عصر بازار

زمزمه‌های افزایش نرخ بهره، دلار را صعودی کرد

عصر اعتبار- دلار جهانی امروز (پنج‌شنبه) با یاری چندین مقام فدرال رزرو ایالات‌متحده در مخالفت با پیشنهادات مبنی بر کاهش سرعت افزایش نرخ بهره در سطح اول ارزها قرار گرفت و پوند قبل از نشست بانک مرکزی انگلستان در سطح خود ثابت باقی ماند.

زمزمه‌های افزایش نرخ بهره، دلار را صعودی کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شاخص دلار که ارزش دلار در برابر 6 همتا را اندازه‌گیری می‌کند، در معاملات اولیه در سطح 106.39 ثابت بود و یک شبه رشد کمی داشت. دلار این هفته حدود 0.5 درصد افزایش یافته که روند دو هفته قبل را معکوس کرده است.

    سیم موه سیونگ، استراتژیست ارزی در بانک سنگاپور گفت: «دلار هفته گذشته پس از جلسه کمیته بازار آزاد فدرال (تعیین سیاست) ضعیف شد زیرا بازار می‌خواست باور کند که فدرال رزرو به دلیل کندی رشد در حال تغییر است».

    وی افزود: «این هفته، تعداد زیادی از سخنرانان کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) مخالف این ایده هستند و همگی می‌گویند که باید انتظار افزایش نرخ‌های بیشتری را داشته باشید».

    مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو و نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس یک شبه عزم خود را برای مهار تورم بالا ابراز کردند و پیام‌های مشابه دیگر مقامات در روز قبل را تکرار کردند.

    نظرسنجی رویترز از تحلیلگران در اوایل این هفته نشان داد که 70 درصد معتقدند که دلار در این چرخه هنوز به اوج خود نرسیده است حتی پس از اینکه شاخص دلار در ماه جولای به اوج دو دهه اخیر خود رسید.

    بر اساس ابزار انتظارت نرخ بهره‌ای فدرال رزرو (CME FedWatch)، بازار احتمال 58 درصدی افزایش 50 واحدی نرخ بهره در نشست سپتامبر فدرال رزرو و 42 درصد احتمال افزایش گسترده 75 واحد پایه دیگر را قیمت‌گذاری می‌کند.

    با این حال سیم بیان کرد که عملکرد اخیر دلار تصویری متفاوت بود زیرا احساس ریسک بهبود یافته و به قیمت سهام در ایالات‌متحده کمک کرده است تا از ارزهای ریسک‌پذیرتر حمایت کند.

    دلار استرالیا صبح روز پنجشنبه پس از افزایش 0.46 درصدی در روز قبل، در 0.695 دلار قرار گرفت و تلاش کرد به بالاتر از سطح نمادین 0.7 دلاری که نسبت به اوایل هفته پس از اظهارات بانک مرکزی کاهش یافته بود، برگردد.

    همچنین در اخبار بانک مرکزی، استرلینگ در آستانه نشست بانک مرکزی انگلستان در اواخر روز که در آن اکثر سرمایه‌گذاران انتظار دارند بانک مرکزی نرخ بهره را 50 واحد پایه و به 1.75 درصد افزایش دهد، اندکی تغییر کرد و به 1.2158 دلار رسید که بالاترین سطح از اواخر سال 2008 است.

    یورو در 1.01635 دلار ثابت بود و ین ژاپن که بار عمده افزایش دلار این هفته را به دوش کشیده است، کمی بهبود یافت و به 133.54 در هر دلار رسید. بیت‌کوین نیز تا 23000 دلار صعود کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی