عصر بازار

عیدی ۹ میلیونی شامل چه کسانی می‌شود؟

حداقل عیدی کارگران اعلام شد

عصر اعتبار- حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال جاری اعلام شد.

حداقل عیدی کارگران اعلام شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، اصغر آهنی‌ها، فعال اقتصادی که سابقه عضویت در شورای عالی کار را نیز در کارنامه کاری خود دارد، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره میزان حداقل و حداکثر  عیدی کارگران در سال جاری گفت: میزان حداقل عیدی کارگران در سال جاری برابر با دو برابر حداقل دستمزد و حداکثر رقم عیدی نیز برابر با سه برابر حداقل دستمزد خواهد بود. 

    به موجب تصمیمات اتخاذ شده میزان حداقل دستمزد در سال جاری برابر با دو میلیون و 655 هزار و 495 تومان است. به این ترتیب  با احتساب دو برابر حداقل دستمزد، کف عیدی کارگران 5 میلیون و 310 هزار و 990 تومان است.  بر اساس این گزارش حداکثر رقم عیدی هفت میلیون و 966 هزار و 485 تومان است. 

    طبق عرف جاری مبلغ عیدی همراه با حقوق بهمن و یا اسفند به کارگران پرداخت خواهد شد. 

    بر اساس قانون کار کلیه کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، بعنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.
    در این قانون تاکید شده است: مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یکسال در کارگاه کار کرده‌اند باید به ماخذ 60 روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در فوق تجاوز نماید.

    همچنین در کارگاه هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می نمایند. عرف کارگاه معتبر خواهد بود.  بر اساس بند 10 ماده 92 قانون مالیات مستقیم عیدی سالانه یا پاداش آخر سال جمعاً معادل یک دوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 قانون مالیات مستقیم است.

    از اول سال 1400 حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ 885165 ریال تعیین شد. همچنین از اول سال 1400 سایر سطوح مزدی نیز روزانه 26 درصد مزد ثابت یا مزد مبنا (موضوع ماده 36 قانون کار) به اضافه روزانه 82875 ریال به نسبت آخرین مزد در سال 1399 افزایش یافت. 
    بر همین مبنا مبلغ عیدی کارگران امسال حداقل 5 میلیون و 310 هزار و 990 تومان و حداکثر 7 میلیون و 966 هزار و 485  تومان است.

    حداقل عیدی در سال گذشته با توجه به میزان حداقل دستمزد تعیین شده برابر با 3 میلیون و 820 هزار تومان و حداکثر عیدی نیز برابر با 5 میلیون و 731 هزار تومان بوده است. به این ترتیب کف عیدی در سال جاری با سقف عیدید در سال گذشته برابر شده است.

    حداقل دستمزد در سال گذشته برابر با یک میلیون و 900 هزار تومان بود.

    کارمندان دولت چقدر عیدی می‌گیرند؟

    دولت در بخشنامه‌ بودجه ابلاغی به دستگاه‌های اجرایی رقم مشخصی را برای عیدی کارمندان دولت در سال 1401 اعلام نکرده است، اما به نظر می‌رسد که رقم آن به طور علی‌الحساب همان حدود یک میلیون و 650 هزار تومانی باشد که برای شرکت‌های دولتی پیش‌بینی شده بود.
    در بودجه سال گذشته عیدی کارکنان یک میلیون و 200 هزار تومان پیش‌بینی شد، ولی در نهایت با توجه به تغییرات ضریب، هیات دولت در پایان سال میزان عیدی را یک میلیون و 500 هزار تومان تعیین کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی