عصر بازار

عضو شورای‌عالی کانون صرافان:

تثبیت نرخ ارز با ابلاغ بخشنامه خرید و فروش توافقی ارز

کاهش خریدهای هیجانی

عصر اعتبار- عضو شورای‌عالی کانون صرافان ابلاغ بخشنامه خریدوفروش توافقی ارز عاملی در تثبیت نرخ ارز در بازار دانست و گفت: مدتی است که عرضه ارز بر تقاضا پیشی گرفته و دامنه تغییر قیمت‌ها به ثبات نسبی سه تا پنج درصد رسیده است.

تثبیت نرخ ارز با ابلاغ بخشنامه خرید و فروش توافقی ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، 26 خردادماه بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به صرافی‌های مجاز سراسر کشور اجازه داد علاوه بر صادرکنندگان، نسبت به خرید ارز از همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی به منظور فروش به متقاضیان اقدام کنند.

    این بخشنامه از همان ابتدا مورد استقبال صرافان و صادرکنندگان قرار گرفت و آن را اقدام مناسبی برای کنترل بازار ارز و تامین ارز مورد نیاز افراد اعلام کردند.

    حال با گذشته دو هفته از ابلاغ این بخشنامه به صرافی‌های سراسر کشور و اجرای آن در بازار ارز، عضو شورای‌عالی کانون صرافان در خصوص تاثیر این بخشنامه بر قیمت ارز به خبرنگار ایرنا، گفت: مصوبه خرید توافقی ارز یکی از مصوبات خوب بانک مرکزی است.

    کامران سلطان‌زاده افزود: در گذشته ما ممنوعیت خریدوفروش توافقی ارز را داشتم و بر این اساس خیلی از صادرکنندگان نمی‌توانستند ارز خود را بفروشند، اما با مصوبه اخیر بانک مرکزی مبنی بر خرید ارز از همه اشخاص، هم صرافی‌ها برای تعیین قیمت خرید مختار هستند و هم صادرکنندگان برای تعیین قیمت فروش اختیار دارند و می‌توانند ارز خود را بفروشند.

    وی اظهار داشت: با اجرای بخشنامه خرید ارز توافقی در نتیجه حجم بسیار زیادی ارز حاصل از صادرات که در چرخه صرافی‌ها وارد نمی‌شد، ورود کرد.

    عضو شورای‌عالی کانون صرافان گفت: زمانی که ارز از منابعی که در گذشته وجود نداشت، وارد چرخه معاملات صرافی‌ها می‌شود، هم صادرکننده ارز خود را می‌فروشد و هم صراف ارز را با قیمت دلخواه می‌خرد و آخر اینکه مردم می‌توانند ارز موردنیاز خود را تهیه کنند؛ در حالی که مردم پیش از این متقاضیان تنها از طریق کارت ملی می‌توانستند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

    این فعال بازار ارز ادامه داد: با اجرای خرید و فروش ارز با قیمت توافقی سه دسته مصرف‌کننده ارز، واسطه ارز و فروشنده ارز به این چرخه معاملات صرافی‌ها ورود کردند و چرخه کامل شد و تبعات ابلاغ بخشنامه نیز در هفته‌های گذشته آشکار شد و خیل عظیمی از افراد با مراجعه به صرافی‌ها ارز مورد نیاز خود را تهیه کردند و باعث کاهش قیمت ارز شد.

    سلطان زاده اظهار داشت: زمانی که افراد برای خرید ارز به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند و صرافی‌ها نیز قیمت مناسبی را پیشنهاد می‌کنند، ناخودآگاه مردم ذهنشان به این سمت می‌رود که ارز در صرافی‌ها موجود است و هر زمان که بخواهند ارز دریافت می‌کنند؛ بنابراین از خرید احساسی پرهیز خواهند کرد که این اتفاق رخ داد.

    وی ادامه داد: زمانی که نرخ ارز توافقی شد تعداد صادرکنندگانی که برای فروش ارز به صرافی‌ها مراجعه می‌کردند، بیشتر شدند و با اطمینان خاطر افراد از تامین ارز، خریدار کم شد و در نتیجه عرضه بر تقاضا پیشی گرفت و ما شاهد تعدیل قیمت بودیم و هجوم مردم برای خرید در هفته‌های گذشته کاهش یافت و بسیاری از خریداران دست نگه داشته‌اند و فروشنده از خریدار پیشی گرفته است.

    عضو شورای‌عالی کانون صرافان با بیان اینکه اتفاقات و جریان سیاسی خارجی و وضعیت اقتصادی، تولید نقدینگی و تورم بر قیمت ارز تاثیرگذار است، تصریح کرد: با ابلاغ بخشنامه خریدوفروش توافقی ارز در کوتاه‌مدت شاهد بودیم که افزایش نرخ ارز متوقف شد و هفته گذشته تا قیمت 29 و 30 هزار تومان رسید و دامنه نوسان نرخ ارز کوتاه‌تر شده است.

    سلطان زاده تاکید کرد: در هفته‌های گذشته دامنه نوسان نرخ ارز در بازار به ثبات قیمتی سه تا پنج درصد رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو