عصر بازار

قیمت طلا در جست و جوی شفافیت

عصر اعتبار- اکنون که بازارها با موضع موافق‌تر بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخهای بهره و نگرانیهایی کرونایی دست و پنجه نرم می‌کنند، آیا طلا می تواند هفته جاری جایگاه خود به عنوان دارایی امن را دوباره پیدا کند؟

قیمت طلا در جست و جوی شفافیت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تحلیلگران می‌گویند نشست سیاست پولی دسامبر بانک مرکزی آمریکا موضوع مورد توجه در دسامبر خواهد بود.

    پس از یک هفته پرآشوب در بازارهای طلا و سهام آمریکا، بازارها با گزارش اشتغال ماهانه آمریکا روبرو شدند که روند اشتغالزایی را ضعیف‌تر از حد انتظار نشان داد اما حاوی جزییات کاملا خوش بینانه‌ای بود. طبق جدیدترین آمار، اقتصاد آمریکا ماه گذشته 210 هزار شغل ایجاد کرد در حالی که انتظار می رفت 535 هزار شغل جدید ایجاد شود.

    ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA اظهار کرد: پس از این که تحلیلگران گزارش را خواندند، آن را نسبتا مثبت ارزیابی کردند. اگرچه افزایش اشتغال حداقلی بود اما نرخ مشارکت افزایش یافت. این آمار نشان داد روند احیای بازار کار در مسیر صحیحی پیش می‌رود. در مجموع گزارش بازار کار با هدف بانک مرکزی آمریکا برای تسریع روند تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه همخوانی داشت.

    گزارش تورم که هفته جاری منتشر می‌شود، در مشخص کردن این که بانک مرکزی آمریکا تا چه حد می تواند در این خصوص سرعت عمل داشته باشد، تعیین کننده خواهد بود. جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته با اشاره به مشکل‌ساز شدن تورم، به کنگره اعلام کرد بانک مرکزی پایان بخشیدن سریع‌تر به برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه را بررسی خواهد کرد. وی عبارت "تورم موقتی است" را از اظهاراتش حذف و اعلام کرد تهدید تورم بالای پایدار، افزایش پیدا کرده است.

    به گفته مویا، آمار تورم هفته جاری ممکن است باعث شود بانک مرکزی آمریکا روند خرید اوراق قرضه را پنج تا 10 میلیارد دلار افزایش دهد. به همین دلیل عده زیادی از معامله‌گران انتظار دارند دلار قوی‌تر اندکی بیشتر ادامه پیدا کند و طلا در پایین سطح 1800 دلار بماند.

    اورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند شرکت "گینز ویل کوین" اظهار کرد: طلا به دلیل ابهامات فراوانی که در خصوص موضع بانک مرکزی آمریکا در تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه وجود دارد، نوسان داشته است. بازارها در درستی این انتظارات مطمئن نیستند. به نظر می رسد همه چیز به بانک مرکزی آمریکا برمی گردد و نوسان گسترده‌ای در سراسر بازارها وجود دارد. من درباره احتمال اشتباه سیاستی بانک مرکزی آمریکا صحبت کرده بودم و اظهارت پاول درباره شتاب بخشیدن به روند تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه ممکن است این اشتباه باشد. طلا تلاش می‌کند به این وضعیت واکنش نشان دهد.

    ادوارد مویا خاطرنشان کرد معامله در آخرین ماه سال پرچالش است و نسبت به حجم اندک معاملات و عوامل تاثیرگذار غیرمنتظره هشدار داد.

    مویا و میلمان پیش بینی کردند طلا روند افزایشی متقاعدکننده‌ای را در ابتدای سال میلادی آینده حفظ خواهد کرد.

    در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا با 21 دلار و 20 سنت معادل 1.2 درصد افزایش، در 1783 دلار و 90 سنت بسته شد اما برای کل هفته 0.2 درصد کاهش به ثبت رساند. طلا در سطح 1770 دلار از حمایت برخوردار است و حمایت بعدی این فلز ارزشمند در سطح 1750 دلار دیده می‌شود. مقاومت در سطح 1800 دلار مانده است.

    به گفته میلمان، اگر قیمت طلا پایین سطح 1750 دلار را بشکند، کاهش بیشتری پیدا کرده و ممکن است تا سطح 1680 دلار عقب نشینی کند که پایین‌ترین رکورد سال است.

    بر اساس گزارش کیتکونیوز، گزارش متقاضیان بیمه بیکاری در روز پنج شنبه و گزارش تورم آمریکا در روز جمعه، از جمله گزارشهای اقتصادی مهمی خواهد بود که هفته جاری اعلام می‌شوند.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی