عصر بازار

افزایش مقرری بگیران بیمه بیکاری به دلیل کرونا

عصر اعتبار- نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال ۱۳۹۹ روند افزایشی داشته و شیوع کرونا و تعطیلی موقت بسیاری از کارگاهها در این زمینه اثرگذار بوده است.

افزایش مقرری بگیران بیمه بیکاری به دلیل کرونا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بیمه بیکاری یکی از حمایتهای تامین اجتماعی است که سازمان تامین اجتماعی بر اساس آن مکلف است با دریافت حق بیمه بیکاری مقرر به کارگران مشمول قانون بیمه که طبق این قانون بیکار یا فاقد شغل شده و از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده‌اند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت کند.

    حمایت تامین اجتماعی، حقی همگانی و شامل برخورداری از تامین اجتماعی در مواردی مانند بازنشستگی، بیکاری، از کار افتادگی، خـدمات بهداشـتی، خدمات درمانی و مراقبتهای پزشکی است که به صورت بیمه به افراد داده می شود.

    کارگر مشمول قانون بیمه بیکاری تابع قانون تامین اجتماعی است و کارفرما باید سه درصد از مزد کارگر مشمول قانون بیمه بیکاری را  تحت عنوان حق بیمه بیکاری پرداخت کند.

    مقرری بیمه بیکاری، مبلغی است که ماهانه به مقرری بگیر پرداخت می‌شود و میزان و مدت استحقاق بهره‌مندی از آن بر اساس سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری و متوسط مزد، حقوق یا کارمزد روزانه کارگر مشمول بیمه بیکاری تعیین می‌شود.

    گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار از تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال 1398 و 1399 نشان می‌دهد که طی سال 1398 مجموع کل مقرری بگیران بیمه بیکاری 245 هزار و 197 نفر مرد و زن بوده که از این تعداد 185 هزار و 942 نفر مرد و 59 هزار و 255 نفر زن بوده‌اند؛ این در حالی است که تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال گذشته روند افزایشی داشته و به 318 هزار و 38 نفر رسیده و نسبت به سال قبل از آن 29.7 درصد افزایش داشته است؛ البته دلیل این افزایش شیوع ویروس کرونا و تعطیلی موقت بسیاری از کارگاهها در سال 1399 بوده است.

    نتایج این گزارش نشان می‌دهد که بیشترین میزان مقرری بگیران بیمه بیکاری متعلق به استان‌های تهران،‌ اصفهان و آذربایجان شرقی بوده است.

    همچنین تعداد مقرری بگیران جدید بیمه بیکاری در سال گذشته 801 هزار و 639 نفر بوده در حالی که طی سال 1398 این میزان 221 هزار نفر بوده و بیش از 3.5 برابر افزایش را نشان می‌دهد.

    از مجموع مقرری بگیران جدید بیمه بیکاری در سال 1398 حدود 6688 نفر فاقد مهارت، بیش از 59 هزار و 300 نفر دارای مهارت اعم از ماهر، نیمه ماهر و متخصص و بیش از 155 هزار نفر اظهار نشده است.

    همچنین در سال 1398 بیش از 241 هزار و 560 نفر از مقرری بگیران با قطع بیمه بیکاری مواجه شده‌اند که بیشترین علت قطع مقرری، پایان دوره استحقاق مقرری، اشتغال مجدد و شناسایی اشتغال پنهان و پس از آن عدم حضور در دوره‌های آموزشی، عدم مراجعه جهت حضور و غیاب و امتناع از مشاغل پیشنهادی بوده است.

    به دنبال گسترش ویروس کرونا از اسفند 1398 و تاثیرگذاری آن بر بسیاری از مشاغل مقرر شد تا بیمه بیکاری سه ماه اسفند 1398 و فروردین و اردیبهشت 1399 که ماههای اوج شیوع کرونا بود، به کارگران آسیب دیده از کرونا پرداخت شود.طبق بررسی ها تنها در سه ماهه اسفند 1398 و فروردین و اردیبهشت 1399 و ایام اوج کرونا 750 هزار نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری کرونا بوده‌اند.

    دولت به منظور حمایت از صنوف و کارگران آسیب دیده از کرونا، مبلغ 5000 میلیارد تومان اعتبار برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داد و با حمایت سازمان برنامه و بودجه و اهتمام وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و دستگاههای مربوطه، روند واریز مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان مشمول و کارگران بیکار شده با جدیت دنبال شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی