عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد:

جزییات تامین مالی زنجیره‌ای تولید توسط نظام بانکی

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای میان بانک مرکزی و وزارت صمت جزییات اجرای این طرح را اعلام کرد.

جزییات تامین مالی زنجیره‌ای تولید توسط نظام بانکی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، دکتر علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای میان بانک مرکزی و وزارت صمت با اشاره به مزیت‌های این سیاست گفت: با اجرایی شدن این سیاست نیاز به نقدینگی بنگاه‌ها کمتر خواهد شد و فشار بر سیستم بانکی نیز کاهش می‌یابد.

    وی با بیان اینکه بهبود ترازنامه بانک‌ها نیز از مزیت‌های دیگر این تفاهم‌نامه است، افزود: یکی از برنامه‌های اصلی بنده در ابتدای ورود به بانک مرکزی، هدایت منابع و اعتبارات به سمت بخش مولد کشور بوده است که این تفاهم‌نامه یکی از مصادیق مهم آن محسوب می‌شود.

    صالح آبادی با بیان اینکه این طرح را به صورت آزمایشی در 7 بانک عامل صنعت و معدن، صادرات، ملی، ملت، تجارت، پارسیان و مسکن آغاز خواهیم کرد، ادامه داد: تفاهم نامه تامین مالی زنجیره‌ای در زنجیره فلزات، خودرو، ساختمان، لوازم خانگی، صنایع غذایی، محصولات پتروشیمی، ماشین‌آلات و تجهیزات فعال خواهد شد و سپس به مرور به صنایع دیگر نیز تعمیم خواهد یافت.

    رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اجرای این تفاهم‌نامه باعث کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها خواهد شد، تصریح کرد: زیرساخت‌های این امر در هفت بانک عامل به صورت کامل فراهم شده و با امضای این تفاهم‌نامه صورت حساب الکترونیکی از سامانه جامع تجارت دریافت خواهد شد.

    صالح آبادی تصریح کرد: در حال حاضر که فرآیند تامین مالی زنجیره ای را نداریم، هر بنگاه اقتصادی به بانک مراجعه و درخواست تسهیلات و سرمایه در گردش می‌کند، در حالی که با اجرای این تفاهم‌نامه هر بنگاه اقتصادی می‌تواند به جای دریافت پول، برات الکترونیکی بگیرد و به زنجیره بعدی بدهد و این امر تا پایان زنجیره پیش برود و در نهایت زنجیره نهایی می‌تواند اوراق را نزد بانک تنزیل کند یا اینکه تا زمان سررسید نگه دارد و پول را از بانک دریافت کند.

    وی ادامه داد: به جای تمرکز صرف بر نقدینگی از ابزارهای اعتباری هم برای تامین مالی بنگاه‌ها در این سازوکار استفاده خواهد شد که منجر به تسریع و بهبود فرآیند تامین مالی خواهد شد.

    رئیس کل بانک مرکزی گفت: این تفاهم نامه در راستای هدایت منابع به سمت تولید و نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات که از برنامه‌های مهم بانک مرکزی است، اجرا می‌شود.

    صالح آبادی گفت: دستورالعمل زنجیره تامین و برات الکترونیک و چارچوب های لازم به شبکه بانکی ابلاغ شده است. ضمن اینکه در گام بعدی این طرح، کار مشترک را با وزارت تعاون و جهاد کشاورزی آغاز خواهیم کرد تا دیگر صنایع هم وارد این تفاهم‌نامه شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی