عصر بازار

طلا بیش از ۳۰ دلار گران شد

عصر اعتبار- طلا روز چهارشنبه در پی عقب نشینی دلار و تنشهای ژئوپلیتیکی پیرامون اوکراین که تقاضا برای این فلز ارزشمند را تقویت کرد، برای نخستین بار در چهار روز معامله گذشته افزایش یافت و بیش از یک درصد صعود کرد.

طلا بیش از ۳۰ دلار گران شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پالادیم پرچمدار افزایش قیمت در میان فلزات ارزشمند بود و حداکثر هفت درصد صعود کرد. شرکت سیتی ریسرچ در یادداشتی اعلام کرد احیای تدریجی تولید جهانی خودرو می تواند تقاضا برای این فلز را در سال میلادی جاری تقویت کند. هر اونس پالادیم آخرین بار 5.7 درصد افزایش یافت و به 2006 دلار و 20 سنت رسید.

    بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری 1.5 درصد صعود کرد و به 1840 دلار و 91 سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا 30 دلار و 80 سنت معادل 1.7 درصد افزایش یافت و در 1843 دلار و 20 سنت بسته شد.

    افت ارزش دلار، طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزانتر کرد و همزمان، عقب نشینی بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا از اوج دو ساله، تقاضا برای این فلز ارزشمند را تقویت کرد.

    ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره گفت: افت بازده اوراق قرضه به شکسته شدن قیمت بالاتر طلا کمک کرد اما در مجموع طلا ممکن است تا زمان نشست سیاست پولی هفته آینده بانک مرکزی آمریکا همچنان در محدوده 1800 تا 1840 دلار معامله شود.

    انتظاراتی که برای آغاز تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در مارس وجود دارد، سال میلادی جاری قیمت طلا را تحت فشار کاهشی قرار داده است زیرا افزایش نرخهای بهره، هزینه نگهداری این فلز ارزشمند را بالا می برد.

    به گفته مویا، طلا ممکن است از تنشهای ژئوپلیتیکی در اوکراین و خاورمیانه پشتیبانی شود.

    آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت: روسیه ممکن است در مدت کوتاهی به حمله جدیدی علیه اوکراین دست بزند اما واشنگتن تا زمانی که بتواند دیپلماسی را دنبال می کند.

    طلا همچنین از افزایش قیمتهای نفت که نگرانیها نسبت به تشدید فشارهای تورمی را برانگیخته و جایگاه این فلز ارزشمند به عنوان پناهگاه امن دارایی در برابر تورم را تقویت می کند، سود برده است.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پلاتین برای تحویل فوری 4.4 درصد افزایش یافت و به 1024 دلار و 50 سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با 2.7 درصد افزایش، 24 دلار و هشت سنت بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو