عصر بازار

کارشناس پولی و بانکی مطرح کرد:

انتشار اسامی ابربدهکاران گام نخست شفافیت حداکثری

تسهیلات کلان بانکی حریم خصوصی نیست

عصر اعتبار- کارشناس پولی و بانکی با اشاره به اینکه انتشار اسامی ابربدهکاران گام نخست در جهت شفافیت حداکثری است، گفت: حساب‌های افراد و تسهیلاتی که از منابع بانکی برای افزایش تولید ناخالص داخلی می‌گیرند حریم خصوصی کسی نیست.

انتشار اسامی ابربدهکاران گام نخست شفافیت حداکثری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، به تازگی وزارت اقتصاد فهرست محدودی از ابربدهکاران را منتشر کرد و بلافاصله بانک مرکزی هم بر اساس تکلیف قانونی بودجه 1401، اسامی بدهکاران بزرگ نظام بانکی را با جزئیات رقم تسهیلات و مانده آن منتشر کرد که گامی بزرگ و بی‌سابقه در جهت شفافیت فعالیت‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

    احمد صالحی؛ پژوهشگر اقتصاد و پول و بانکداری درباره اهمیت این اقدام به خبرنگار ایبِنا گفت: یک‌سری از گام‌های حکمرانی را که دنیا 70 سال قبل برداشته، ما برنداشته‌ایم. انتشار اسامی بدهکاران کلان به غایت اقدام پسندیده‌ای است که بسیار دیر انجام شده است اما می‌دانیم یک گام است که گام‌های بعدی را در پی خواهد داشت و ما را به شفافیت حداکثری نزدیک می‌کند. یعنی نه تنها ابربدهکاران که می‌تواند حتی رقم‌های کمتر و همه کسانی که تسهیلات گرفته‌اند را هم شامل شود.

    وی توضیح داد: البته وام‌های بسیار خرد که با آبروی افراد ارتباط دارد را می‌توان استثنا کرد اما هر وامی که با هدف افزایش تولید ناخالص داخلی پرداخت شده باید برای هر شهروندی قابل مشاهده باشد تا ببیند که آیا به افزایش تولید ناخالص داخلی منجر شده است یا خیر.

    این پژوهشگر یادآور شد: تاریخ به ما نشان داده است که دستگاه‌های نظارتی توان سنجش چنین چیزی را ندارد و بهترین روش، نظارت عمومی است.

    صالحی در واکنش به انتقاداتی که درباره بی‌فایده بودن افشای این اسامی مطرح می‌شود بیان کرد: دقت کنید که ما درباره آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم. یعنی وقتی افراد می‌دانند که قرار است از این پس اسامی منتشر شود، تسهیلاتی که از این به بعد داده می‌شود، مدیریت خواهد شد.

    وی خاطرنشان کرد: بله ممکن است برخی از این اسامی که در لیست ابربدهکاران آمده کسانی باشند که واقعا کارآفرین باشند و گرفتار نوسانات اقتصادی شده و نتوانسته‌اند اقساط وام را بپردازند، اما وقتی شفافیت حداکثری شود، می‌توان این موارد را جداگانه اعلام کرد.

    این کارشناس گفت: فراموش نکنیم که از نظر فرهنگی ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که متأسفانه تا چند سال قبل رئیس‌جمهورش می‌گفت حساب‌های افراد، حریم خصوصی آن‌ها است. ممکن است مواردی مانند وام تعمیر خانه یا درمان حریم خصوصی افراد باشد، اما حساب‌های افراد و تسهیلاتی که از منابع بانکی برای افزایش تولید ناخالص داخلی می‌گیرند حریم خصوصی کسی نیست. با این حال رئیس‌جمهور ما این‌طور فکر می‌کرد و لذا در برخی از حوزه‌ها عقب افتاده‌ایم و باید برای اصلاح آن زمان بدهیم.

    صالحی در پایان تأکید کرد: شفافیتی که درباره اسامی ابربدهکاران صورت گرفته، حتما و بدون تردید اتفاق مثبتی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی