عصر بازار

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان:

منفعت مصرف‌کنندگان کالاهای اساسی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است

عصر اعتبار- رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مصرف‌کنندگان کالاهای اساسی منفعت بیشتری نسبت به شرایط فعلی دارد.

منفعت مصرف‌کنندگان کالاهای اساسی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، «موسی آقایی» امروز (شنبه- سیزدهم آذرماه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه صدور مجوز برای عرضه ارز 4200 تومان از ابتدا انتخاب اشتباهی بود، اظهار داشت: تعیین این نرخ برای ارز موجب ایجاد رانت شد و سودی برای کشور به ویژه مصرف کنندگان نهایی نداشت.

    وی با تاکید بر اینکه تغییر در توزیع یا حذف ارز 4200 تومانی می تواند مانع فساد بیشتر شود، تاکید کرد: در دستور کار قرار دادن این کار باید به سرعت انجام شود تا بهبود اقتصادی را در زمینه کالاهای اساسی شاهد باشیم.

    رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان تصریح کرد: تجار می توانند با تجارت آزاد، کالاهای بیشتری وارد کشور کنند؛ هرچند در کوتاه مدت و با حذف ارز 4200 امکان افزایش اندکی در قیمت کالاهای اساسی وجود دارد اما در دراز مدت این موضوع قابل کنترل است.

    وی افزود: حذف نرخ ارز 4200 تومانی شرایط عرضه کالا را در طولانی مدت تغییر می دهد که موجب منتفع شدن تجار در واردات و مصرف کنندگان کالاهای اساسی می شود.

    به گزارش ایرنا، لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دائمی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» چندی پیش با قید دو فوریت تقدیم مجلس شد.

    این لایحه با توجه به افزایش قیمت کالاهای اسلامی به دلیل رشد بهای جهانی و تغییرات اقلیمی و با هدف تامین کافی کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر به کمک پرداخت یارانه تهیه شده بود.

    در این لایحه آمده است که سقف اعتبار واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی که در بودجه هشت میلیارد دلار تعیین شده است را به مبلغ 12 میلیارد و 600 میلیون دلار افزایش دهد.

    در این ماده توضیح داده شده هدف از این افزایش برای جبران آثار منفی ناشی از افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی و کشاورزی وارداتی و بروز خشکسالی امسال و اطمینان از تامین کافی کالاهای اساسی و نهاده‌های دائمی، دارو و تجهیزات پزشکی است.

    همچنین در ماده دیگر لایحه مذکور به دولت اجازه داده شده در صورت تغییر نرخ ارز نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از محل درآمدهای حاصل از تغییر نرخ کالاهایی که با ارز ترجیحی تامین می‌شود، 270 هزار ریال به حساب سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها واریز شود تا صرف پرداخت یارانه به افراد مشمول شود و چنانچه کافی نبود مابه‌التفاوت را تا سقف 270 هزار میلیارد ریال از محل تبصره 14 قانون بودجه تامین شود.

    رییس سازمان برنامه و بودجه در زمان بررسی فوریت این لایحه در صحن مجلس گفت: اجازه دهید میزان یارانه با توجه به اثربخش نبودن آن را به سمت پرداخت مستقیم ببریم. با توجه به این که امروز کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند از لبنیات تا مرغ و تخم مرغ از مهر سال گذشته تا مهر امسال بیش از 150 درصد رشد داشته است یعنی اینکه اثربخشی این خیلی در زندگی مردم دیده نمی‌شود و به تدریج کمرنگ‌تر می‌شود.

    مسعود میرکاظمی اضافه کرد: با توجه به اینکه ارز 4200 تومانی همچنان برای نهاده‌های دامی، گندم و دارو پرداخت می‌شود، از مجلس اجازه می‌خواهیم برای دارو و تجهیزات مصرفی بهداشتی و گندم، این ارز همچنان تخصیص داده شود اما میزان یارانه‌ نهاده‌های دامی به حساب حمایت از محرومان واریز شود. یعنی مجلس به ما اجازه دهد برای چهار دهک میزان بیشتری از یارانه را پرداخت کنیم.

    وی ادامه داد: پیشنهاد ما این بوده برای امسال به ما اجازه داده شود مابه‌التفاوتی صرفه جویی ارز 4200 تومان را به طور مستقیم به مردم پرداخت کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو