عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی:

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در بازار ارز آرامش خوبی برقرار است، گفت: در چهار ماهه امسال حدود ۸۰ درصد رشد تأمین ارز در سامانه نیما داشتیم.

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی گفت: در بازار ارز آرامش خوبی برقرار است، در چهار ماهه امسال حدود ۸۰ درصد رشد تامین ارز در سامانه نیما داشتیم و مازاد عرضه نسبت به تقاضا در این سامانه وجود دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در بازار ارز آرامش خوبی برقرار است، گفت: در چهار ماهه امسال حدود ۸۰ درصد رشد تأمین ارز در سامانه نیما داشتیم.
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، دکتر علی صالح‌آبادی امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه هیئت دولت، در خصوص وضعیت بازار ارز ادامه داد: همچنان مازاد عرضه نسبت به تقاضا در سامانه نیما وجود دارد. این بازار عمق بسیار خوبی پیدا کرده و روزانه بیش از 10 میلیون دلار بین صرافی‌ها معامله در حال انجام است.

    رئیس کل بانک مرکزی درباره وام ازدواج تصریح کرد: وام ازدواج از زمان کامل بودن مدارک حداکثر ظرف مدت 10 روز کاری باید به حساب متقاضیان واریز شود؛ در غیر این صورت آن بانک تخلف کرده و باید به هیات انتظامی مرکزی بانک گزارش داده شود.

    به گفته دکتر صالح آبادی مردم در صورت مشاهده تخلف، موارد را به سامانه‌ ارتباطات مردمی بانک مرکزی اعلام کنند.

    رئیس شورای پول و اعتبار درباره اینکه آیا این شورا علاوه بر موضوع نرخ سود بین بانکی و کنترل تورم به مکانیزم افزایش نرخ سود سپرده ورود خواهد کرد، گفت: هنوز جمع‌بندی خاصی در شورای پول و اعتبار صورت نگرفته است و به محض جمع‌بندی موضوع، اطلاع‌رسانی لازم در این باره انجام می‌شود.

    رییس بانک مرکزی افزود: در کشورهای مختلف با وقوع تورم جهانی، نرخ سود بانکی را اصلاح کردند و این کار در کنترل تورم جهانی موثر بود.

    وی تصریح کرد: حتی روسیه نرخ سود خود را اصلاح کرد و با ایجاد تعادل مجددا نرخ سود کاهش یافت، ایران نیز باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

    رئیس کل بانک مرکزی درباره مزیت های ثبت سفارش با استفاده از رمز ارزها، گفت: این موضوع اواخر سال گذشته بین بانک مرکزی و وزارت صمت تفاهم شد.

    صالح آبادی یادآور شد: دارندگان رمزارزهایی که مجوز قانونی داشتند، طبق قانون می‌توانند رمزارز استخراجی خود را برای واردات اعلام کنند. تفاهم درباره نحوه ثبت سفارش و انجام کار انجام شده و در حال اجرایی شدن است.

    صالح آبادی در رابطه با لایحه دولت برای منتشر نشدن فهرست تسهیلات جاری بانکها ، گفت: آنچه در دولت مطرح شده مطالبات جاری بانک‌هاست. طبق قانون بودجه 1401 بدهکاران بانکی در طبقه جاری و غیرجاری منتشر می‌شوند و این تلقی ایجاد می‌شد که افرادی که اسامی‌شان منتشر می‌شود در طبقه جاری قرار دارند و به دلیل حل شائبه‌هایی که ایجاد شده بود، گفته شده فقط آنهایی که معاملات مشکوک‌الوصول دارند نامشان منتشر شود.

    وی افزود: خوشبختانه از زمانی که نماد روبل و ریال در بازار توافقی تعریف شد، میانگین روزانه حدود دو میلیون روبل در این بازار معامله شده است. البته در ابتدای کار هستیم و در آینده نزدیک این میزان افزایش می‌یابد.

    دکتر صالح آبادی با بیان اینکه هنوز موضوع ارز اربعین به جمع بندی نهایی نرسیده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بر روی دینار عراق داریم کار می کنیم و امیدواریم بتوانیم زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم و به این واسطه امسال نیز، هم وطنانی که به سفر اربعین مشرف می‌شوند، بتوانند از ارز دینار استفاده کنند. همانطور که اشاره کردم زیرساخت‌های آن در حال تهیه است و به موقع خود اطلاع رسانی می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی