عصر بازار

واکنش بازار ارز به احتمال انتصاب مجدد رئیس بانک مرکزی آمریکا

عصر اعتبار- دلار صعود نیرومندی را پس از معرفی مجدد پاول برای ریاست بر فدرال رزرو تجربه کرد.

واکنش بازار ارز به احتمال انتصاب مجدد رئیس بانک مرکزی آمریکا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، همان طور که پیش از این نیز انتظار می رفت، دولت بایدن که از عملکرد جروم پاول- رئیس کنونی بانک مرکزی آمریکا- رضایت داشت، وی را بار دیگر برای این سمت نامزد و برای اخذ رای اعتماد به مجلس سنا معرفی کرده است. پاول اگر چه در دوره ترامپ به این سمت منصوب شد اما با وی اختلافات زیادی داشت و ژانت یلن- وزیر خزانه داری- که خود نیز سابقه ریاست بر فدرال رزرو را در دوره زمامداری باراک اوباما در کارنامه دارد، بارها از تمدید ریاست پاول بر بانک مرکزی آمریکا حمایت کرده بود.

    بانک های مرکزی بزرگ کماکان ترجیح می‌دهند به تزریق نقدینگی به بازارهای مالی ادامه دهند. بانک مرکزی چین تقریبا هر دو هفته یک بار معادل 100 میلیارد دلار به بازار تزریق می کند و بانک مرکزی ژاپن نیز اعلام کرد حدود نیم تریلیون دلار برای کاستن از تبعات کرونا بر روی اقتصاد این کشور به بازارها تزریق خواهد کرد. این بسته محرک، سومین بسته محرک بزرگ از نوع خود در طول همه گیری کرونا و یکی از بزرگ ترین بسته‌های اعتباری در طول تاریخ معاصر ژاپن محسوب می شود.

    وخیم تر شدن وضعیت اقتصادی به ویژه در حوزه تورم و رشد اقتصادی در دیگر نقاط به کمک دلار آمده و تقاضا را برای خرید اسکناس سبز افزایش داده است. آمریکا احتمالا به نخستین کشوری در بین اقتصادهای پیشرفته تبدیل خواهد شد که بانک مرکزی آن نرخ بهره را افزایش می دهد. در حالی که مدیران بانک های مرکزی اروپا و ژاپن کماکان سیگنال مثبتی از احتمال افزایش نرخ بهره مخابره نمی کنند این مساله ممکن است در آمریکا تا پایان همین امسال (کمتر از دو ماه دیگر) رخ دهد.

    با وجود عبور متوسط تورم کشورهای عضو منطقه یورو از چهار درصد در ماه اکتبر، رئیس بانک مرکزی اروپا تلویحا احتمال افزایش نرخ بهره در سطح منطقه یورو را رد کرده است. کریستین لاگارد با بیان اینکه چشم انداز تورمی کوتاه مدت و میان مدت در منطقه یورو در وضعیت نامناسبی قرار دارد، گفته است احتمال افزایش نرخ بهره در سال آینده اگر چه غیرممکن نیست اما بسیار بعید است. نرخ بهره منطقه یورو اکنون در قعر تاریخی منفی 0.25 تا منفی 0.5 درصدی قرار دارد.

    پس از چندین ماه کشمکش، لایحه حمایتی عظیم یک تریلیون دلاری آمریکا با هدف تقویت سرمایه گذاری در زیرساخت های این کشور با امضای جو بایدن- رئیس جمهور این کشور- به قانون تبدیل شد. با این لایحه انتظار می رود رشد اقتصادی آمریکا تقویت شود و این در حالی است که در اردوگاه رقیب دلار یعنی یورو، کریستین لاگارد- رئیس بانک مرکزی اروپا- با رد درخواست‌ها برای افزایش نرخ بهره از قعر تاریخی فعلی گفته است که بازارهای مالی از نظر وی هنوز آمادگی چنین چیزی را ندارند.

    افزایش تورم در اقتصادهای بزرگ اروپایی خبر خوبی برای ارز واحد اروپایی نخواهد بود. نرخ تورم آلمان در ماه اکتبر باز هم بالای نرخ هدف گذاری شده دو درصدی باقی مانده و طبق اعلام مرکز آمار این کشور، متوسط بهای مصرف کننده مثبت 4.5 درصد بوده که 0.4 درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و 0.2 درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم، بالاترین تورم ثبت شده در 28 سال اخیر در این کشور محسوب می‌شود.

    همزمان با افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش کمک های دولتی به کسب و کارها برای جبران خسارات ناشی از کرونا که میزان مخارج دولت آمریکا را به شدت کاهش داده است، وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد کسری بودجه این کشور در ماه اکتبر به 165 میلیارد دلار رسیده که این رقم، 119 میلیارد دلار کمتر از رقم ثبت شده در مدت مشابه سال قبل بوده است. کاهش کسری بودجه به ویژه در شرایطی که تورم وضعیت مناسبی ندارد خبر خوبی محسوب می شود.

    مشکل کارفرمایان آمریکایی در متقاعد کردن نیروهایشان برای بازگشت به سر کار، رفته رفته در حال جدی تر شدن است: تنها در ماه سپتامبر بیش از چهار میلیون و 400 هزار آمریکایی به طور داوطلبانه از سمت خود استعفا داده‌اند که این رقم رکورد جدیدی از زمان ثبت این آمار از سال 2000 میلادی تاکنون محسوب می شود. این استعفاها که بیشتر در بخش های تفریح و سرگرمی، تولید و مراقبت های درمانی بوده، هم به دلیل یافتن شغل بهتر و هم به دلیل دریافت مزایای بیکاری بوده است.

    وضعیت کرونا در اروپا نسبت به بیشتر کشورهای جهان وخیم تر است و همین مساله نیز باعث افزایش فشار روی یورو مقابل دلار شده است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، شمار مبتلایان روزانه در تمامی مناطق جهان به جز اروپا سیر نزولی خود را حفظ کرده است. میزان قربانیان کرونا به ویژه در بین اقتصادهای بزرگ نظیر انگلیس مجددا رو به افزایش است. از سوی دیگر کمیسیون اروپا اعلام کرد انتظار دارد متوسط رشد اقتصادی امسال کشورهای عضو اتحادیه اروپا معادل پنج درصد باشد.

    افزایش تورم تقاضا برای دلار را افزایش داده است. رییس جمهور آمریکا در واکنش به رسیدن نرخ تورم به بالاترین سطح 30 سال اخیر گفت: تورم دارد به قدرت خرید شهروندان ما آسیب می زند اما با یک تورم ساختاری مواجه نیستیم بلکه این قیمت های انرژی هستند که باعث چنین وضعی شده اند. وی با بیان اینکه مهار تورم را اولویت اصلی خود می داند، گفت: هم با شورای اقتصاددانان ملی و هم با بانک مرکزی صحبت کردم و از آن ها خواستم جلوی روند افزایشی در این بخش را بگیرند.

    طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تاکنون بیش از 258 میلیون و 184 هزار و 582 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین پنج میلیون و 172 هزار و 161 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 793 هزار و 755 نفر، برزیل با 612 هزار و 722 نفر، هند با 465 هزار و 911 نفر، مکزیک با 292 هزار و 471 نفر و روسیه با 265 هزار و 336 نفر بوده است. (بروزرسانی تا ساعت 12 ظهر به وقت گرینویچ)

    ماریو هدیجیاکاروس - استراتژیست ارشد ارزی در موسسه بروکریج ایکس ام - گفت: برای معامله گران بازار ارز رویکرد فعلی بانک مرکزی اروپا قابل درک نیست و این در بلندمدت به ضرر یورو تمام خواهد شد. انتظارات تورمی بازار با سرعت زیادی رو به افزایش است اما بانک مرکزی اروپا کماکان نه حاضر به توقف برنامه خرید اوراق قرضه شده و نه نرخ بهره را افزایش داده است. با این حال فکر می‌کنم به زودی مجبور به این کار شوند.   

    شاخص دلار (نرخ های زیر بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است)

    شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با 0.52 درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح 96.528 واحد بسته شد.

    شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا 10 ارز برتر جهانی بیان می‌شود که شاخص دلار در گزارشات ایسنا،  شاخص 10 ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا،  دلار کانادا،  دلار سنگاپور،  فرانک سوییس، رینگیت مالزی،  ین ژاپن و یوان چین است.
    نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل 1.072 دلار اعلام شد. 

    ارزهای اروپایی

    در تازه‌ترین دور از معاملات،  پوند با 0.57 درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.338 دلار مبادله شد. یورو 0.45 درصد پایین رفت و با ماندن در کانال 1.12 به 1.123 دلار رسید.

    ارزهای آسیایی

    در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با 0.9 درصد افزایش به 114.928 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.383 دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل 6.384 یوان چین اعلام شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی