانگی را 300 کیلو وات ساعت عنوان کرد و گفت: 87 درصد از مردم الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و 13 درصد مشترکان پرمصرف ثروتمندان و اقشار پردرآمد هستند که بخش زیادی از یارانه‌های دولتی را مصرف می‌کنند یعنی مصرف بیشتر و یارانه بیشتر، درحالیکه با اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌توان این حجم زیاد یارانه‌ها را از ثروتمندان گرفت و به دهک‌های پایین جامعه اختصاص داد.

    وی با اشاره به آسیب‌های اجرای نادرست و تأخیری قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزود: متأسفانه بعد از گذشت 10 سال از تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها این قانون درست اجرا نشده و قرار بود منافع حاصل از آزادسازی این منابع به مردم، سلامت و توسعه زیرساخت‌ها اختصاص یابد، اما مجریان قانون به آن عمل نکردند.

    این کارشناس انرژی تاکید کرد: با اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها، هدایت نقدینگی به سمت تولید و بازار مولد و جلوگیری از سفته بازی و فعالیت‌های غیر مولد، می‌توان تحول جدی در اقتصاد کشور ایجاد کرد، اما تعلل و ملاحظه‌کاری دولت در اجرای قانون مانع از تحقق این مهم شده است.

    وی به تجربه کشورهای مختلف در هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: طرح‌های زیادی برای اجرای عدالت یارانه‌ای در دنیا اجرا شده و نتایج بسیار خوبی برای این کشورها داشته است و دولت می‌تواند با استفاده از تجربه دیگر کشورها زمینه اجرای عدالت و پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور را فراهم سازد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی