عصر بازار

یک مقام مسئول در وزارت اقتصاد:

قاعده مالی کشور نیاز به اصلاح دارد

عصر اعتبار- یک مقام مسئول در وزارت اقتصاد گفت: در ایران قاعده مالی درآمدی داریم که البته باید توجه داشت که این قاعده تنها در ۱۷ کشور اجرا می‌شود و بنابراین این قاعده در دنیا پذیرفته نیست

قاعده مالی کشور نیاز به اصلاح دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، ابراهیم صیامی مدیر کل دفتر مطالعات آینده‌پژوهی‌، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در نشستی با عنوان چارچوب سیاست پولی برای کنترل تورم در بیست و نهمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی اظهار داشت: زمانی که در مورد سلطه مالی صحبت می‌کنیم ، قواعد مالی مختلفی هم مطرح می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه نزدیک به 100 کشور در دنیا قواعد مختلف مالی دارند افزود: در کشورهایی که وابسته به منابع طبیعی هستند رویکرد یک تعادل بودجه‌ای را پیش می‌برند. یعنی قیمت منابع طبیعی را اقتصاد لحاظ می‌کنند.

    صیامی خاطرنشان کرد: در ایران قاعده مالی درآمدی داریم که البته باید توجه داشت که این قاعده تنها در 17 کشور اجرا می‌شود و بنابراین این قاعده در دنیا پذیرفته نیست. در دنیا کمیته‌های مالی را به وجود آورده‌اند و وظیفه آنها به گونه‌ای است که با توجه به استقلالی که دارند ، قاعده مالی آن کشور را بررسی و ارزیابی می‌کنند تا از افزایش بدهی دولت جلوگیری کنند.

    وی با بیان اینکه در این کشورها، زمانی که حرف از هدف‌گذاری کاهش تورم می‌شود، این است که سیاست ارزی مناسب را به کار برده‌اند، افزود: کشورهای شیلی، برزیل، آرژانتین و مکزیک هدف‌گذاری تورم، نرخ ارز شناور مدیریت شده و استقلال بانک مرکزی را در دستور کار قرار داده‌اند.

    مدیر کل دفتر مطالعات آینده‌پژوهی‌، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: ما در ایران در برنامه‌های اصلاح ساختار بودجه‌ای می‌گوییم که باید قواعد مالی داشته باشیم اما در عمل از کنار آن عبور می‌کنیم.

    وی در پایان افزود: تبصره 14 قانون بودجه، در کنار بودجه عمومی قرار دارد و به عنوان یک قلک 600 هزار میلیارد تومانی است. بنابراین اگر حرف از انضباط مالی می‌زنیم باید برای تبصره 14 هم برنامه داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو