عصر بازار

بانکداری اسلامی با دقت در بانک توسعه تعاون در حال اجراست

عصر اعتبار- مدیر عامل بانک توسعه تعاون در آستانه هفته بانکداری اسلامی اقدامات این بانک در اجرای بانکداری بدون ربا را تشریح کرد.

بانکداری اسلامی با دقت در بانک توسعه تعاون در حال اجراست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، حجت اله مهدیان با اشاره به اینکه در حوزه تسهیلات و امهال اقدامات قابل توجهی در چارچوب بانکداری بدون ربا انجام داده ایم خاطرنشان کرد: از اسفند ماه 1399 مصوبه ای را به تمام شعب سراسر کشور و شرکت های زیر مجموعه بانک ارسال شده است و بر رعایت اصول شرعی و مصوبات بانک مرکزی در عملیات بانکی تاکید شده است.

    مدیر عامل در تشریح این مصوبه اعلام کرد: با توجه به اینکه خود را ملزم و مکلف به اجرای قواعد شرعی می دانیم این مهم را در تمام مصوبات بانک اعمال کرده ایم.

    مهدیان تاکید کرد:اهمیت اجرای قوانین شرعی به اندازه ای بود که در اسفند ماه سال گذشته سیاست های اعتباری بانک ابلاغ شد.براساس این مصوبه دانش و دانسته های اعضای کمیته اعتباری مدیریت های شعب سراسر کشور درباره معاملات اسلامی و انواع روش های امهال در چارچوب مفاد بخشنامه های ابلاغی از سوی بانک مرکزی با روش های متنوع آموزشی تقویت شد.

    وی گفت: کارکنان شعبه های بانک توسعه تعاون موظف هستند ضوابط و شرایط معاملات اسلامی را در هنگام عقد قرارداد برای مشتریان تشریح کنند.

    به گفته مهدیان ، به متقاضیان دریافت کننده تسهیلات در قالب کارت مرابحه نحوه استفاده از کارت مذکور در چارچوب ضوابط بانکداری اسلامی به صورت پیامک آموزش داده می شود.

    مهدیان بر تشکیل کمیته فقهی و کارشناسی برای بررسی قرار داد های بانک تاکید کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت کمیته فقهی بانک مرکزی و کارشناسان اقتصادی می توان در تبیین قواعد و مقررات شرعی و بانکی گام های موثری برداشت.

    وی ادامه داد: به روسای شعب در سراسر کشور تاکید شده است تا محتوای عقود بانکی برای مشتریان به صورت کامل تشریح شود.

    مدیر عامل بانک توسعه تعاون بر اهمیت آموزش و ارتقای دانش همکاران درباره عقود اسلامی تاکید کرد وگفت:با همکاری واحد آموزش و روابط عمومی بانک موضوعات مربوط به قرار دادهای بانکی را در قالب بورشور و فیلم های آموزشی به همکاران و مشتریان بانک ارائه شده است.

    وی تصریح کرد: بانک توسعه تعاون به عنوان یک بانک توسعه ای و دولتی خود را ملزم به رعایت مصوبات بانک مرکزی می داند.درطول سال های گذشته تلاش کرده ایم بیشترین تطبیق را با مصوبات بانک مرکزی داشته باشیم.

    مهدیان یادآور شد:در طول سال های گذشته از اقدامات پر ریسک که ممکن است درآمد های بانک را افزایش دهد پرهیز کرده ایم چرا که اعتقاد داریم حرکت در چارچوب شرع مقدس و قوانین بانک مرکزی در صورت های مالی بانک توسعه تعاون خود را نشان می دهد.در طول سال های گذشته حسابرسان مهر تایید بر عملکرد بانک توسعه تعاون زده اند.

    مهدیان در پایان تاکید کرد: بانکداری ا سلامی صرفاً با حذف ربا محقق نمی شود و لازمه یک نظام بانکی اسلامی حرکت در مسیری است که مبانی اسلامی اقتصاد در آن لحاظ شده باشد. از شاخصه های بانکداری اسلامی علاوه بر حذف ربا، می توان به ویژگیهای خاص آن مانند انجام معاملات و قراردادها بر اساس عقود اسلامی، شفافیت و توجه به اخلاق بانکداری اشاره کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی