عصر بازار

طی پنج حراج در نیمه دوم سال

دولت ۱۷ هزار میلیارد اوراق فروخت

عصر اعتبار- دولت با برگزاری پنج حراج اوراق مالی اسلامی دولتی تقریبا ۱۷ هزار میلیارد تومان اوراق فروخت که خریداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه بیشتر از بانک‌ها این اوراق را خریده‌اند.

دولت ۱۷ هزار میلیارد اوراق فروخت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پس از هجمه‌های منفی که به انتشار و فروش اوراق از سوی فعالان بازار سرمایه شکل گرفت، وزارت اقتصاد در واکنش به انتشار قابل توجه اوراق در مهرماه اعلام کرد که نه تنها دولت از مهرماه هیچ اوراقی منتشر نکرده بلکه مبلغ آنچنانی هم از فروش اوراق برای تامین کسری بودجه دریافت نکرده و مبلغ حاصل از فروش آن‌ها صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق شده است.

    طبق اعلام این وزارتخانه، در هفت ماهه سال جاری در ازای دریافت مبلغ 441 هزار و 481 میلیارد ریال بابت فروش شش ماهه اول سال جاری اوراق مالی اسلامی، مبلغ 468 هزار و 798 میلیارد ریال برای تسویه اصل و سود اوراق مذکور از سوی خزانه‌داری کل کشور پرداخت شده است. در مجموع مبلغ 27 هزار و 371 میلیارد ریال مازاد بر دریافتی برای تسویه اصل و سود اوراق پرداخت شده است.

    پس از این موضوعات، دولت تمرکز خود برای تامین کسری بودجه را از بازار اوراق به سمت فروش اموال مازاد برد و اعلام کرد: هر اوراقی که منتشر می‌شود، برای بازپرداخت اصل و سود اوراق فروخته شده در سال‌های گذشته است و آنگونه که میرکاظمی_رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: دولت باید تا سال 1405 حدود 535 هزار میلیارد تومان بابت اصل و سود اوراق دولت قبل را پرداخت کند.

    وی درباره فروش اوراق در سال آینده نیز بیان کرد که دولت سیزدهم سال آینده 88 هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر خواهد کرد. یعنی بیش از آنچه منتشر کند، تسویه می‌کند.

    در نیمه دوم سال، دولت تاکنون طی پنج حراج اوراق مالی اسلامی دولتی تقریبا 17 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته است که در نوزدهمین حراج، سه بانک‌ به میزان 920 میلیارد تومان و خریداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه معادل 6610 میلیارد تومان اوراق خریدند که در مجموع در این حراج 7530 میلیارد تومان اوراق دولت فروخته شد.

    در حراج بیستم اوراق مالی اسلامی دولتی نیز یک بانک معادل 320 میلیارد تومان و خریداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه به میزان 90 میلیارد تومان اوراق خریدند که در این حراج 410 میلیارد تومان اوراق دولت خریداری شد.

    بانک‌ها در حراج بیست و یکم و بیست و دوم هیچ اوراقی نخریدند و خریداران بازار سرمایه در حراج بیست و یکم معادل 758 میلیارد تومان و در حراج بیست و دوم به میزان 600 میلیارد تومان اوراق دولت را خریدند.

    در حراج بیست و سوم نیز، بانک‌ها و خریداران بازار سرمایه به ترتیب 1960 و 5150 میلیارد تومان اوراق خریدند که در مجموع طی برگزاری این حراج معادل 7110 میلیارد تومان اوراق دولت فروخته شد. بنابراین، دولت با برگزاری پنج حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در نیمه دوم سال جاری معادل 16 هزار و 408 میلیارد تومان اوراق فروخته است که بیشتر خریداران این اوراق خریداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو