عصر بازار

جزییات اختصاص بیمه رایگان به ۳ دهک اول جامعه

عصر اعتبار- معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات اختصاص بیمه رایگان به ۳ دهک اول جامعه را تشریح کرد.

جزییات اختصاص بیمه رایگان به ۳ دهک اول جامعه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل ازپایگاه خبری سازمان بیمه سلامت، مهدی رضایی افراد فاقد بیمه در کشور را بر اساس براورد‌ها بین 6 تا 9 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: 5 میلیون و 400 هزار نفر مختص 3 دهک اول جامعه تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

    وی با بیان اینکه 400 هزار نفر نیز در 2 ماه پایانی پارسال در مناطق کم برخوردار حاشیه شهر بیمه شده اند افزود: دهک‌های پایین با اطمینان بالایی تحت پوشش قرار گرفته اند و بیشتر افراد باقی مانده در دهک‌های بالاتر جامعه هستند.

    معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید 3 دهک اول جامعه فاقد بیمه را شناسایی و به سازمان بیمه سلامت معرفی کند گفت: این کار انجام شده است و این افراد هم اکنون تحت پوشش بیمه رایگان قرار دارند.

    وی سرانه حق بیمه امسال را یک میلیون و 100 هزار تومان به ازای هر فرد اعلام کرد و گفت: پرداخت این میزان برای 3 دهک اول جامعه توسط خودشان مشکل زا بوده است و خوشبختانه با قبول پرداخت حق بیمه این افراد توسط دولت رایگان بیمه شده اند.

    آقای رضایی با بیان اینکه سایر افراد فاقد بیمه می‌توانند به سامانه بیمه سلامت و دفاتر پیشخوان مراجعه کنند افزود: ثبت نام از این افراد به عمل آمده است و پس از راستی آزمایی و آزمون وسع حداکثر ظرف 2 هفته اگر در 3 دهک اول بودند، پوشش بیمه‌ای را رایگان دریافت می‌کنند و اگر در دهک‌های بالاتر باشند، براساس مصوبه هیأت دولت با پرداخت بخشی از سرانه اقدامات لازم انجام می‌شود.

    معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه پایگاه بر خط بیمه شدگان کشور در سازمان بیمه سلامت تشکیل شده است افزود: تمامی سازمان‌ها موظف هستند اطلاعات مربوط به بیمه شدگان خود را در این پایگاه اعلام کنند و اگر این مسأله انجام شده بود، می‌توانستیم به طور دقیق و لحظه‌ای تعداد بیمه شدگان را رصد کنیم؛ اما بنا به دلایل و مصلحت‌هایی اطلاعات بیمه شدگان برخی دستگاه‌ها در این پایگاه ثبت نشده است.

    معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با تأکید براینکه برای داشتن بیمه باید الزامات قانونی در نظر گرفته شود گفت: با پوشش جدید بیمه ای، هم اکنون 45 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند و در این سازمان 20 میلیون نفر بیمه شدگان روستایی رایگان تحت پوشش قرار دارند.

    آقای رضایی با بیان اینکه افراد تحت پوشش بیمه رایگان می‌توانند از خدمات دولتی به طور کامل برخوردار شوند گفت: برای استفاده از خدمات بخش خصوصی باید از نظام ارجاع استفاده شود، هم اکنون حدود 50 درصد از بیمه شدگان بیمه رایگان از نظام ارجاع بهره مند می‌شوند؛ در بخش دولتی برای هزینه‌های بستری 90 درصد هزینه‌ها و در بخش سرپایی 70 درصد هزینه‌ها را بیمه سلامت پوشش می‌دهد.

    معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: افراد نمی‌توانند همزمان از 2 بیمه استفاده کنند، از این رو زمانی که فردی از بیمه تأمین اجتمای منقطع می‌شود، می‌تواند از بیمه سلامت استفاده کند.

    آقای رضایی در خصوص آخرین وضعیت دارو‌های تحت پوشش بیمه سلامت گفت: عمده دارو‌های اساسی تحت پوشش بیمه‌ها قرار دارد، البته از فهرست دارویی کشور که بیش از 3 هزار و 400 قلم دارو است، حدود 2 هزار و 600 قلم تحت پوشش کلیه بیمه‌های پایه قرار دارد، از این رو نگرانی برای پوشش دارویی وجود ندارد، بدون شک اگر دارویی تحت پوشش نباشد، نمونه و مشابه داخلی آن وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی