عصر بازار

صندوق‌های بازنشستگی پاشنه آشیل جدید بودجه دولت

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی گفت: مجموع هزینه‌های دولت در بخش بازنشستگی بودجه ۱۴۰۰ رقمی معادل ۳۳۷ هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌است که عدد بسیار بالا و نگران‌کننده‌ای است.

صندوق‌های بازنشستگی پاشنه آشیل جدید بودجه دولت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر؛ سید علی مرتضوی کارشناس صندوق‌های بازنشستگی اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد با اشاره به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشور اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به 6.5 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش 18 صندوق بازنشستگی دولتی، صنفی و عمومی غیردولتی قرار دارند. از این تعداد 1.5 میلیون نفر ذیل صندوق بازنشستگی کشوری، 730 هزار نفر لشکری و 3.4 میلیون نفر تحت بیمه تأمین اجتماعی هستند. از این 18 صندوق، دولت بصورت مستقیم برای 6 صندوق بازنشستگی کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی، واجا، فولاد و بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در بودجه سالانه سهمی برای پرداخت به در نظر گرفته است.

    این کارشناس اقتصادی در رابطه با وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در قانون بودجه 1400 اظهار داشت: سهم صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری در بودجه 1400 به 157 هزار میلیارد تومان رسیده اگر کسورات بازنشستگی را نیز به آن اضافه کنیم مجموع بودجه دولت برای صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری 196 هزار میلیارد تومان می‌شود و کل هزینه‌های مربوط به فصل امور اجتماعی در بودجه سال 1400، 160.7 هزارمیلیارد تومان است که 97.7 درصد از آن به کمک دولت به صندوق‌های کشوری و لشکری اختصاص یافته است.

    وی ادامه داد: این نکته نیز حائز اهمیت است که دولت برای 3 صندوق بازنشستگی فولاد، وزارت اطلاعات و روستاییان و عشایر در سال 1400، 7,800 میلیارد تومان دیگر نیز اختصاص داده است. لازم به ذکر است که صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی نیز حدود 138 هزار میلیارد تومان را بابت رد دیون و اجرای تعهدات تکلیفی در بودجه اخذ می‌کند

    این کارشناس اقتصادی در مورد مجموع وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه اعلام کرد: مجموعاً با توجه به ارقام ذکر شده مجموع هزینه‌های دولت در بخش بازنشستگی بودجه 1400 رقمی معادل 337 هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌است که عدد بسیار بالا و نگران‌کننده‌ای است. وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه با توجه به تغییر هرم جمعیتی و حرکت کشور به سمت پیری جمعیت، منجر به ایجاد بحران در کشور خواهد کرد و باید از همین حالا فکری به حال این موضوع کرد.

    کارشناس صندوق‌های بازنشستگی اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد در رابطه با رویکردهای کوتاه‌مدت برای اصلاح وضعیت صندوق‌ها تصریح کرد: چند رویکردی که دولت حتماً باید برای موضوع بازنشستگی در کشور اتخاذ کند در چند لایه می‌توان به آن پرداخت در ابتدا رویکردهای کوتاه مدت و اصلاحات پارامتریک یا همان رویکردهایی که به صورت مسکن عمل می‌کنند و درمان قطعی نیستند اما تا حدودی این درد را کاهش می‌دهند مانند افزایش سن بازنشستگی، افزایش سنوات و جلوگیری از وضع قوانین دست و دلبازآنه.

    مرتضوی در پایان درمورد راهکار بلندمدت قطع وابستگی صندوق‌ها به بودجه و تحول در بخش صندوق‌ها را گذار از صندوق‌های دولتی به سمت صندوق‌های بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: باید در بلند مدت و میان مدت شکل مستمری بحث بازنشستگی را تغییر داد بدین معنا که ما باید لایه‌بندی در بحث بازنشستگی داشته باشیم و تا یک حدی از نیازها را از طریق مستمری دولتی رفع کنیم و باید بیشتر به سمت این حرکت کنیم که بیمه‌های خصوصی جایگزین بیمه‌های دولتی شوند من حمایت‌های دولتی تنها از طریق دهک‌های پایین درآمد و کم‌برخوردار تر و متمرکز بر روی بحث سلامت باشد تا در بحث بازنشستگی و پرداخت مستمری و حقوق بازنشستگان باشد.

    به گزارش خبرنگار مهر، موضوع صندوق‌های بازنشستگی یکی از موضوعات مهم کشور است که در صورت عدم توجه و اهمال در زمینه اصلاحات موزذنیاز این صندوق‌ها، به راحتی امکان وقوع فاجعه و ایجاد یک ابر بحران را دارد. یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائل مربوط به صندوق‌های بازنشستگی مستقل بودن این صندوق‌ها و عدم وابستگی به بودجه است. با توجه به ارسال لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی، فرصت مناسبی است که به موضوع ارتباط بین صندوق‌های بازنشستگی و بودجه کشوری پرداخت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی