عصر بازار

رئیس اسبق بانک مرکزی:

بحرین در قضیه فیوچر بانک، به پرداخت ۲۰۰ میلیون یورو محکوم شد

عصر اعتبار- رئیس اسبق بانک مرکزی گفت:یک دادگاه داوری بین‌المللی، دولت بحرین را که سرمایه‌گذاری بانک‌های ملی و صادرات در فیوچر بانک بحرین را سلب مالکیت کرده بود به پرداخت ۲۰۰ میلیون یورو غرامت محکوم کرد.

بحرین در قضیه فیوچر بانک، به پرداخت ۲۰۰ میلیون یورو محکوم شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی در اینستاگرام خود نوشت: یک پیروزی حقوقی: با تلاش چند ساله‌ای که داشتیم، یک دادگاه داوری بین‌المللی، دولت بحرین را که با هدف سیاسی و نقض قوانین بین‌المللی، سرمایه‌گذاری بانک‌های ملی و صادرات در فیوچر بانک بحرین را سلب مالکیت کرده بود، به پرداخت بیش از 200 میلیون یورو غرامت به اضافه هزینه‌های دادرسی محکوم کرد.

    به گزارش مهر، طبق قانون پولی و بانکی کشور، مدیریت ذخایر ارزی کشور از وظایف بانک مرکزی است و این بانک از سال‌های گذشته که روابط سیاسی بین دو کشور ایران و بحرین در سطح مطلوب ارزیابی می‌شد، نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک‌های کشور بحرین اقدام کرد.

    در حمایت از قطع روابط سیاسی کشورهای عربستان و ایران و پس از قطع روابط دیپلماتیک دولت بحرین در دی ماه 1394 با ایران، بانک‌های بحرینی از استرداد مانده ذخایر ارزی این بانک اجتناب کرده و همکاری‌های بانکی را نیز متوقف و به رغم مکاتبات و پیگیری‌های متعدد، حتی از استفاده از دارایی یاد شده برای پرداخت هزینه‌های مراسم حج و انجام امور بشردوستانه و تأمین بخشی از هزینه‌های همه‌گیری کرونا نیز خودداری کردند.

    بنابراین، به دلیل رویکرد سیاسی، مغرضانه و تبعیض‌آمیز دولت بحرین، طرح دعوای سرمایه‌گذاری علیه دولت متعاهد (بحرین) براساس «موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین» در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی