عصر بازار

قیمت طلا به زیر ۱۷۰۰ دلار می‌رسد؟

عصر اعتبار- قیمت طلا به پایین‌ترین حد در ۱۳ هفته گذشته رسید.

قیمت طلا به زیر ۱۷۰۰ دلار می‌رسد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، قیمت طلا در اوایل معاملات روز جمعه آمریکا کاهش یافت و به کمترین میزان در 13 هفته گذشته رسید. بهای هر اونس طلا پیش از تعطیلی بازار به 1812 دلار و 20 سنت رسید و در بازار معاملات آتی آمریکا نیز به 1813 دلار و 20 سنت رسید.

    طلا و نقره تحت تاثیر عوامل تکنیکال بازارهای آتی در میان نمودارهای کوتاه مدت کاملا نزولی قرار گرفته‌اند و نظرسنجی بازار طلا کاهش قیمت طلا به زیر 1800 دلار در هفته آینده را نشان داده است.

    بازار طلا بدترین عملکرد هفتگی خود را در حدود یک سال گذشته مشاهده می‌کند. طبق آخرین نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نیوز، با کاهش احساسات در میان تحلیلگران وال استریت و سرمایه‌گذاران خرد، ممکن است قیمت، هفته آینده خیلی بهتر نشود.

    قیمت طلا نه تنها هفته را با کاهش 3.82 درصدی به پایان رساند، بلکه این چهارمین هفته متوالی افت است. بازار طلا تحت فشار فروش قابل‌توجهی قرار گرفت زیرا دلار آمریکا نزدیک به بالاترین سطح خود در 20 سال گذشته معامله شد. اگر چه برخی از تحلیلگران گفته‌اند که به نظر می‌رسد طلا بیش از حد فروخته شده است اما همچنان با بادهای مخالف چالش برانگیز مواجه است.

    مارک چندلر، مدیر عامل بخش استراتژی بازار بنوکبرن گلوبال فارکس افزود: بازار در هفته آینده می‌تواند شاهد کاهش قیمت طلا به 1780 دلار در هر اونس باشد. افزایش نرخ‌ها علیرغم تورم ثابت، طلا را در حالت تدافعی نگه می‌دارد.

    این هفته 17 تحلیلگر وال‌استریت در نظرسنجی طلای کیتکو نیوز شرکت کردند. در میان شرکت‌کنندگان، دو تحلیلگر، معادل 12 درصد، خواستار افزایش قیمت طلا در هفته آینده شدند. در عین حال، 12 تحلیلگر معادل 71 درصد نسبت به طلا در کوتاه‌مدت نزولی بودند و سه تحلیلگر معادل 18 درصد نسبت به قیمت‌ها بی‌طرف بودند.

    اگرچه سرمایه‌گذاران خرد در کوتاه‌مدت نسبت به طلا خوش‌بین هستند اما احساس نزولی نسبت به هفته پیش‌تر(61 درصد)، به شدت کاهش یافت. همزمان با افزایش ارزش دلار آمریکا، بسیاری از تحلیلگران گفتند که افزایش بازده اوراق قرضه نیز بر این فلز گرانبها تاثیر خواهد گذاشت.

    کریس وکیو، تحلیلگر ارشد بازار گفت که بازده واقعی اوراق قرضه به سطوح قبل از همه‌گیری رسیده است و روند صعودی تازه شروع شده است. این هفته، شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات‌متحده نشان داد که تورم سالانه 8.3 درصد در ماه آوریل افزایش یافته که از 8.5 درصد در مارس کاهش یافته است. اگرچه تورم کمی بالاتر از حد انتظار بود اما وکیو گفت که نشانه‌هایی وجود دارد که تورم به اوج خود رسیده است.

    او گفت: تورم بالا باقی خواهد ماند و فدرال رزرو را مجبور می‌کند به افزایش شدید نرخ‌های بهره ادامه دهد. در نهایت، نرخ های بهره واقعی بالاتر خواهد رفت که خبر بدی برای طلاست. «من فکر می کنم طلا به راحتی زیر 1800 دلار در هر اونس معامله شود و انتظار دارم که، قیمت طلا تا پایان سال به زیر 1700 دلار برسد.»

    کاهش این هفته طلا، قوی‌ترین درصد کاهش در چهار هفته بود که 3.87 درصد از دست داد. در چهار هفته گذشته، یکی از عوامل اصلی کاهش قیمت طلا، تقویت دلار بوده است. ارزش دلار در6 هفته اخیر متوالی افزایش یافته است. در چهار هفته معاملاتی گذشته، ارزش دلار آمریکا 4.15 درصد افزایش یافته است. این بدان معناست که قدرت دلار کمتر از نیمی از کاهش قیمت طلا را به خود اختصاص داده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی