عصر بازار

مذاکرات ایران و کره‌ درباره دارایی‌های مسدود شده

عصر اعتبار- ایران و کره جنوبی قصد دارند ماه آینده در سئول رایزنی‌هایی جهت بررسی راه حل اختلافات چند ساله بر سر دارایی‌های مسدود شده تهران تحت تحریم‌های ایالات متحده داشته باشند.

مذاکرات ایران و کره‌ درباره دارایی‌های مسدود شده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، روز شنبه یک منبع آگاه گفت: ایران و کره جنوبی قصد دارند ماه آینده در سئول رایزنی‌هایی جهت بررسی راه حل اختلافات چند ساله بر سر دارایی‌های مسدود شده تهران تحت تحریم‌های آمریکا داشته باشند. بیش از 7 میلیارد دلار از وجوه ایران در دو بانک کره‌ای با تحریم‌های ایالات متحده مسدود شده بود که پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 از توافق هسته‌ای سال 2015، مجدداً اعمال شد و این مساله باعث به هم خوردن روابط دوجانبه این دو کشور شده است.

    با توجه به اینکه مقام‌های ایرانی خواستار لغو تحریم‌ها جهت توافق هستند، این موضوع دوباره جلب توجه کرده است، مذاکرات مزبور برای احیای توافقنامه 2015 در مرحله حساسی قرار دارد. مقام‌های سئول می‌گویند که قرار است کارگروه‌های پیشنهادی پس از لغو تحریم‌ها، جزئیات انتقال احتمالی پول را بررسی کند و در صورت عدم توافق، سایر جنبه‌ها را نیز مورد بحث قرار دهند.

    به گفته این منبع، انتظار می‌رود که کارگروه‌ها عمدتاً جزئیات روش پرداخت دارایی‌های ایران را در صورت کاهش تحریم‌ها از سوی ایالات متحده بررسی کنند. آنها می‌توانند در مورد احتمال از سرگیری واردات نفت از ایران پس از لغو تحریم‌ها بیشتر صحبت کنند. ایران که در جایگاه چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان، تامین‌کننده اصلی نفت منابع کره جنوبی بوده و به نوبه خود تجهیزات صنعتی، لوازم خانگی و قطعات خودرو را از سئول وارد کرده است.

    بر اساس داده‌های انجمن تجارت بین‌المللی کره، کره جنوبی در سال 2017 معادل 7.8 میلیارد دلار نفت از ایران وارد کرده است، اما از سال 2019 به دلیل تحریم‌های ایالات متحده که صادرات نفت جمهوری اسلامی را ممنوع کرده، خرید از ایران را متوقف کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی