عصر بازار

ثبت بالاترین نرخ تورم در اسپانیا از سال ۱۹۸۴

عصر اعتبار- بر اساس داده‌هایی که موسسه ملی آمار اسپانیا (INE) منتشر کرد، تورم سالانه در این کشور در ماه ژوئیه به ۱۰.۸ درصد رسید که بالاترین سطح در ۳۸ سال گذشته محسوب می‌شود.

ثبت بالاترین نرخ تورم در اسپانیا از سال ۱۹۸۴
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بر اساس داده‌هایی که موسسه ملی آمار اسپانیا (INE) در روز جمعه منتشر کرد، تورم سالانه در این کشور در ماه ژوئیه به 10.8 درصد رسید که بالاترین سطح در 38 سال گذشته محسوب می‌شود.

    بر اساس این گزارش، با وجود کاهش قابل توجه قیمت بنزین، افزایش هزینه های مصرف برق و مواد غذایی منجر به افزایش 0.6 درصدی نرخ تورم در ماه گذشته شد. آخرین داده ها چشم انداز اولیه مؤسسه INE از اواخر ژوئیه را تأیید می کند.

    در ماه ژوئیه، قیمت حامل‌های انرژی در این کشور نسبت به مدت مشابه در سال قبل 41 درصد افزایش یافت، در حالی که برخی از محصولات غذایی اساسی بیش از 20 درصد افزایش یافتند.

    طبق گزارش ها، اسپانیایی ها شاهد افزایش قابل توجهی در قیمت تخم مرغ، شیر و سایر محصولات لبنی و همچنین گوشت، نان و غلات بوده اند.

    نرخ تورم در اسپانیا پس از کاهش 1.5 درصدی در ماه آوریل، طی سه ماه متوالی افزایش یافته است. این نرخ در ماه ژوئن رکورد زد و دو رقمی شد.

    مادرید اقدامات مختلفی را برای مبارزه با افزایش قیمت انرژی صورت داده است، از جمله کاهش مالیات بر ارزش افزوده در قبوض انرژی، و دستیابی به توافقی با اتحادیه اروپا که به اسپانیا اجازه می دهد تاثیرات قیمت گاز بر هزینه برق را محدود کند.

    دولت این کشور همچنین شروع به تأمین مالی کاهش 20 سنتی در قیمت هر لیتر بنزین کرده است.

    با این حال، انتظار می‌رود که قیمت مواد غذایی در ماه‌های آینده بیشتر افزایش یابد، چرا که خشکسالی شدید در تابستان امسال در اروپا ممکن است به طور قابل‌توجهی بر محصولات کشاورزی از جمله زیتون، میوه و سبزیجات تأثیر بگذارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی