عصر بازار

شاخص‌هایی که کسب‌وکارها را به کارآفرینی تبدیل می‌کند

کارآفرینی، اشتغال‌زایی نیست

عصر اعتبار- به اعتقاد محققان هر کسب و کاری تبدیل به کارآفرینی نمی‌شود، بلکه کسب و کارهایی که دارای شاخص‌هایی چون نوآورانه بودن و توسعه آن بر اساس شناسایی نیازها باشند، می‌توانند کارآفرینی تلقی شوند.

کارآفرینی، اشتغال‌زایی نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مهندس سروش مؤدب، دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران و دبیر اجرایی هفته جهانی کارآفرینی در ایران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شرایط اقتصادی به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه کشور و پاندمی کرونا که تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داد، برای توسعه کارآفرینی مطلوب نیست، گفت: این چالش در کلیه کشورها وجود دارد، ولی بهترین گزینه برای کارآفرینی، "شناسایی" فرصت است تا بتوانیم با شناسایی دقیق فرصت‌ها، نوآوری خوب برای توسعه کارآفرینی ایجاد کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه کسب و کارهای کوچک و استارت‌آپی امروزه می‌توانند رشد خوبی داشته باشند، اظهار کرد: با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر نهادهای حمایتی از استارت‌آپ‌ها، تیم‌های فناور می‌توانند شکل و شمایل کسب و کاری به خود بگیرند.

    مؤدب، شبکه سازی و استفاده از ارتباطات را از دیگر راهکارهای تسریع فرآیند کارآفرینی دانست و یادآور شد: رویکرد توسعه کارآفرینی در دنیا، تشویق جوانان به کارآفرینی است و این امر تا جایی توسعه یافته که در دنیا دانشگاه‌های کارآفرین، نسل جدید دانشگاه‌ها تلقی می‌شوند.

    دبیر اجرایی هفته جهانی کارآفرینی در ایران ادامه داد: در این مسیر اما نمی‌شود اعلام کرد که کارآفرینی حتما برای همه اتفاق بیفتد، بلکه کارآفرین شدن نیاز به شاخص‌هایی دارد تا بر اساس آن بتوان گفت آن فرد شایستگی کارآفرینی دارد یا خیر.

    مؤدب با تاکید بر اینکه می‌توان با انجام تست‌های مختلف و قرار دادن افراد در شرایط مختلف، توانمندی کارآفرینی افراد را به اثبات رساند، خاطر نشان کرد: استارت‌آپ‌ها برای این شکل گرفتند که افراد آزمون و خطا کنند، تیم سازی کنند و تیم تشکیل شده نسبت به راه اندازی کسب و کار اقدام کنند.

    تفاوت اشتغال و کارآفرینی

    وی با تاکید بر اینکه در برخی موارد در کشور اشتغال‌زایی با کارآفرینی اشتباه گرفته می‌شود، یادآور شد: کارآفرینی شاخص‌های خاص خود را دارد. کسب و کارهایی که دارای نوآوری باشند و بر اساس شناسایی نیازها ایجاد شده باشند، کارآفرینی قلمداد می‌شوند.

    مؤدب با بیان اینکه در برخی موارد که گفته می‌شود کارآفرینی صورت گرفته، بیشتر اشتغال‌زایی ایجاد شده است، اظهار کرد: استارت‌آپ‌هایی هستند که به آنها بنگاه کسب و کار گفته می‌شوند و آنها را نمی‌توان واحدهای کارآفرین در نظر گرفت. شاید این بنگاه‌ها در مسیر بعدی خود به سمت کارآفرینی بروند و نوآوری‌هایی داشته باشند، ولی در ابتدای امر قطعا نمی‌توان آنها را کارآفرینی نامید.

    وی در خصوص برگزاری مسابقات به منظور ایجاد کارآفرینی، گفت: نه تنها در ایران بلکه در دنیا موج استارت‌آپی کسب و کار و کارآفرینی شکل گرفته است و لازم است نسل جوان را به سمت کارآفرینی تشویق کرد و برگزاری مسابقات می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد؛ چرا که امروز بسیاری از کسب و کارها به سمت دیجیتالی و الکترونیکی شدن در حرکت هستند و به این دلیل خیلی نمی‌توان به استخدام دولتی نیروهای انسانی تحصیلکرده بسنده کرد و تحریک افراد نوآور برای راه اندازی کسب و کار با روش‌های مختلف می‌تواند کشور را در توسعه کارآفرینی یاری کند.

    مؤدب، اضافه کرد: بر این اساس هفته جهانی کارآفرینی مطرح شده است و در حال حاضر 180 کشور دنیا رویدادهای آن را برگزار می‌کنند و ما در ایران نیز هشتمین سالی است که رویدادهای این هفته را برگزار می‌کنیم.

    وی نگاه دنیا در برگزاری رویدادهای هفته جهانی را تشکیل شبکه قوی از کسب و کارها عنوان کرد و ادامه داد: در کنار هم قرار گرفتن اجزای کارآفرینی می‌تواند روند تشکیل کارآفرینی را تسریع کند.

    مؤدب، ایجاد کسب و کارهای جوانان با رویکرد کارآفرینی را از دیگر دیدگاه‌های این هفته جهانی نام برد و یادآور شد: کسب و کارهایی را می‌توان فناوری محور کرد که پتانسیل اجرایی داشته باشند.

    دبیر هفته جهانی کارآفرینی با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های این هفته از روز دوشنبه، 17 آبان ماه آغاز شده است، گفت: این برنامه تا یک هفته ادامه دارد و طی آن چالش‌های کارآفرینی و کسب و کارها مورد بررسی قرار می‌گیرد و راهکارهایی نیز برای این چالش‌ها ارائه می‌شود.

    به گزارش ایسنا، هفته جهانی کارآفرینی برای بار اول در سال 2007 با این ایده که"اگر جنبشی جهانی برای الهام بخشی، ایده پردازی و گام نهادن در سفر کارآفرینی برای مردم دنیا وجود داشت، چه می‌شد" در انگلستان آغاز شد که در ابتدا با مشارکت 37 کشور همراه بود و در حال حاضر 180 کشور به این کمپین پیوسته‌اند.

    هدف از نامگذاری و تعیین هفته جهانی کارآفرینی، ایده دادن و کمک به تمام کسانی است که قدم در مسیر کسب و کار گذاشته‌اند و البته ناگفته نماند در این مسیر جلب مشارکت بخش خصوصی برای گسترش فرهنگ کارآفرینی تاکید شده است. این هفته از دوشنبه 17 آبان آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی