عصر بازار

بانک مرکزی اعلام کرد؛

۱۵ آبان، آخرین مهلت تکمیل فرم شرکت اعتبارسنجی

عصر اعتبار- بانک مرکزی اعلام کرد: مهلت تکمیل و ارسال فرم‌های مرتبط با تقاضای تاسیس شرکت اعتبارسنجی تا پایان ۱۵ آبان ماه امسال تمدید می‌شود.

۱۵ آبان، آخرین مهلت تکمیل فرم شرکت اعتبارسنجی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا؛ این بانک طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به درخواست برخی از متقاضیان فعالیت در حوزه اعتبارسنجی مبنی بر تمدید مهلت تکمیل و ارسال فرم‌های مرتبط با تقاضای تاسیس شرکت، مهلت تکمیل و ارسال فرم‌های مربوطه تا پایان 15 آبان ماه امسال، تمدید می‌ شود.

    در ادبیات بانکداری، اعتبارسنجی روشی است که حساب‌های اعتباری مشتریان و ریسک اعطای تسهیلات با استفاده از مدل های آماری اندازه گیری می شود.

    اگرچه اعتبارسنجی مشتریان تا چندی پیش تنها توسط بانک ها انجام می‌شد، اما با گسترش دامنه تسهیلات دهی، شرکت های مختلفی برای اعتبارسنجی مشتریان بانک ها و رتبه بندی اعتباری آنان شکل گرفت. در سال 1386 بود که مجلس شورای اسلامی در ماده 5 قانون تسهیل اعطای تسهیلات بانکی به دولت نهم ماموریت داد تا مقوله سنجش اعتباری مشتریان موسسات اعتباری را ساماندهی کند. دولت دوازدهم در ابتدای تیرماه 1398 آیین نامه نظام سنجش اعتبار را تصویب کرد. بانک مرکزی هم این آیین نامه را به نظام بانکی ابلاغ کرده و موسسه‌های اعتباری را در اعطای تسهیلات موظف کرده تا از شرکت اعتبارسنجی، گزارش اعتباری دریافت کنند.

    طبق آیین نامه نظام سنجش اعتبار، موسسه های اعتباری تنها مجاز به همکاری با شرکت های اعتبارسنجی دارای مجوز از بانک مرکزی هستند و همچنین حداقل مبلغ سرمایه برای تاسیس و فعالیت شرکت اعتبارسنجی50 میلیارد تومان تعیین شده است. همچنین شرکت‌های فعال در زمینه اعتبارسنجی موظفند برای تطبیق وضعیت خود با مفاد آیین نامه تا مهلت مقرر اقدام کنند، در غیر این صورت بانک مرکزی می تواند آنها را تعلیق کرده و از فعالیت آنها در زمینه اعتبارسنجی جلوگیری کند.

    متقاضیان فعالیت در حوزه اعتبارسنجی باید قبل از هرگونه اقدام، نسبت به تکمیل فرم تقاضای تأسیس (برای متقاضیان جدید) و یا فرم تقاضای تطبیق (ویژه شرکت‌هایی که قبلا ثبت شده‌اند) که اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو