عصر بازار

چشم انداز ضعیف اقتصاد آمریکا و تداوم تورم بالا

عصر اعتبار- نظرسنجی از ۳۴ اقتصاددان برتر در آمریکا نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ۲.۳ درصد رشد سالیانه خواهد داشت که ۱.۹ درصد پایین‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی است.

چشم انداز ضعیف اقتصاد آمریکا و تداوم تورم بالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، نظرسنجی بانک فدرال رزرو ایالت فیلادلفیای آمریکا از اقتصاددان‌های حرفه‌ای در روز جمعه نشان می‌دهد دورنمای اقتصاد این کشور ضعیف‌شده و تورم برای مدت طولانی‌تری در همین سطح بالا باقی خواهد ماند.

    پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی در آمریکا 2.3 درصد رشد سالیانه در فصل بهار داشته باشد که 1.9 درصد پایین‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی در 3 ماه گذشته‌است. اقتصاددان‌ها تخمین می‌زنند نرخ سالیانه تولید ناخالص ملی آمریکا در سال آینده میلادی تا 2.3 درصد و در 2024 تا 2 درصد کاهش یابد که هر دو پایین‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی هستند.

    نظرسنجی از این 34 اقتصاددان برتر همچنین نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در آمریکا به‌طور متوسط برابر با 7.1 درصد باشد. این رقم بالاتر از 3.8 درصدی است که در نظرسنجی قبلی پیش‌بینی‌شده بود. آنها همچنین تخمین می‌زنند شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) در سه‌ماهه فعلی نسبت‌به سال قبل برابر با 5.7 درصد باشد، یعنی بالاتر از 3.1 درصدی که قبلاً اعلام‌شده بود.

    علی‌رغم ضعیف شدن دورنمای رشد اقتصاد آمریکا در بحبوحه مقابله فدرال‌رزرو با نرخ تورم که به بالاترین رقم طی چهل‌ساله گذشته رسیده، اقتصاددان‌ها انتظار دارند نرخ بیکاری تغییر چندانی نکند.

    پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری در سه‌ماهه فعلی در آمریکا 3.6 درصد باشد. همین رقم برای کل 2022 و 2023 پیش‌بینی می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی