عصر بازار

کدام استان‌ها بیشتر تسهیلات صادراتی را گرفتند؟

عصر اعتبار- از آغاز پرداخت تسهیلات به واحدهای صادراتی، یعنی خرداد ١٣٩٩ تا آخر بهمن سال قبل، حدود ۳۵.۸ درصد متقاضیان موفق به دریافت بیش از ۴۹۰۱ میلیارد تومان از این تسهیلات شدند و تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی بیشترین تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند.

کدام استان‌ها بیشتر تسهیلات صادراتی را گرفتند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در 11 ماهه سال قبل بیش از 3648 میلیارد تومان تسهیلات در قالب 198 فقره به واحدهای صادراتی پرداخت شده است. البته در این مدت 480 مورد ثبت نام برای دریافت این نوع تسهیلات انجام شده بود که یعنی حدود 41.2 درصد متقاضیان در این مدت موفق به دریافت تسهیلات شدند. 

    بر اساس جزئیات اطلاعات نیز، از بین استان‌ها، تهران بیشترین تسهیلات واحدهای صادراتی را به خود اختصاص داده است. در مورد استان‌هایی که کمترین تسهیلات را دریافت کردند نیز باید گفت که از بین استان‌ها، شش استان شامل اردبیل، خراسان شمالی، ایلام، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و مازندران هیچ تسهیلاتی دریافت نکردند. 

    البته اطلاعات مربوط به تسهیلات به واحدهای صادراتی از آغاز اعطای آن یعنی خرداد ١٣٩٩ تا آخر بهمن سال قبل هم منتشر شده که نشان می‌دهد در این مدت بیش از 4901 میلیارد تومان در قالب 272 فقره پرداخت شده است. 

    طی مدت یاد شده 760 فقره ثبت نام برای دریافت این تسهیلات انجام شده بود که 386 مورد از آن‌ها برای دریافت بیش از 8088 میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شدند، اما 272 فقره تسهیلات به واحدهای صادراتی پرداخت شد؛ یعنی حدود 35.8 درصد متقاضیان موفق به دریافت این تسهیلات شدند. 

    جزئیات اطلاعات منتشر شده نیز نشان می‌دهد که از خرداد سال گذشته تا بهمن سال قبل، تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی بیشترین تسهیلات را دریافت کردند، اما به شش استان اردبیل، خراسان شمالی، ایلام، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و مازندران هیچ تسهیلاتی اختصاص نیافته است.

    جزئیات نحوه پرداخت تسهیلات صادراتی

    بر اساس گزارش معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در راستای هدایت منابع برای تحقق اهداف صادراتی و همچنین تسهیل و تسریع در فرآیند پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی –صادراتی، سامانه یکپارچه اعطای تسهیلات بسته موصوف از محل منابع صندوق توسعه ملی و تلفیق منابع بانک های عامل طرف قرارداد در سایت بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت به آدرس www.behinyab.ir راه‌اندازی شده است. این اقدام برای صادارت محصولات اولویت دار به کشورهای هدف انجام شده است.

    درخواست متقاضیان پس از ثبت در سامانه مذکور، به صورت خودکار مورد پردازش قرار گرفته و پس از تایید به یکی از بانک‌های عامل (توسعه صادرات ایران، صنعت و معدن، توسعه تعاون، خاورمیانه، کار آفرین، تجارت، ملی ایران، رفاه کارگران، صادرات ایران، بانک مشترک ایران و ونزوئلا، کشاورزی و پارسیان) جهت تصویب و پرداخت تسهیلات ارسال خواهد شد. منابع در نظر گرفته شده برای تسهیلات بسته موصوف بصورت تلفیقی به نسبت 50 درصد منابع صندوق توسعه ملی و 50 درصد منابع بانک عامل بوده و نرخ سود تسهیلات به صورت میانگین نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی و نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار است.

    اولویت‌های اعطای تسهیلات براساس اولویت‌های کالایی، اولویت‌های کشوری، واحدهای تولیدی-صادارتی، اشخاص حقوقی، صادرکنندگان کالا از طریق توسعه زنجیره ارزش در صنایع منتخب و محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی