عصر بازار

۱۰ درصد درآمد بانک‌ها از محل کارمزد خدمات است

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک تجارت گفت: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد از درآمد بانک‌ها از محل ارائه خدمات است.

۱۰ درصد درآمد بانک‌ها از محل کارمزد خدمات است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، هادی اخلاقی فیض‌آثار در مورد اینکه چه میزان از درآمد بانک‌ها پایه‌دار و از محل خدمات است، گفت: در حال حاضر کمتر از 10 درصد درآمد بانک‌ها از محل کارمزد خدمات است، در حالی که در دنیا بالای 50 درصد درآمد بانکی مربوط به ارائه خدمات است ، اما در کشور ما بیش از 90 درصد درآمدها از محل تفاوت نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها به دست می‌آید، بنابراین طبیعی است بانک‌ها با این روش با مضیقه مواجه شوند و بانک‌ها محدودیت قانونی  دارند که نرخ خدمات را افزایش دهند.

    وی افزود: وزارت اقتصاد در سیاست‌های جدیدی که برای شبکه بانکی تهیه کرده است، می‌خواهد نرخ‌های کارمزد بانکی را در حد منطقی ارتقا دهد و از این مسیر درآمد سالم برای بانک‌ها به دست آید.

    مدیرعامل بانک تجارت در مورد واگذاری تصدی‌ها گفت: دولت در چارچوب برنامه‌های وزارت اقتصاد به عنوان تکلیف به بانک‌ها ابلاغ کرده است که همه دارایی‌هایی که با فعالیت اصلی بانکی ارتباطی ندارند را باید واگذار کنند.

    اخلاقی ادامه داد: ما نگرانی نسبت به واگذاری دارایی‌های خود نداریم، اما این واگذاری‌ها به استقبال متقاضیان بستگی دارد، در دو سال گذشته شرایط خاصی در بازار سرمایه حاکم بود و واگذاری اموال مازاد بانک‌ها با استقبال همراه نشد و از طرفی نمی‌خواستیم بانک‌ها برهم زننده تعادل بازار سرمایه باشند.

    وی افزود: باید همه دارایی‌های غیر مولد بانک‌‌ها از طریق مزایده در هر فصل اعلام و واگذار شود، برخی از این اموال از طریق بورس و یا برخی خارج از بورس به صورت مزایده عرضه می‌شود که اگر متقاضی پیدا شود واگذار می‌شود و اگر این اموال واگذار نشود، مشمول مالیات قابل توجهی می‌شود که دولت برای بانک‌ها وضع می‌کند.

    مدیرعامل بانک تجارت در مورد اینکه چه میزان مالیات برای اموال بانک‌ها در نظر گرفته می‌شود، گفت: براساس قانون مالیات تا 25 درصد به اموال مازاد بانک‌‌ها وضع می‌شود.

    اخلاقی گفت: ما برای فروش اموال اقدام می‌کنیم اما کسی اموال مازاد بانک‌ها را نمی‌خرد اگر در مزایده هر کسی که رقم بالاتر را پیشنهاد دهد می‌تواند برنده شود اما متأسفانه مشتری نداریم یا شرایط قابل پذیرش نیست.

    وی در مورد اینکه سهم بانک‌‌ها از تأمین مالی کشور چقدر است، گفت: 90 درصد تأمین مالی اقتصاد کشور برعهده بانک‌ها است و کمتر از 10 درصد آن از طریق بازار سرمایه انجام می شود که در همین 10 درصد سهم بازار سرمایه هم بانک‌ها دخالت دارند و باید به سمتی برویم که بازار سرمایه سهم بیشتری از تأمین مالی اقتصاد پیدا کند. به ویژه اینکه تأمین مالی بازار سرمایه بلندمدت است و تأمین مالی بانک‌ها معمولاً کوتاه‌مدت است.

    مدیرعامل بانک تجارت در مورد اعلام اسامی بدهکاران بزرگ بانکی گفت: بدهی‌های کلانی که به سمت معوق پیش رفته بود، بعد از اعلام اسامی آنها دو مورد از بدهکاران مراجعه کردند که حدود 2 هزار میلیارد تومان بدهی داشتند و این دو مشتری برای تعیین تکلیف بدهی و تسویه با بانک مراجعه کردند و بنابراین اعلام اسامی بدهکاران بازتاب خوبی داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی