عصر بازار

مدیرعامل شرکت «تامین سرمایه لوتوس پارسیان» مطرح کرد:

صندوق اهرمی، ایده‌ای برای سرمایه‌گذاری بدون استفاده از شبکه بانکی

عصر اعتبار- صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی با توجه ویژه به مقوله توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و با ایده فراهم کردن سرمایه‌گذاری اهرمی بدون استفاده از تسهیلات و اعتبار شبکه بانکی و نیز با اتکا به ظرفیت­ های بازار سرمایه شکل گرفته است.

صندوق اهرمی، ایده‌ای برای سرمایه‌گذاری بدون استفاده از شبکه بانکی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از سنا، مجتبی تقی پور، مدیر عامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به پیشینه تاسیس صندوق سرمایه ­گذاری اهرمی گفت: این صندوق به عنوان یکی از جدیدترین ابزارهای سرمایه‌گذاری با همت مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، در زمستان 1399 طراحی و در بهار 1400 ساختار آن نهایی شد و به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. در تابستان 1400 نیز، ساختار این ابزار جدید توسط مدیریت نظارت بر نهادهای مالی ابلاغ شد.

    مجتبی تقی ­پور اظهار کرد: در حال حاضر شرکت­ های تامین سرمایه با چالش­ های متعددی در حوزه تاسیس و راهبری صندوق­ های سرمایه­ گذاری جدید رو به رو هستند که ریشه اصلی آن به بند «ب» ماده 14 برنامه پنج ­ساله ششم توسعه بازمی ­گردد. بر مبنای این بند تاسیس هرگونه صندوق سرمایه‌گذاری توسط شرکت­ های تامین سرمایه­ دارای سهامدار بانکی ممنوع بوده و منوط به کسب مجوز از بانک مرکزی است.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: براین اساس با گذشت بیش از 4 سال از برنامه پنج‌­ساله، هنوز مجوز موثری در این خصوص توسط بانک مرکزی صادر و رویه مشخصی ابلاغ نشده است. بنابراین ضروری است، در تدوین قوانین و مقررات جدید به نقش محوری صندوق­ های سرمایه­ گذاری و شرکت­ های تامین سرمایه در تامین مالی و توسعه بازار سرمایه توجه بیشتری شود.

    تقی پور تصریح کرد: در این صندوق با تعریف سه نوع واحد سرمایه­ گذاری در قالب واحدهای سرمایه­ گذاری ممتاز نوع 1 (مدیریتی - Equity)، ممتاز نوع 2 (Equity) و عادی (Fixed Income)، سازوکاری طراحی شده است که خلق اهرم برای دارندگان واحد ممتاز با استفاده از ظرفیت واحدهای عادی فراهم شود.

    او ادامه داد: همچنین برای نخستین بار در این صندوق، واحدهای ممتاز در بازار سرمایه قابلیت معامله دارند (مشابه واحدهای سرمایه ­گذاری صندوق­ های قابل معامله - ETF) و واحدهای عادی از طریق مدیر ثبت، قابلیت صدور و ابطال دارند (مشابه صندوق­ های سرمایه­ گذاری مشترک  Mutual Fund).

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو