عصر بازار

صندوق بین‌المللی پول در مورد سقوط اقتصادی کشورهای فقیر هشدار داد

عصر اعتبار- صندوق بین‌المللی پول هشدار داد اگر کشورهای ثروتمند به ساختار مشترکی در کمک به طرح خدمات بدهی کشورهای کم درآمد نرسند، اقتصاد در بسیاری از این کشورها سقوط خواهد کرد.

صندوق بین‌المللی پول در مورد سقوط اقتصادی کشورهای فقیر هشدار داد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در مورد سقوط اقتصادی در برخی کشورهای فقیر هشدار داد و اعلام کرد تنها راه جلوگیری از این فاجعه این است که کشورهای ثروتمند دنیا دریافت بدهی‌های خود را به تعویق انداخته و درمورد مفاد جدید این قراردادها مذاکره کنند.
    کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد حدود 60 درصد از کشورهای فقیر دنیا در بحران بدهی قرار دارند یا به‌زودی وارد آن می‌شوند.
    طرح تعلیق خدمات بدهی که توسط گروه 20 به‌تصویب‌رسیده بود، در پایان سال جاری میلادی تمام می‌شود و نرخ‌های بهره افزایش می‌یابند. بنابراین طبق گفته مقامات صندوق بین‌المللی پول، کشورهای کم‌درآمد بیش‌از پیش برای پرداخت بدهی‌های خود مشکل خواهند داشت. این صندوق اعلام کرد:« اگر وام‌دهندگان گروه 20 این طرح را تمدید نکنند، شاهد سقوط اقتصادی در برخی کشورها خواهیم بود».

    همه‌گیری کرونا ضربه سختی به فقیرترین کشورهای دنیا زده و باعث رکودی در این کشورها شده‌ که طبق اطلاعیه بانک مرکزی، می تواند بیش‌از 100 میلیون نفر را وارد فقر شدید کند. چالش‌های اقتصادی در این کشورها با شیوع نوع جدید ویروس کرونا افزایش می‌یابد.
    طبق اطلاعات وب‌سایت بانک جهانی، افغانستان و اتیوپی در بین 30 کشوری قرار دارند که احتمال بحران بدهی در آنها بسیار بالاست. گرانادا، موزامبیک، جمهوری کنگو، سائوتومه و پرنسیپ و سومالی همین حالا هم دچار این بحران شده‌اند.
    طرح تعویق خدمات بدهی گروه 20 که در اول ماه مه 2020 اجرایی شد، تا حالا بیش‌از 10٫3 میلیارد دلار از بدهی بیش از 40 کشور را به تعویق انداخته‌است.
    مقامات صندوق بین‌المللی پول خواستار تسریع ساختار مشترک گروه 20 برای کمک به کشورهای فقیرتر شده‌اند.
     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی