عصر بازار

مالیات بر عایدی سرمایه در راه است

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از پایان مراحل مطالعه طرح مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان پایه مالیاتی جدیدی در کشور خبر داد.

مالیات بر عایدی سرمایه در راه است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، محمدرضا پورابراهیمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار داشت: کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس کار خود را بر روی موضوع مالیات بر عایدی سرمایه به اتمام رسانده است و پیش‌بینی می‌کنیم ظرف یک ماه آینده بتوانیم طرح مالیات بر عایدی سرمایه را که پایه مالیاتی جدید در کشور محسوب می‌شود، به صحن علنی برسانیم.

    محمدهادی سبحانیان؛ معاون اقتصادی وزارت اقتصاد نیز در سوی دیگر استودیو هم گفت: دولت‌ها و مجالس پیشین در عمل نسبت به موضوع مالیات و امور مالیاتی تعلل داشته و جدیتی در رسیدگی به این امور نداشته‌اند.

    او ادامه داد: در عمل آنچه به چشم می‌خورد فقط وزارت اقتصاد در امور مالیاتی فعال و مطالبه‌گر است و دیگر دستگاه‌ها همتی در مدیریت امور مالیاتی و معافیت‌های مالیاتی ندارند، با این حال پیش‌بینی می‌شود ظرف دو ماه آینده لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در وزارت اقتصاد نهایی و به کمیسیون اقتصادی ارسال شود.

    آقای سبحانیان تصریح کرد: با اعمال مالیات به مجموع درآمدها می‌توانیم فقر را به صفر برسانیم و عدالت مالیاتی را گسترش و درآمدهای مالیاتی دولت را افزایش دهیم بدون اینکه به مؤدیان مالیاتی فشاری وارد کنیم، ما جزو معدود کشورهایی هستیم که در آن فشار مالیاتی بر روی مؤدیان مالیاتی حقوقی بیشتر از مؤدیان مالیاتی حقیقی وارد می‌شود و این دقیقاً عکس عملکرد سایر کشورهای دنیاست.

    علی رستم پور؛ مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور هم در ارتباط زنده تصویری با این برنامه از همکاری نکردن سازمان‌ها و ارگان‌های کشور در ارائه اطلاعات دارایی و اموال افراد در کشور خبر داد و افزود: نمی‌توانیم به شیوه سنتی اخذ مالیات کنیم یا دوره بیفتیم و اموال مردم اعم از خانه و ماشین را قیمت گذاری کنیم و به آن‌ها مالیات ببندیم، متأسفانه تا امروز حتی یک مرجع اطلاعاتی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها مبنی بر اطلاعات دارایی و اموال دریافت نکرده ایم وگرنه بستر اخذ اطلاعات در سازمان امور مالیاتی فراهم است و مأموران ما هم آموزش کامل را دیده اند.

    پورابراهیمی هم در پایان برنامه راه اندازی سامانه مؤدیان را به عنوان یکی از راهکارهای شفاف سازی و رفع موانع در اخذ مالیات بر عایدی سرمایه عنوان کرد و افزود: برای اجرای باکیفیت این قانون باید زیرساخت‌های لازم فراهم آید که یکی از آن‌ها راه اندازی سامانه مؤدیان مالیاتی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی