عصر بازار

در اردیبهشت ۱۴۰۱

سپرده و تسهیلات بانکی ۳۵ درصد زیاد شد

عصر اعتبار- میزان سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به سال گذشته معادل ۳۵ و ۳۴.۹ درصد افزایش یافته است.

سپرده و تسهیلات بانکی ۳۵ درصد زیاد شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، براساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری، مانده کل سپرده‌ها به رقم 5681.7 هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل 35 و 2.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد.


    همچنین، بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده 3073.9 هزار میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل 15 هزار و 160 میلیارد تومان است.

    علاوه بر این، مانده کل تسهیلات در این زمان 4186.4 هزار میلیارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل 34.9 و 1.1 درصد افزایش داشته است.

    طبق این گزارش،  بیش‌ترین مبلغ تسهیلات نیز مربوط به استان تهران با مانده 2588.8 هزار میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل 14 هزار و 900 میلیارد تومان است.

    نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی 81.9 درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل به ترتیب 0.3 واحد درصد افزایش و در مقایسه با پایان سال قبل 1.3 واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد که نسبت مذکور در استان تهران 92.4 درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد 110.9 درصد است.

    در این گزارش، یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بیان شده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی