عصر بازار

خروج از کشور، عوارض دارد یا جریمه؟!

عصر اعتبار- اخذ عوارض خروج از کشور درسال ۱۳۶۴ و درگیر بودن ایران در جنگ با عراق و به بهانه کمک به منابع درآمدی دولت برای حمایت از مردم در آن سال ها وضع شد.

خروج از کشور، عوارض دارد یا جریمه؟!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، این روند در سال 1396 با افزایش سه برابری عوارض خروج بحث برانگیز شد و در آن زمان دولت اعلام کرد که «مسافران خارجی با این عوارض از گردشگری کشورشان حمایت می کنند و دارندگی و برازندگی!». قرار بر این بود که این مبلغ اخذ شده صرف زیرساخت های گردشگری شود اما براساس اعلام سازمان گردشگری در آن زمان کمتر از یک سوم مبلغ اخذ شده به این سازمان پرداخت شد و الباقی مشخص نیست که در چه بخشی صرف شده است.

    در سال 1400 مبلغ عوارض خروج از کشور برای سفر اول 400 هزار تومان و برای خروج دوم از کشور 600 هزار تومان و برای سفر سوم به بعد 800 هزار تومان مصوب شد.اما بنابر برخی اخبار دولت در لایحه بودجه 1401 ، هزار و پانصد میلیارد تومان درآمد از محل عوارض خروج از کشور پیش‌بینی کرده است.

    در حالی که این مبلغ در بودجه سال جاری تنها حدود 110 میلیارد تومان بوده است. درصورت صحت این رقم یعنی عوارض خروج هر فرد که برای 400 هزارتومان بوده به رقم 5 میلیون و دویست هزارتومان افزایش خواهد یافت!. البته برخی منابع دولتی این مبلغ را به طور ضمنی تکذیب کرده اند و گفته اند افزایش قطعی است و براساس مکانیسمی جدید متناسب با بلیط مسافری و مقصد اخذ خواهد شد!

    اگر مراد گرفتن عوارض خروج است باید مبلغی معقول معین شود، چرا که امروز دیگر جنگی در کار نیست، اما رویه ای ناصواب به وجود آمده که مسئولان چشم به جیب مردم داشته باشند. چرا که این رقم های جدید و تساعدی بیشتر به جریمه شبیه است تا عوارض!

    خبرنگار: فائزه مقصودیان

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی