عصر بازار

سرانجام اختلالات در خدمات بانکی اتباع خارجی چه شد؟

عصر اعتبار- اتباع خارجی مجاز، قادر به دریافت خدمات بانکی نیستند و براساس اعلام مدیر اداره اتباع وزارت کشور، ​بانک‌ها بدون اطلاع وزارت کشور، این محدودیت‌ها را ایجاد کرده اند.

سرانجام اختلالات در خدمات بانکی اتباع خارجی چه شد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ از دوم تیر براساس اعلام برخی از اتباع افغانستانی مقیم ایران، بانک صادرات ایران بدون اطلاع قبلی، تمامی نرم افزار‌های همراه بانک متعلق به اتباع خارجی را مسدود کرد که این موضوع، زمینه‌ساز مشکلاتی برای مهاجران، به ویژه فعالان اقتصادی افغانستانی شد.

    بخشنامه منتشر شده از بانک صادرات ایران، هرگونه عضویت در سامانه‌های اینترنت بانک، ​فعال‌سازی و تغییر شماره موبایل در سامانه همراه بانک برای اتباع غیر ایرانی را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد، اما این پایان ماجرا نبود و همه کاربران غیر ایرانی که عضو سامانه‌های همراه بانک بودند، به صورت سیستمی و بدون اطلاع قبلی غیرفعال شدند.

    آقای حجت الله صیدی، مدیر عامل بانک صادرات ایران در بهمن سال 99 گفته بود: بانک مرکزی به منظور ایجاد شفافیت در عملیات مالی، رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم از مدت‌ها پیش، اقدام به الزامی کردن اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح برای مشتریان و صاحبان حساب‌ها و کارت‌های بانکی کرده است.

    به گفته او، بانک مرکزی قصد دارد به وسیل اخذ کد شهاب، یک شناسه هویتی منحصر به فرد تشکیل دهد تا به کمک آن بتواند بر روند عمالیات بانکی نظارت داشته باشد؛ اتباع ایرانی با کد ملی و اتباع خارجی با دریافت کد فراگیر از وزارت کشور می‌توانند کد شهاب منحصر به فرد خود را داشته باشند.

    این روند ادامه داشت تا اینکه در 9 تیر برخی دیگر از بانک‌ها مانند ملت و ملی، با دریافت ابلاغیه‌ای از سوی «مدیریت مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم» با صدور بخشنامه‌هایی به عنوان «اعمال محدودیت در ارائه خدمات به اشخاص حقیقی خارجی» دسترسی اتباع خارجی را به برخی از خدمات بانکی قطع کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی