عصر بازار

سیگنال رئیس کل به بازار/دست پُر بازارساز برای تأمین نیازهای ارزی

عصر اعتبار- سیاست جدید بانک مرکزی گسترش چتر بازار متشکل ارزی برای پوشش نیازهای ارز و کم کردن تقاضا در بازار آزاد است تا نرخ بازار آزاد کاهش یافته و شاهد تأمین بخش زیادی از نیازهای مردم از طریق بازار متشکل باشیم.

سیگنال رئیس کل به بازار/دست پُر بازارساز برای تأمین نیازهای ارزی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، اخیرا با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت نیازهای ارزی مردم و عرضه ارز در سرفصل‌های مجاز به صورت سیستماتیک، از ساماندهی صف‌های طولانی مقابل صرافی ها خبر داده و قول داده که دیگر شاهد ایجاد صف های اینچنینی نخواهیم بود.

    هرچند تاکنون جزییات بیشتری از این اقدام منتشر نشده است، اما راه‌اندازی این سامانه گام مهمی در راستای ایجاد ثبات در بازار ارز و ساماندهی نیازهای خرد و واقعی جامعه است.

    بر این اساس پیش بینی می‌شود افراد باید برای ثبت درخواست ارزی خود در سرفصل‌های مجاز، مدارک لازم را در سامانه بارگذاری کنند و پس از تایید مدارک برای دریافت ارز خود به صرافی مراجعه کنند.

    این سیاست همانگونه که صالح آبادی تاکید کرده است در وهله اول دریافت ارزهای خدماتی را نظام مند و آسان کرده و شلوغی و هرج مرج جلوی صرافی ها را کاهش خواهد داد.

    * تخلفات احتمالی صرافان برای دور زدن ضوابط اعلامی بانک مرکزی کاهش می‌یابد

    همچنین با ایجاد شفافیت و نظارت بیشتر دست سفته بازان و نوسان گیران را تا حد زیادی کوتاه کرده و از قدرت جولان‌دهی آنها برای برهم زدن آرامش بازار ارز خواهد کاست، همچنین با راه اندازی این سامانه تخلفات احتمالی صرافان برای دور زدن ضوابط اعلامی کاهش یافته و شناسایی متخلفان آسان‌تر خواهد شد.

    از سوی دیگر تاکید بر روان و فراوان بودن عرضه ارز در بازار متشکل ارزی و رشد 3.7 برابری معاملات این بازار در 8 ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و بازنگری در ضوابط برای تسهیل دسترسی مردم به این بازار بخش دیگری از اظهارات رییس کل بانک مرکزی در چند روز گذشته بوده است.

    * کمرنگ شدن سفته‌بازی در ارز

    بر همین اساس نیز امروز بانک مرکزی طی مکاتبه‌ای به صرافی‌ها اعلام کرده است، نیازهای ارزی جدید مردم علاوه بر مصارف 25 گانه خدماتی قبلی را به بانک مرکزی اعلام کنند (از اینجا بخوانید).

    این مکاتبه و تاکیدات اخیر رئیس کل بانک مرکزی بر تسهیل دسترسی مردم به بازار متشکل ارز از طریق تغییر ضوابط در کنار وعده راه‌اندازی درگاه ثبت درخواست‌های ارزی در واقع نشانگر عزم جدی بانک مرکزی برای تعمیق بازار متشکل ارزی از یک سو و نیز وضعیت مناسب ذخایر ارزی کشور از سوی دیگر است.

    بنابراین آن طور که از شواهد پیداست سیاست جدید بانک مرکزی گسترش چتر بازار متشکل برای پوشش نیازهای ارزی و کم کردن تقاضا در بازار آزاد است تا از این طریق نرخ بازار آزاد کاهش یافته و بتدریج و با کاهش رسمیت و اعتبار بازار آزاد شاهد تامین بخش زیادی از نیازهای مردم از طریق بازار متشکل خواهیم بود و این بازار نقش اصلی را در حوزه اسکناس ارز در کشور بر عهده خواهد داشت.

    * ذخایر اسکناس ارزی کشور فراوان است

    اجرای این سیاست بر دو پیش فرض اصلی استوار است: اول آنکه بانک مرکزی نرخ‌های کنونی بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد و نرخ تعادلی و واقعی ارز را پایین تر از نرخ آزاد می‌داند و دوم آنکه ذخایر اسکناس ارزی کشور فراوان و در شرایط مطلوب است.

    در همین زمینه رییس کل بانک مرکزی چندی پیش میزان وصول درآمدهای ارزی را 3 برابر سال گذشته و رییس کل سابق بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی کشور را بی سابقه اعلام کرده بود و در مقاطع مختلف نیز اخباری مبنی بر آزادسازی بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران بویژه در عراق و کره جنوبی منتشر شده است.

    بر این اساس اقدامات اخیر بانک مرکزی در صورت اجرایی شدن حاکی از دست پر بازارساز برای ورود به بازار ارز و اثرگذاری بر نرخ و نیز حاوی هشداری مبنی بر احتمال ریزش نرخ ارز است.

    در مجموع پیش بینی می‌شود چنانچه بانک مرکزی بتواند سیاست جدید خود را به طور دقیق، هوشمندانه و هم زمان در ابعاد مختلف اجرا کند شاهد تعادل بیشتر در بازار، کاهش نرخ به سمت نرخ تعادلی و افزایش اثرگذاری بازار متشکل در مقابل بازار آزاد خواهیم بود.

    ‌در حال حاضر عمق معاملات در بازارهای رسمی ارز کشور شامل سامانه نیما و بازار متشکل بسیار بیشتر از بازار آزاد و غیررسمی است و سیاست جدید بانک مرکزی در راستای کاهش اثرگذاری بازار آزاد طراحی شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی