عصر بازار

شتاب دلارزدایی در ترکیه

عصر اعتبار- وزیر دارایی ترکیه متعهد شده که در روزهای آینده کاهش ارزش دلار را تسریع کند.

شتاب دلارزدایی در ترکیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، به گفته نورالدین نباتی، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه، روند دلارزدایی اقتصاد ترکیه در هفته های آینده تسریع خواهد شد. وی گفت که دولت تبدیل ذخایر ارزی کشور به لیر ترکیه را افزایش خواهد داد و افزود که بر اساس این طرح بیش از 131 میلیارد لیر (9.69 میلیارد دلار) به حساب ها واریز شده است.

    برنامه دولت که ماه گذشته رونمایی شد، برای محافظت از سپرده های لیر در برابر کاهش بیشتر ارزش ارز و همچنین احساس امنیت بیشتر شهروندان در هنگام نگهداری پس انداز خود در بانک، در نظر گرفته شده است. کاهش حساب های سپرده فارکس آغاز شده است.

    روز شنبه نباتی در صحبت با روسای سازمان‌های غیردولتی (NGO) در استانبول گفت: ما شاهد ادامه روند کاهشی در حساب‌های سپرده ارزی خواهیم بود. اقتصاد ترکیه در حال حاضر با بحران روبروست و تورم بالا هم در حال افزایش است، در حالی که رشد اقتصادی متوقف شده و ذخایر ارزی این کشور به شدت کاهش یافته است. در ماه دسامبر، پول ملی در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح خود یعنی 18.4 سقوط کرد. لیر در سال 2021، 44 درصد ضعیف شد، اگرچه ماه گذشته پس از رونمایی دولت از طرح جدید، نوسان ها کاهش یافت.

    نباتی ابراز امیدواری کرد که در ترکیه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس که قرار است سال آینده برگزار شود، تورم تک رقمی خواهد شد. در ماه دسامبر، نرخ تورم به بالاترین سطح خود نزدیک به دو دهه گذشته و به 36 درصد رسید. وی گفت: با سیاست‌های مالی و نزدیک شدن به انتخابات سال آینده با تورم تک رقمی را تجربه خواهیم کرد، بعد از سه ماهه اول 2022 شاهد تغییر خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی