عصر بازار

تحول صنعت بیمه بر مبنای «بیمه‌گری هوشمند»

عصر اعتبار-در راستای توسعه تعامل صنعت بیمه و نهادهای مرتبط و همچنین بررسی آخرین دستاوردهای این صنعت، بیست و هشتمین همایش بیمه و توسعه با عنوان «نقش صنعت بیمه در رونق اقتصادی با محوریت تحول دیجیتال» روز گذشته با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و مدیران ارشد صنعت بیمه در مرکز همایش‌‌‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا برگزار شد.

تحول صنعت بیمه بر مبنای «بیمه‌گری هوشمند»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این همایش طی سخنانی، بازار‌های مالی را یکی از ارکان مهم صنعت بیمه در جهان عنوان کرد و گفت: یکی از نقش‌آفرینی‌های مهم صنعت بیمه به عنوان رکن بازار‌های مالی، کمک به پیشرفت اقتصادی، در حوزه اقتصاد کلان و اقتصاد ملی است که متاسفانه تاکنون از این نقش بیمه و چگونگی تعامل آن با اقتصاد ملی غافل بوده یا بهره کمی برده‌‌‌ایم.

    سید احسان خاندوزی افزود: درخواست اول من از بیمه مرکزی و دست اندرکاران این صنعت این است که در کنار تلاش برای تحقق سند راهبردی توسعه بیمه، به فکر تحول بیمه بر مبنای «بیمه‌گری هوشمند» باشند.

    خاندوزی بیمه‌گری هوشمند را فراتر از تحول دیجیتال بیمه عنوان کرد و گفت: سند تحول دیجیتال، عمدتا ناظر بر ابعاد سخت‌افزاری و بهبود‌‌‌های فناورانه و دسترسی‌‌‌هایی مثل برخط شدن تشکیل پرونده، صدور بیمه‌نامه، پرداخت خسارت و... است، اما این، «بیمه‌گری هوشمند» چه در عرصه تشکیل پرونده، تعیین ضرایب و پرداخت و چه عرصه استفاده از این منابع، در سطح اقتصاد ملی نیست.  وزیر اقتصاد گفت: بیمه‌گری ریسک به عنوان یکی از ارکان بیمه‌گری هوشمند به معنای واقعی کلمه در کشور وجود ندارد، گرچه تحولات مثبتی در این ارتباط اتفاق افتاده است. آنها که در بطن صنعت بیمه فعالیت می‌کنند، می‌‌‌دانند که ما فاصله بسیار زیادی با بیمه‌گری مبتنی بر ریسک داریم و در بیشتر موارد، بیمه‌نامه‌‌‌ها کاملا همسان و علی الرأس مورد شناسایی و محاسبه قرار می‌گیرند. 

    خاندوزی با یادآوری اینکه در مرحله پرداخت هم وضع به همین منوال است، ادامه داد: اتصال سامانه‌‌‌های بیمه به سامانه‌هایی که امکان پرداخت دقیق بیمه‌‌‌ها در کوتاه‌ترین زمان، با کمترین انحراف، و به‌ویژه کمترین میزان فساد را فراهم می‌‌‌آورند، باید به سرعت در ماه‌‌‌های آینده و سال پیش رو در دستور کار قرار گیرد.  وزیر اقتصاد، ارگان‌‌‌‌ها و سازمان‌هایی همچون ناجا، پزشکی قانونی، راه و شهرسازی، اورژانس و... را از جمله بخش‌هایی بیان کرد که اتصال سامانه آنها به صنعت بیمه، می‌تواند جلوی طولانی شدن بسیاری از فرآیند‌‌‌ها را بگیرد و مانع بسیاری از انحرافات شود و در ادامه خاطرنشان کرد: بیمه‌گری هوشمند، نیازمند پذیرش تحول در ساختارهاست و تحول در قواعد و مقررات بخش بیمه یکی از موارد مهم در این زمینه است. ما در وزارت اقتصاد با تکیه بر همکاری خوب کمیسیون اقتصادی مجلس، آمادگی هر نوع همیاری در خصوص نوسازی قوانین و قواعد این عرصه را داریم.

    وزیر اقتصاد با خالی ارزیابی کردن جای صنعت بیمه در عرصه تامین مالی اقتصاد کشور در کنار نظام بانکی و بازار سرمایه، تصریح کرد: بسیاری از منابع این صنعت می‌تواند با ظرفیت و مختصاتی که باید برای این صنعت طراحی شود، به شکل کاملا‌‌‌ مدیریت شده، در خدمت اهداف توسعه ملی قرار بگیرد.

    وی گفت: نکته بعدی، استفاده کردن از ظرفیت‌های جدیدی است که در عرصه تحولات فقهی و اسلامی وجود دارد، زیرا به هر حال بخشی از مخاطبان صنعت بیمه، به‌ویژه در میان هموطنان اهل سنت، مایل هستند که از ابزار‌هایی مثل بیمه تکافل استفاده کنند که ما باید صادقانه اذعان کنیم در این زمینه از برخی کشورهای اسلامی دارای چنین تجاربی، عقب‌تر هستیم.

    خاندوزی در ادامه سخنان خود، دو موضوع بلایای طبیعی و تحولات اقلیمی را به عنوان موضوعاتی که دیگر قابلیت نادیده گرفته شدن ندارند مورد اشاره قرار داد و تدوین دستورالعمل‌ها و ابزار‌هایی توسط بیمه مرکزی را که مدیران تحول‌گرا در صنعت بیمه را قدر دانسته و بر صدر نشانده و قادر به سنجش تفاوت و تمایز اینگونه مدیران از سایرین باشد، از جمله دیگر ملزومات صنعت بیمه کشور خواند.

      تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی به زودی
    رئیس کل بیمه مرکزی در این همایش با اشاره به اینکه صنعت بیمه 150‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش‌‌‌های مختلف از جمله بازار سرمایه داشته است، گفت: باید توجه داشته باشیم که رشد بیمه در بستر دیجیتال، بلاک‌چین‌ها و استارت‌آپ‌ها محقق خواهد شد و این مسیری است که دنیا به این سمت حرکت کرده است و ما با وجود فاصله زیادی که داریم باید از این فرصت استفاده کنیم و به این سمت برویم.

    وی در همین رابطه با اعلام اینکه کارگزاری برخط و آنلاین را ایجاد کردیم چون اعتقاد داریم شرکت‌های استارت‌آپی می‌توانند باعث سرعت و جلوگیری از تخلفات در صنعت بیمه شوند افزود: شرکت‌های استارت‌آپی لازم است که از شبکه فروش 89‌هزار نفری استفاده کنند تا پیوند خوبی بین شبکه فروش و استارت‌آپ‌ها برقرار شود.  سلیمانی با بیان اینکه در بیمه مرکزی کمیته تخلفات را فعال کرده‌ایم اما این کمیته بر بستر دیجیتال معنا پیدا خواهد کرد گفت: ما باید تلاش کنیم در این حوزه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته باشیم.  رئیس‌‌‌کل بیمه مرکزی در ادامه با بیان اینکه صنعت بیمه در اقدام جدید خود به بیمه سامانه‌‌‌ها در برابر حمله‌‌‌های سایبری ورود کرده است گفت: دراین راستا یک شرکت جدید بیمه‌‌‌ای در حال ورود به بازار است که تمام خدماتش درباره بیمه تمام نهادها و شرکت‌ها در برابر حملات سایبری خواهد بود و یکی از محصولات جدیدش همین بیمه است.

    وی همچنین با اعلام این خبر که در تلاشیم تا آخر سال 1400 در بخش صدور، بیمه درمان و زندگی را از طریق کد یکتا دیجیتالی کنیم افزود: در سال 1401 هم برنامه پرداخت خسارت آنلاین را داریم که برای ما بسیار مهم است.

    رئیس کل بیمه مرکزی مروری هم بر آمار و ارقام بیمه داشت و اشاره کرد: سال گذشته حدود 2300‌میلیارد تومان فقط خسارت به وزارت بهداشت پرداخت کرده‌ایم و 300‌میلیارد تومان هم به نیروی انتظامی و سازمان اورژانس پرداخت خسارت داشته‌ایم.

    وی در ادامه‌‌‌ یکی از چالش‌های صنعت بیمه را رشد اندک تولید ناخالص داخلی در کشور از یک‌‌‌سو و تحریم‌های خارجی از سوی دیگر عنوان کرد و گفت: با وجود خروج شرکت‌های بیمه خارجی در زمان اعمال تحریم‌ها، اکنون حدود 500‌میلیارد دلار از دارایی‌‌‌های کشور توسط شرکت‌های بیمه ایرانی بیمه شده است. وی افزود: برخی از شرکت‌های اتکایی بیمه‌‌‌ای از آلمان و سوئیس که قبلا در ایران بودند، به بهانه تحریم بیرون رفتند و خیال می‌کردند صنعت بیمه ما شکست می‌‌‌خورد، اما این صنعت همچنان پابرجا ماند.

    رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در ترکیه صندوق بیمه حوادث طبیعی 5‌میلیارد دلار سرمایه دارد، گفت: اساسنامه صندوق بیمه حوادث طبیعی در کشور ما هم درحال تدوین است و امیدواریم به زودی این صندوق تشکیل شود.  سلیمانی با بیان اینکه هنوز فاصله زیادی در نوآوری فناوری اطلاعات در صنعت بیمه داریم، گفت: درتلاشیم که بیمه مرکزی وارد بیمه‌‌‌گری نشود و فقط نظارت ‌کند. یکی از دلایل کاهش ضریب نفوذ بیمه در کشور، پایین بودن ضریب نفوذ بیمه‌‌‌های زندگی است.

    وی در ادامه افزود :  اوراق بیمه‌‌‌ای به زودی در بازار سرمایه قابل معامله می‌شود و یکی از برنامه‌‌‌های ما بهادار کردن اوراق بیمه‌‌‌ای است. بیمه‌‌‌های خرد زندگی و پول‌‌‌های ماهانه 30 تا 50‌هزار تومان می‌تواند در حوزه بیمه زندگی، سرمایه‌‌‌ای تشکیل دهد که به کمک بازنشستگی افراد بیاید؛ بیمه‌های زندگی کمتر از صندوق‌های بازنشستگی نیستند.

      ضرورت حذف مالیات از صنعت بیمه
    دبیرکل سندیکای بیمه‌‌‌گران ایران با عنوان این مطلب که بیمه پدیدآورنده آرامش و آسایش است، گفت: بیمه پشتوانه اقتصاد ملی است که با حمایت از آن می‌توان به امنیت سرمایه‌گذاری و رفاه نسبی برای مردم دست یافت.  سید محمد کریمی، حذف مالیات از صنعت بیمه را یکی از راه‌‌‌های حمایتی این صنعت دانست و گفت: صنعت بیمه در سال‌های اخیر به خوبی توانسته از پس تحریم‌ها برآید، پس زمان آن رسیده که با حمایت‌های داخلی بیش از پیش و با قدرت بیشتر به توسعه اقتصادی کشور کمک شود.

    دبیرکل سندیکای بیمه‌‌‌گران ایران در این مراسم از اکچوئر‌ها به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت بیمه یاد کرد و گفت: محاسبان فنی نقش‌به‌سزایی در مدیریت ریسک صنعت بیمه دارند و باید از آنها حمایت شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی