عصر بازار

افزایش سودآوری سهام‌داران عدالت در ماه‌های آتی

عصر اعتبار- مشاور رئیس سازمان بورس گفت: ایجاد کارگروه سهام عدالت به نفع سهام‌داران سهام عدالت است تا بتوانند به صورت واقعی مالکیت و مدیریت سهام خود را در اختیار داشته باشند.

افزایش سودآوری سهام‌داران عدالت در ماه‌های آتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از صداوسیما، پیمان حدادی در خصوص سهام شرکت‌های سهام عدالت افزود: هم اکنون پرتفوی سهام عدالت متشکل از سهام 49 شرکت است که از این تعداد، 39 شرکت در بازار بورس و یا فرابورس در حال معامله هستند و سهام 10 شرکت دیگر هنوز در بازار سرمایه پذیرش نشده است. یکی از موضوعات بسیار مهم در رابطه با این 49 شرکت، انتخاب اعضای هیئت مدیره این شرکت‌ها به نیابت از سهامداران عدالت است.

    مشاور رئیس سازمان بورس با اشاره به آزادسازی سهام عدالت اظهار کرد: بعد از آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت 1399، شورای عالی بورس به انجام مقررات مورد نیاز در رابطه با آزادسازی سهام عدالت اقدام کرد که این مقررات برای همه‌ دستگاه‌های اجرایی لازم الاجرا بود.

    وی ادامه داد : از 49 میلیون سهامدار سهام عدالت، حدود 19 میلیون روش مستقیم را جهت مدیریت سهام عدالت توسط خود انتخاب کردند و 30 میلیون دیگر روش غیر مستقیم را انتخاب کردند و مدیریت سهام عدالت آنان در اختیار هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار گرفت.

    حدادی اظهار کرد: برای اعمال حق رای در شرکت‌های سرمایه پذیر در سهام عدالت، کانونی به نیابت از 31 شرکت استانی برای شرکت مجامع 49 شرکت‌های سرمایه پذیر و حق رای، تشکیل شد.

    مشاور رئیس سازمان بورس تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین حق رای ها، انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها به نمایندگی سهام عدالت است. تا قبل از آزادسازی سهام عدالت، براساس مصوبه هیئت وزیران، انتخاب اعضای هیئت مدیره توسط دستگاه‌های دولتی انجام شد، اما بعد از آزادسازی سهام عدالت و براساس آیین نامه اجرایی آزادسازی این اختیار در دست کانون سرمایه گذاری استانی قرار گرفت. از آن جایی که اعضای هیئت مدیره سرمایه گذاری استانی و اعضای هیئت مدیره این کانون در سال‌های پیش انتخاب شدند، عمدتا از تعیین صلاحیت حرفه‌ای توسط سازمان بورس برخوردار نیستند.

    حدادی درباره کارگروه سهام عدالت و وظایف آن نیز , اظهار کرد: در 13 بهمن 1400 شورای عالی بورس مصوبه‌ای با عنوان تشکیل یک کارگروه سه جانبه جهت اعمال حق رای در مجامع 49 شرکت سرمایه پذیر ابلاغ کرد. این کارگروه متشکل از کانون سهامداران سهام عدالت، اعضای حقیقی شورای عالی بورس و نمایندگان وزارت اقتصاد یعنی سازمان خصوصی سازی و معاونت اقتصادی وزارت اقتصادی است.

    وی ادامه داد: این کارگروه از اسفند ماه تاکنون 20 جلسه تشکیل داده و براساس مقررات و آیین نامه‌ای که تنظیم شده هر کدام از افرادی که در هیئت مدیره 49 شرکت به عنوان نماینده سهام عدالت نامزد می‌شوند، باید دارای یکسری ویژگی‌های خاصی باشند. متاسفانه پیش از این افرادی که نماینده سهام عدالت در این شرکت‌های بورسی بودند از دانش کافی برخوردار نبودند و تجربه مدیریتی لازم را نداشتند.

    وی همچنین گفت: این افراد با مسائل پیش پا افتاده و پایه‌های اصلی در صورت‌های مالی آشنایی کافی نداشتند، اما با تشکیل این کارگروه افرادی که هم اکنون انتخاب می‌شوند حتما باید تجربه و تحصیلات لازم را داشته باشند و طی یک فرایند بسیار مدون و مصاحباتی که انجام می‌شود، این افراد انتخاب می‌شوند.

    حدادی افزود: با توجه به آزادسازی سهام عدالت، دستگاه‌های دولتی دیگر نمی توانند نمایندگان سهام عدالت در 49 شرکت را مشخص کنند و باید مصوبات شورای عالی بورس به صورت کامل در این خصوص اجرا شود.

    مشاور رئیس سازمان بورس در ادامه با اشاره به مزایای تشکیل این کارگروه, گفت: ایجاد این کارگروه و تصمیم شورای عالی بورس یکی از اصلاحات اساسی در رابطه با سهام عدالت به نفع سهامداران سهام عدالت بوده تا اینکه بتوانند به صورت واقعی مالکیت و مدیریت سهام خود را در اختیار داشته باشند. بهبود شرایط در هیئت مدیره‌های شرکت‌های سرمایه پذیر براساس تصمیماتی که این کارگروه می گیرد، حتما در ماه‌های آتی خود را نمایان خواهد کرد و یکی از این نتایج می‌تواند افزایش سودآوری پرتفوی سهام عدالت باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو