عصر بازار

دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی نشان می‌دهد؛

اختصاص تسهیلات فرزندآوری به شهرهای دارای رشد جمعیت کمتر از ۲.۵ درصد طبق قانون

عصر اعتبار- بررسی دستورالعمل سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند نشان می‌دهد که تسهیلات فرزندآوری صرفا به شهرهایی که نرخ باروری محل زادگاه پدر یا فرزند کمتر از ۲.۵ باشد تعلق می‌گیرد که پیش از این نیز طبق قانون اعلام شده بود.

اختصاص تسهیلات فرزندآوری به شهرهای دارای رشد جمعیت کمتر از ۲.۵ درصد طبق قانون
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، 31 فروردین‌ماه سال جاری بانک مرکزی در بخشنامه‌ای «دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری» را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ و بانک‌ها را مکلف کرد حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این بخشنامه، موضوع را به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ کنند.

    بر این اساس برای فرزندانی که از سال 1400 به بعد به دنیا آمده اند تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول 20 میلیون تومان، به ازای فرزند دوم 40 میلیون تومان، به ازای فرزند سوم 60 میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم 80 میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم به بعد 100 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می گیرد و ترتیب تولد لحاظ می گردد.

    استثنای شهرهای دارای نرخ رشد جمعیت بالا

    بررسی دستورالعمل سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند نشان می‌دهد که تسهیلات فرزندآوری صرفا به شهرهایی که نرخ باروری محل زادگاه پدر یا فرزند کمتر از 2.5 باشد تعلق می‌گیرد.

    در بند 9-2 این دستورالعمل قید شده است: «براساس تبصره ذیل بند (ت) تبصره (4) ماده (1) قانون، تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای 2.5 نباشد.

    گفتنی است نرخ باروری شهرستان مربوطه در سامانه و حسب اعلام مرکز آمار قابل مشاهده است.

    بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ این تسهیلات کارمزد قرض الحسنه 4 درصد است و به پدران اطفالی که از اول فروردین 1400 به دنیا آمده امکان پرداخت تسهیلات وجود دارد که متقاضیان می توانند برای ثبت نام به سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند مراجعه کنند.

    همچنین دوره بازپرداخت تسهیلات 20 میلیون تومانی 3 سال است و به همین ترتیب 4سال، 5 سال، 6 سال و نهایتا برای تسهیلات 100 میلیون تومانی 7 سال درنظر گرفته شده است. این تسهیلات 6 ماه هم دوره تنفس دارد یعنی مشمولان اقساط را به مدت 6 ماه پرداخت نمی‌کنند و از ماه هفتم شروع به پرداخت تسهیلات می کنند.

    شایان ذکر است که بخشنامه بانک مرکزی خطاب به بانک‌های عامل موکدا یادآور شده است که باید ترتیبی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه (31 فروردین 1400)، موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به این بانک ارسال شود.‏‏‏‏‏‏‏‏‏

    متقاضیان می توانند برای ثبت نام به سامانه تسهیلات یاد شده به آدرس https://ve.cbi.ir/VC/DefaultVC.aspx مراجعه کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو