عصر بازار

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس:

امکان عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی، فرش و صنایع دستی به صرافی‌ها فراهم شود

عصر اعتبار- نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس، گفت: طی نامه‌‌ای به رئیس مجلس خواستار فراهم سازی شرایط عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی، فرش و صنایع دستی به صرافی‌ها بر اساس قیمت روز توسط بانک مرکزی شده‌ایم.

امکان عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی، فرش و صنایع دستی به صرافی‌ها فراهم شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، شهباز حسن‌پور در خصوص مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی، فرش و صنایع دستی در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات، گفت: متاسفانه قوانین موجود در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات متناسب با شرایط صادرکنندگان فرش، محصولات کشاورزی و صنایع دستی طراحی نشده و این صادر کنندگان با هزینه بالایی می‌توانند ارز خود را بازگردانند.

    نماینده مردم سیرجان و بردسیر با اشاره به اینکه صادرکنندگان محصولات کشاورزی، فرش و صنایع دستی نیازمند به مقررات دیگری برای تضمین بازگشت ارز خود به چرخه تولید کشور هستند، ادامه داد: با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس شورای خواستار این شدیم تا زمینه ای فراهم شود که صادرکنندگان مذکور بتوانند ارز حاصل از صادرات خود را به قیمت روز به صرافی‌های مورد تایید بانک مرکزی عرضه کنند.

    لازم به ذکر است که نامه مذکور به امضای 50 نفر از نمایندگان درآمده است.

    متن نامه به شرح زیر است:

    باسمه تعالی

    جناب آقای دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی

    با سلام و تحیات

    احتراما، همانگونه که مستحضرید، بازگشت ارز حاصل از صادرات به فرآیند اقتصاد کشور به ویژه برای تامین کالاهای اساسی و نهاده‌های لازم برای تداوم تولید در کشور بسیار حیاتی است و به هیچ وجه نباید از متخلفانی که ارز را با اراده خود به چرخه تولید کشور بازنگردانده اند حمایت کرد. در عین حال بازگشت ارز حاصل از صادرات فرایند پیچیده‌ای است و برای همه کالاهای صادراتی یکسان نیست و مهمتر آنکه قیمت تمام شده ارز از یک بخش اقتصادی به بخش دیگر متفاوت است.

    به عنوان مثال ارزهای صادراتی در حوزه پتروشیمی یا منابع معدنی با فاصله کوتاهی علی رغم تحریم‌ها قابل وصول است و می‌تواند به چرخه اقتصادی کشور بازگردد. در عین حال به دلایل مختلف برای صنایع و معادن بزرگ قیمت تمام شده ارز پایین‌تر است و تمایل به عرضه در سامانه نیما دارند.

    مقررات فعلی بانک مرکزی و دولت، متناسب با صادرکنندگان کلان در حوزه های مانند پتروشیمی و پالایشگاه و صنایع بزرگ طراحی شده است. این در حالی است که با عنایت به تجربه سال‌های گذشته و شرایط تحریمی اقتصاد کشور، در حوزه‌های مانند صادرات محصولات کشاورزی، فرش و صنایع دستی  قیمت تمام شده ارز بالاتر است و اصولا این صادرات که بیشتر محصول همت فعالان اقتصادی است ( نه نعمت های مانند نفت و گاز ) نیاز به مقررات دیگری برای تضمین بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور دارند و باید بتوانند با نرخ های بالاتری عرضه کنند.

    مقررات فعلی در حوزه بازگشت ارز موجب شده است که صادرکنندگان بزرگ و رسمی حوزه کشاورزی کشور با انگیزه عدم درگیر شدن با مقررات سیال و متعدد بانک مرکزی و همچنین عدم صرفه اقتصادی برای انجام صادرات و پذیرش ریسک‌های مرتبط، اقدام به کاهش صادرات کنند و صادرکنندگان غیررسمی بعضا به صورت قاچاق اقدام به صادرات فله‌ای منابع ارزشمند کشور می‌کنند، جایگزین آنها شدند که عملا بازگشت ارزی هم به کشور بدین صورت نمی‌گیرد.

    به توجه مراتب فوق پیشنهاد می‌شود به هر نحو که صلاح می‌دانید پیگیری لازم برای تصویب حکم زیر را در دستور کار قرار دهید:

    بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تمهیدات لازم را برای عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی، فرش و صنایع دستی به گونه ای فراهم آورد که ضمن اطمینان از بازگشت ارز حاصل از صادرات این دسته محصولات به چرخه اقتصادی کشور، امکان عرضه ارز به قیمت روز به صرافی‌های مورد تایید آن بانک توسط همان صادرکنندگان وجود داشته باشد. عرضه ارز به صرافی‌های مزبور به معنای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فوق است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی