عصر بازار

در ۹ ماهه ۱۴۰۰ صورت گرفت؛

رشد ۱۰۰ درصدی پرداخت تسهیلات در بانک‌های خصوصی

عصر اعتبار- سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ ۳۷ درصد از کل تسهیلات شبکه بانکی است.

رشد ۱۰۰ درصدی پرداخت تسهیلات در بانک‌های خصوصی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی،  بر اساس آمار و اطلاعات منتشره در سایت بانک مرکزی درباره تسهیلات اعطایی به بخش‌های اقتصادی و هدف، کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه امسال مجموعاً 20 میلیون و 195 هزارو 839 میلیارد ریال تسهیلات در شش گروه شامل کشاورزی ، صنعت و معدن ، مسکن و ساختمان ، بازرگانی ، خدمات و بخش متفرقه بوده است.

    براین اساس، سهم بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی از کل تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی کشور مجموعاً 7 میلیون و 506 هزارو 89 میلیارد ریال بوده که این رقم حدود 37 درصد از کل تسهیلات را شامل می شود.

    این میزان برای بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در مقایسه با  عملکرد پنج ماه ابتدای سال جاری بیش از 100 درصد رشد داشته است. تسهیلات پرداختی در این 6 گروه طی این مدت مجموعا 3 میلیون و 378 هزارو 122 میلیارد ریال بود.

    با توجه به میزان منابع در اختیار ، سهم 37 درصدی بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در پرداخت تسهیلات و حمایت از بخش های اقتصادی کشور رقم قابل توجهی است.این نکته بیانگر توجه ویژه بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی به تأمین منابع مالی بخش های مختلف به منظور رونق اقتصادی در کشور است.

    بر اساس این گزارش تسهیلات پرداختی در قالب تامین سرمایه در گردش به بخش‌های اقتصادی طی نه ماهه سال جاری بالغ بر 5 میلیون و 132 هزارو 729  میلیارد ریال معادل  68 درصد از کل تسهیلات پرداختی  بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی بوده است.

    همچنین در راستای حمایت بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی از کارآفرینان و تولیدکنندگان از مجموع 2 میلیون و 70 هزارو 547 میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 79 درصد آن (مبلغ یک میلیون  633 هزارو 236 میلیارد ریال) صرفا به منظور تأمین سرمایه در گردش این مراکز پرداخت شده  است.

    سهم اعطای تسهیلات برای این بخش اقتصادی نسبت به عملکرد دوره 5 ماه ابتدای سال 100 درصد افزایش داشته است.

    در 9 ماهه سال 1400 تسهیلات اعطایی در بخش خدمات مبلغ 3 میلیون و 841 هزارو 341 میلیارد ریال بوده که  این رقم 51 درصد از کل تسهیلات اعطایی توسط بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی را شامل می شود. عملکرد این بخش نسبت به دوره پنج ماهه ابتدای سال جاری بیش از 100 درصد رشد داشته است. این بخش به دلیل سهم بسزایی که در ایجاد اشتغال دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی