عصر بازار

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور:

دولت را با ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم

عصر اعتبار- معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برخی می گفتند خزانه خالی اما ما دولت را با ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم، البته با تمرکز بر درآمدهای پایدار توانستیم بدون استقراض از بانک مرکزی علاوه بر هزینه های جاری بالاترین پرداخت تاریخ کشور در بخش عمرانی را رقم بزنیم.

دولت را با ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل  از مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر «سید مسعود میرکاظمی»، در نشست جامعه اسلامی مهندسین با گرامیداشت هفته دولت و تجلیل از شهیدان رجایی و باهنر، گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور در مقطع آغاز به کار دولت سیزدهم و عملکرد یکساله این دولت ارائه داد.

    میرکاظمی با بیان اینکه با وجود فعالیت دولت‌هایی با دیدگاه‌ها و رویکردهای اقتصادی و سیاسی متفاوت در کشور در دهه‌های اخیر، برخی سیاست‌گذاری‌های نادرست همچنان ادامه دارد و آثار منفی آن را در اقتصاد کشور مشاهده می‌کنیم، گفت: دولت سیزدهم به دنبال تغییر در راهبردها و ایجاد ثبات و آرامش اقتصادی در کشور، بدون پول‌پاشی و گره زدن اقتصاد به مذاکرات و تصمیمات خارجی‌هاست.
    وی در ادامه با طرح سوالاتی از قبل اینکه چرا با وجود افزایش 10 برابری هزینه ها نرخ رشد اقتصادی صفر است؟در برخی دوره ها نفت گران بوده و در برخی دوره ها قیمت ها افت کرده؛ در برخی دورها تحریم شدت گرفته و در برخی زمان ها شدت تحریم کم شده، اما در همه این ادوار شاخص های مهم مثل رشد اقتصادی و بهره وری وضع مناسبی نداشته اند؛ این موضوع نشان می دهد که باید در راهبردهای کشور تجدید نظر کرد.
    میرکاظمی اضافه کرد: با وجود نیروی کار ارزان؛‌پرداخت 100 میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی؛نسبت پایین مالیات به تولید ناخالص بازهم قیمت تمام شده برخی کالاها بالا است و برای حمایت از آنان به سراغ وضع تعرفه های بسیار بالا رفته ایم؛ اما این شیوه در بلند مدت به بهبود اوضاع اقتصادی کشور کمک نمی کند؛ رویکرد فعال اقتصادی باید به سمت تولید صادرات محور تغییر کند.
    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور سپس افزود: در هشت سال دولت گذشته با دادن آدرس غلط به مردم، کشور را به دنبال امیال سیاسی خود کشاندند و با وجود هزینه 2900 همت از منابع کشور، متأسفانه دستاوردی جز رشد اقتصادی نزدیک به صفر، نرخ بهره‌وری منفی، نرخ سرمایه‌گذاری منفی چهار و شش دهم درصد، تورم بالای 50 درصد، نرخ بیکاری بالای 16 درصد و کاهش سرمایه اجتماعی و سقوط اعتماد مردم به دولت، نداشتند.
    وی در ادامه داد: در مقطع آغاز به کار این دولت، نه تنها خزانه کشور را خالی تحویل این دولت دادند، بلکه با حجم زیادی از تخصیص‌های بدون منابع، اوراق سررسید شده و تنخواه استفاده شده، کار خود را شروع کردیم.تقریبا زمانی که دولت را تحویل گرفتیم با بدهی 1400 هزار میلیارد تومانی رو به رو شدیم.
    میرکاظمی سپس گفت: در شرایطی که خشکسالی باعث کاهش تولید کالاهای اساسی در کشور شده بود، قیمت‌های جهانی نیز سه بار افزایش پیدا کرد و سقف 54 همتی تنخواه توسط دولت قبل مصرف شده بود. حتی با وجود جان دادن 600 تا 700 از هموطنانمان در شرایط کرونا، واردات واکسن کرونا را به اف‌ای‌تی‌اف گره زده بودند اما با تلاش مضاعف رئیس جمهور و اعضای دولت سیزدهم، خوشبختانه موضوع واکسن مدیریت شد و کشور از آن شرایط ناگوار نجات پیدا کرد.
    معاون رئیس‌جمهور درباره طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام در کشور، گفت: در شرایطی که سه هزار همت طرح عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد، دولت سیزدهم به دنبال آغاز طرح جدید نیست و در سفرهای استانی نیز وعده‌های فراتر از توان دولت نمی‌دهد. بلکه ما در سازمان برنامه و بودجه با اولویت‌بندی طرح‌های نیمه‌تمام موجود و تخصیص اعتبار مناسب به طرح‌های مهم‌تر، بنا داریم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ظرف سه سال این طرح‌ها را به اتمام برسانیم.
    میرکاظمی با بیان اینکه در حال حاضر تنها 45,5 درصد از درآمدهای نفتی به حساب خزانه واریز می شود؛ گفت: در دولت های گذشته با اجازه ای که گرفته می شد سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت کاهش داده می شد؛ اما امسال ما تا این ماه 40 درصد درآمد نفتی را به حساب صندوق واریز کرده ایم و با توجه به سهم 14.5 درصد وزارت نفت تنها 45.5 درصد به خزانه واریز می شود.
    میرکاظمی سپس گفت: عملکرد سازمان برنامه و بودجه در تخصیص اعتبار به این طرح‌ها در سال گذشته، 135 درصد بود و موفق شدیم در پایان سال گذشته، 202 همت به طرح‌های عمرانی پرداخت کنیم و در سال جاری نیز این روند تقویت خواهد شد.
    وی در ادامه با بیان اینکه پول در کشور وجود دارد و باید آن را مدیریت کرد، گفت: وجود معادن، ذخایر نفت و گاز، نیروی جوان تحصیل‌کرده انقلابی، دسترسی به دریا و توان کشور در زمینه کشاورزی، بخشی از سرمایه‌ها و توانمندی‌های کشور است که می‌توان با آن کشور را به‌خوبی اداره کرد.
    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور سپس افزود: برای هدایت 5 هزار همت نقدینگی موجود در کشور به سمت تولید و اشتغالزایی، برنامه‌های زیادی  داریم که تشکیل کنسرسیوم‌هایی برای اجرای پروژه‌های میدان نفتی آزادگان و دو پتروپالایشگاه در کشور با استفاده از منابع و توان داخلی، از این برنامه‌هاست که بخشی از آنها آغاز شده و بقیه نیز در حال نهایی شدن است.در مجموع تا کنون 26 میلیارد دلار در حوزه نفت و گاز قرارداد آماده شده و 10 میلیارد دلار دیگر در حال انجام است.
    وی در ادامه با بیان اینکه در یک سال گذشته هزینه‌های غیر ضروری را کاهش دادیم و با برنامه‌ریزی برای افزایش درآمدهای نفتی و مالیاتی، امسال را نیز بدون استقراض و خلق پول پشت سر خواهیم گذاشت، گفت: سال گذشته ماهانه 12 همت اوراق تسویه کردیم و امسال نیز هر ماه 15 همت اوراق دولت گذشته تسویه می‌شود که این به مراتب کمتر از 103 همت اوراقی است که دولت در سال 1401 منتشر می‌کند.این میزان از بدهی به دولت فشار زیادی وارد می کند مثلا فرض کنید این 15 هزار میلیارد تومان جای تسویه اوراق به طرح های اقتصادی استان ها اختصاص پیدا می کند؟ چه اثری در بهبود شاخص های کلان ایجاد می شد؟
    این گزارش حاکیست: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان این نشست، به برخی از پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو